Avatar billede clausito Seniormester
25. februar 2012 - 17:40 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Farver - CMYK - Pantone

Jeg har et logo med CMYK værdier
Cyan: 0
Yellow: 76
Magenta: 83
Black: 11

Indsætter jeg logo (måske med andre nuancer). Hvordan får jeg så de korrekte CMYK værdier sat på logoet

4-farvet tryk CMYK

Skal bare have brevpapir og her har trykker kun brug for pantone siger han. Kan man konverterer CMYK værdier til pantone.

Gider ikke en evig diskussion om korrekt farve på dette logo. Brevpapir, brochure, kuverter osv

Og så bliver det også printet på en 5-årig gammel alm farvekopimaskine/printer og her er der brok. Hvorfor er den sorte ikke sort, rød ikke rød osv

Jeg ved ikke meget om dette med farver, men måske kan en af jer give mig lidt amatørtips
Avatar billede hcma Novice
25. februar 2012 - 17:52 #1
prøv lige at åbne PS og smæk dit cmyk farve ind.

dobbeltklik på farven i din værktøjskasse. --> vælg Costum --> find så den Pantone du vil bruge (solid matte, process....  osv.)
Avatar billede hcma Novice
25. februar 2012 - 17:55 #2
glemte lige: du finder nok ikke den nøjagtige farve i Pantone, kun tilnærmelsesvis.
Avatar billede clausito Seniormester
25. februar 2012 - 17:59 #3
Det prøvede jeg og der virker ok. tror også jeg skal have fat i nogle farvekort

Når jeg så sidder med et læogo åbent i PS hvordan får jeg så indtastet CMYK værdierne så logo har de korrekte værdier.
CMYK værdier har jeg fra den grafiske designer af logo
Avatar billede pstidsen Novice
25. februar 2012 - 18:03 #4
Har aldrig arbejdet med PS, men er det sværere end: http://lmgtfy.com/?q=cmyk+to+pantone+converter+online ?

Ellers ser du bare bort fra mit indlæg! :-)
Avatar billede clausito Seniormester
25. februar 2012 - 18:08 #5
<måske er der nogle photoshop actions
Avatar billede hcma Novice
25. februar 2012 - 18:12 #6
et er hvad du ser på skærmen og noget andet er hvad printes / trykkes.
Skal du have det perfekt skal din skærm kalibreres så den viser de helt korrekte farver.  (sådan en "edderkop" koster kassen.)
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. februar 2012 - 18:13 #7
du kan vel taste dem ind i farvevælgeren!
http://gratisupload.dk/vis_billede/674648/
Avatar billede clausito Seniormester
25. februar 2012 - 18:19 #8
Lige meget med skærm - det er print billedet
Sætter logo ind med forkert CMYK koder og dem vil jeg ændre til de korrekte

Beklager hvis jeg er lidt amatørisk
Avatar billede prodic Mester
25. februar 2012 - 19:28 #10
Hvis du vil anvende de korrekte Pantone-værdier i Photoshop, så skal du ud i og rode med Channels->New Spot Channel
Du vil ved at angive de estimerede CMYK-værdier aldrig opnå det helt rigtige resultat.

Jeg har ikke set hvad du har lavet, men normalt laver man et logo i Illustrator og samler helheden i InDesign.
Kombinationen Photoshop, Pantone og logo har aldrig været specielt hensigtsmæssig.
Avatar billede clausito Seniormester
26. februar 2012 - 11:09 #11
Takker for de gode svar. Her er 2 eks på det jeg vil ændre, men det er kun den røde farve. Jeg/ vi får altid forskellige nuancer ved forskellige der bruger logoet

CMYK tallene er det korrekte

Kunne jo godt tænke mig altid at have den korrekte røde farve og så glemme elendige kopimaskiner/printerer

Jeg kan godt ændre CMYK værdier med farvevælgeren men der sker intet med den røde alligevel

http://gratisupload.dk/vis/674669/

http://gupl.dk/674670/
Avatar billede prodic Mester
26. februar 2012 - 11:18 #12
Alene det faktum at du/I bruger CMYK-angivelser gør at I vil opleve forskelle på værdierne.
Det åbner for utallige fejlkilder og hvis folk ikke har tilstrækkeligt styr på deres indstillinger, så skaber det masser af potentielle fejlkilder.
Og tro mig - de færreste har tilstrækkeligt styr på deres indstillinger.

I dit tilfælde ville jeg lave logoet i Illustrator - altså forfra - og anvende Pantone-farver.
Alternativt lave det i Photoshop med New Spot-løsningen.

