Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2012 - 11:40 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Nedgradering af bredbåndsforbindelse.

Hej Alle

Jeg overvejer, at nedgradere min bredbåndsforbindelse, da jeg ikke ser nogen grund til at betale 350 kr./ måned, hvis jeg for 200 kr./måned kan få det samme, som dækker mit behov.

Det jeg er usikker på er, om der er noget som Telenor ikke skriver og som jeg bør være opmærksom på ved en nedgradering.
Det jeg selv kunne frygte er, at det bliver langsommere at surfe på nettet.

Jeg har i dag Telenor bredbånd 20/2 Mbit (cybercity).
Den faktiske forbindelse er 12,7/1,7 Mbit.

Jeg overvejer bredbånd 10/1 Mbit med garanteret hastighed 2/0,5 Mbit.
Forholdsberegning (hvis man kan det) på ekst. forbindelse er 6,3/0,8 Mbit.

http://www.telenor.dk/privat/bredbaand/bredbaand/bredbaandsfakta/

Jeg har 1 PC (IE9 - Win7 - 64 bit) som bruges til Mail, Surfing og se film på nettet.

Når jeg downloader filer er størrelsen omkring 100 MB og et par gange om året 3 GB.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
10. marts 2012 - 12:02 #1
Øh, er ikke helt med på, hvad det er du er usikker på.
Hvis du nedgradere for du narturligvis et dårligere produkt. ADSL linjerne er som regel en op til max. hastighed. Det vil sige, at udbyderen ikke garanterer at du får det du reelt betaler for. Men det er ligegyldigt om den hedder 20/2 eller 10/1.

Du må tage en beslutning, om du vil spare nogle penge om få langsommere download, og om du kan leve med den langsommere hastighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2012 - 12:31 #2
Kan godt forstå du vil overveje at nedgradere, da du efter min opfattelse får for lidt ud af den.
Du burde med 20/2 forbindelsen kunne downloade med ca 17 mbit, som er de 85% man normalt bliver lovet.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. marts 2012 - 13:23 #3
#1 Har aldrig selv set følgende problemstilling, de internet udbydere jeg har haft har jeg fået det jeg har betalt for, derfor vil jeg os opfordre dig til og skifte os fordi du frit kan vælge jo :)

Se evt her: http://www.pristjekket.dk/internet/

Jeg vil dog påpege at skyline ikke er et helt stabilt valg (Har jeg fået afvide fra andre der har været kunder ved dem, har os selv været tæt på at vælge dem pga pris, men da jeg fik afvide det var som 3g (følsom overfor vejret) så undlod jeg, det skal dog ikke betyde at du fravælger det, men så ved du at der kan komme ustabilitet i det..
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2012 - 18:37 #4
Tak for de 3 besvarelser.

Noget tyder på, at jeg ikke har formuleret mig godt nok eller også er den måde jeg anskuer tingene på er forkert.

Jeg har mulighed for 2 forskellige bredbåndsforbindelser.

A. 20/2 (reelt 12,7/1,7 Mbit.)

B. 10/1 (reelt 6,3/0,8 Mbit.)

Downloadning af filer vil naturligvis være langsommere ved B i teorien, for jeg oplever mange gange, at jeg ikke kan få max. adgang til filen, så jeg udnytter langt fra den kapacitet bredbåndet har.

Når jeg mailer, surfer eller ser film på nettet, vil der så derfor i praksis være synlig/mærkbar forskel på de 2 bredbåndsforbindelser?
Findes der et program hvor jeg selv kan neddrosle min internethastighed og dermed se om en lavere berdbåndsforbindelse giver længere svartider.

Når jeg skal sende/hente mails, vil det så tage længere tid.
Når jeg surfer vil det så tage længere til at åbne en hjemmeside.
Når jeg ser film med B, vil filmen så blive "hakket" fordi forbindelsen B er for langsom?

Jeg håber ovenstående bedere belyser mit spørgsmål bedre.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. marts 2012 - 19:05 #5
#4 Du vil kunne mærke en forskel, hvis følgende tal er 100% korrekte vel og mærket, du skal jo tænke på din pc bruger jo os internettet :)

Men det er os derfor jeg smed link så du kunne se hvad andre tilbyder for jeg synes det lyder som om du bliver snydt, de internet forbindelser jeg har ejet har jeg aldrig kunnet bruge 100% det jeg har købt hvis ikke mere.

A. 20/2 (reelt 12,7/1,7 Mbit.)

B. 10/1 (reelt 6,3/0,8 Mbit.)

A burde reelt være på 2048 KB/s / 204,8 KB/s
B burde reelt være på 1024 KB/s / 102,4 KB/s

Hvis jeg ikke tager helt fejl, men jeg kan godt se at de skriver du får tab, men jeg har aldrig selv oplevet følgende, har du prøvet og lave en hastighedstjek? evt med speedtest.net
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2012 - 10:19 #6
Hej Blueeyez.

Tak for din tilbagemelding.

Jeg har taget til efterretning, at en nedhgradering betyder at jeg må påregne tingenene på internettet går lidt langsommere.

www.speedtest.net giver 12,7/1,7 Mbit, så det passer med andre målinger jeg har foretaget.

Jeg er ny, så skriv endelig hvis pointgivning fejler eller jeg gør noget forkert.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2012 - 11:20 #7
Hvis du vil uddele point skal du bede den du vil give point om at lægge svar. Har du fået flere svar beder du disse om at lægge svar og accepterer alle svar.
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2012 - 16:30 #8
Hej lsskaarup, 220661 og Blueeyez.

Tak for jeres bidrag.

Vil I venligst lægge svar således, at I kan få point.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2012 - 16:38 #9
Lægger svar (til dsling med flere).
Husk at vente til alle har lagt deres svar, marker dem alle og accepter svarene.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. marts 2012 - 20:58 #10
#8 Du får et svar her :)

Jeg vil atter anbefale dig at kontakte nogle flere internet udbydere og spørge lidt ind ved dem :)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. marts 2012 - 12:21 #11
<offtopic>Hvorfor får man ikke besked, hver gang der er kommet en ny kommentar? Den sidste jeg fik, var #4. E! er godt nok ikke hvad det har været... </offtopic>

Smider da lige et svar også.

Du vil aldrig få en linje der 100% svarer det betegnelsen, m.m. udbyderne pludselig begynder at ændre deres navngivning, og hvorfor skulle de dog det? Allerede teorien modsiger 100% udnyttelse efter familien Jensens forståelse. Det skal bl.a. indregnes noget overhead på forbindelserne, men kan ikke huske reglerne.

Derudover kan dine problemer bl.a. skyldes dårlige kabler, forstyrrelser på linjen eller at du er for langt fra centralen.

Det første er der ikke rigtigt noget at gøre ved. Jeg tvivler på, at udbyderne gider gøre noget, fordi en enkelt bruger brokker sig. Kablerne i jorden skal reelt skiftes, og det er jo lidt dyrt.

Nr. 2 er svær at konstatere. Havde selv en linje på arbejdet, som vi nok havde 10 TDC teknikkere ude for at kigge på, før de endelig fandt én, som vidst noget om det. Han fandt ud af, at linjen blev forstyrret af et eller andet hos et nabo firma, og det kunne være så lille en ting, som en TV boks. Vi endte med at nedgradere linje, da den så ikke var så modtagelig for forstyrrelser.

Nr. 3 kan du måske gøre noget ved. Det er svært, hvis ikke næsten umuligt at få at vide, men du kan blive flyttet til en anden central, eventuelt ved et konkurrende firma. Det har så nogle andre ulemper, men jeg har selv prøvet det privat.