Avatar billede smelvadj Nybegynder
07. marts 2012 - 21:07 Der er 15 kommentarer

what to do

Jeg har en pc med win xp. Jeg havde service pack 3 men efter problemer med at den ikke ville slukke smed jeg den gamle sp1a cd i og reparerede. Dette endte med at computeren ikke engang kunne starte, end ikke i fejlsikret tilstand. Jeg har købt en hdd docking station, så nu kan jeg se alt indholdet på den "syge" harddisk.
Hvad kan jeg gøre for at rette fejlen ? uden at slette alt på harddisken, men bare reperere windows ? En sagde at jeg skulle slette nogle opdateringer og genoprette fra sp1a cd igen??

På forhånd tak
Stefan
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2012 - 21:13 #1
Har du selve xp cd'en?
Avatar billede smelvadj Nybegynder
07. marts 2012 - 21:15 #2
ja, det har jeg
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2012 - 21:40 #3
Put cd i, og genstart pc. Lad den starte op på en windows installtion, men når den kommer her til trykker du på R:
http://www.google.dk/imgres?q=repair+windows&hl=da&biw=1024&bih=618&gbv=2&tbm=isch&tbnid=zE___XYAgB7ErM:&imgrefurl=http://www.techspot.com/vb/topic8356.html&docid=Z03F2JF4Cd87MM&imgurl=http://web.qx.net/rburgess/storage/XPrepair/2.gif&w=652&h=473&ei=7sZXT7uMBsjEswbUwPX_Cw&zoom=1&iact=rc&dur=304&sig=113453517502825418092&page=1&tbnh=116&tbnw=160&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=89&ty=55
Du kommer nu ind til en sort kommandoprompt, og når den er færdig med at køre denne skriver du chkdsk /f /r (husk mellemrum) og trykker enter.
Den skulle nu gå i gang med at tjekke disken for fejl og rette evt fejl i sektorer.
Det tager et sykke tid at udføre denne test.
Når den er færdig skriver du exit, og pc skulle nu genstarte.
Tag Windows cd ud og så håber vi den kan starte igen.
Avatar billede smelvadj Nybegynder
07. marts 2012 - 22:06 #4
der står parametren er ugyldig ?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2012 - 22:12 #5
har du husket mellemrum begge steder (både mellem k og / og f og /)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2012 - 22:14 #6
Prøv chkdsk C: /f /r
Avatar billede smelvadj Nybegynder
07. marts 2012 - 22:22 #7
Har mellemrum og det hele. Der står at parameteren er ugyldig.
Jeg har prøvet at skrive chkdsk /p, der siger den efter fuldførelse at chkdsk fandt en eller flere fejl på enheden. ?
Avatar billede smelvadj Nybegynder
07. marts 2012 - 22:27 #8
prøvede med chkdsk /r . Det virkede ?
den er på 50%
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2012 - 22:38 #9
Super.
Det er så sjældent jeg skriver disse kommandoer, så man kan jo glemme det.
det du har sat den til nu er at finde fejl på disken og rette dem.
Den kommando jeg skrev skulle også have eferset diskoverfladen for fejl og rettet disse. Men den tager rigtig lang tid. Lad os se hvad der kommer ud af denne her
Avatar billede smelvadj Nybegynder
07. marts 2012 - 22:49 #10
Ja, jeg melder tilbage når denne er færdig, bliver nok først i morgen.
Tak for hjælpen so fare
stefan.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2012 - 22:52 #11
velbekomme. Vi høres ved
Avatar billede smelvadj Nybegynder
08. marts 2012 - 19:12 #12
Jeg har nu prøvet at kører chkdsk /r
Når processen er 63 % fuldført sagde den "Enheden indeholder tilsyneladende to eller flere uoprettelige problemer".. ?? :/
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2012 - 20:14 #13
Den meddelelse har jeg set før på min xp maskine.
Her fandt jeg ud af at jeg skulle gå ind i msconfig under boot.ini og vælge safeboot, og herefter genstarte pc.
Pc startede så op og kørte en chkdsk.
Men du kan ikke køre i hverken fejlsikret eller normal tilstand vel?
Avatar billede smelvadj Nybegynder
08. marts 2012 - 22:34 #14
Nej, det kan jeg ikke:/
Men kan lige prøve igen i morgen, og se om jeg kan få den i fejlsikret
Avatar billede smelvadj Nybegynder
10. marts 2012 - 13:03 #15
Nej, jeg kan ikke få den i fejlsikret. Den siger at en xp installation er opstartet i fejlsikret. og vil nu genstarte...