Hvis du vil forsøge at redde dit nuværende logo, så skal du have fat i markeringsværktøjet og have valgt den røde farve i logoet.
Bagefter skal du - evt. i et nyt lag - have udfyldt markeringen med den nye og korrekte farve.
Alternativt kan du forsøge dig med samme trick og Curves-funktionen, men den er noget mere omstændig.
Ovenstående er dog langt fra nogen garanti for at det ser ens ud på andres computere. Det forudsætter at deres farveprofiler/farverum er identisk med dine.
Netop derfor anvender man ofte en standard(Pantone f.eks.) til logoer for at undgå disse forandringer.
Avatar billede clausito Seniormester
26. februar 2012 - 11:23 #13
Supert og nu kan jeg jo fortælle kolleger om problemerne og foreslå de prof går videre med løsningerne

Kan I dele points prodic og hcma - giv mig muligheden

Og tak for den fine hjælp (proffe)
Avatar billede hcma Novice
26. februar 2012 - 11:38 #14
giv prodic pointene - han ved hvad han skriver/snakker om.
Vi andre er bare nogle amatører ;o)

Nu ved jeg ikke om du har lavet logo'et som vektorgrafik, men Illustrator er altså perfekt til det.

Jeg ville gøre som prodic skriver: benyt illustrator.
Avatar billede clausito Seniormester
26. februar 2012 - 11:42 #15
proff-prodic dine points

er du amatør hcma findes min status ikke - under-amatør?
Avatar billede clausito Seniormester
26. februar 2012 - 11:44 #16
Og lige til slut - en grafiker har lavet logo. Jeg forebygger bare en større diskussion om den røde farves rødhed
Pantone farven må grafikeren kunne give mig - fik CMYK værdierne

Lad de proffe træde til
Avatar billede hcma Novice
26. februar 2012 - 12:00 #17
bare et lille hint :o)  http://www.prodic.dk/
Avatar billede clausito Seniormester
26. februar 2012 - 12:06 #18
Supert - real proff
Avatar billede prodic Mester
26. februar 2012 - 12:52 #19
Bare for en god ordens skyld så kan man godt lave et logo i CMYK. Det er ikke verdens undergang hvis det sker, men der er bare så mange potentielle fejlkilder i noget så vigtigt, at man derfor som hovedregel anvender Pantone til netop et logo.
Hvis grafikeren har lyst til at høre om de fejlkilder ja, så skal jeg da gerne fortælle dem. Kan afsløre at det bliver en lang snak. :-)

Ang. pointene så giv dem for min skyld gerne til hcma eller tag dem selv. Ellers tak. :-)
Avatar billede clausito Seniormester
26. februar 2012 - 13:04 #20
Mon ikke grafiker har lavet det i pantone. Får tjek på det mandag
Fik da lavet logo ordentligt med cmyk værdierne - tro jeg. Prøvede flere og de ændrede sig hver gang til den korrekte - tror jeg.
Tjekkede lige hjemmesiden prodic.dk - den må jeg kigge nærmere på

Nu holder jeg fingerene langt væk fra grafikeren, men vil da kigge lidt på indesign - det kan jeg heller ikke bruge

Vil du ha´ve point hcma - jeg fortjener dem ikke

Claus

PS - Viborg
Avatar billede prodic Mester
26. februar 2012 - 13:08 #21
Uden at vide det så vil jeg gætte på at det ikke er lavet som Pantone. Bare et gæt.
Avatar billede hcma Novice
26. februar 2012 - 13:11 #22
tag selv pointene.
Avatar billede clausito Seniormester
26. februar 2012 - 13:16 #23
Fortjener dem ikke
Spændt på om prodic får ret
Avatar billede Himbear Nybegynder
26. februar 2012 - 22:31 #24
Ud over alt det fornuftige der er blevet sagt, så er det også godt at lægge sig fast på nogle CMYK-værdier som man kan bruge til sine brochurer osv, hvor der ikke trykkes med Pantone. Men du kan jo bede din grafiker om at sende dig begge dele. De logoer du viser frem er hvert fald ikke CMYK, for så ville vi ikke kunne se dem i vores browser :-)
Avatar billede Freebooter Nybegynder
17. marts 2012 - 10:53 #25
Ps. En CMYK værdi er ikke bare en CMYK værdi. Det er også afgørende hvilket CMYK farverum de respektive tal referere til.
En CMYK værdi fra en ICC profil som f.eks Fogra27 er ikke samme farve som den samme CMYK værdi fra en ICC profil som f.eks US Newsprint.
Jeg møder alt for ofte designmanualer hvori en logofarve er beskrevet som en CMYK farve uden grafikeren har angivet hvilken ICC profil farven hører til -det kan give afvigelser i det endelige materiale.
Derfor er det bedre at få en farve som en Pantonefarve. Den er ikke afhængig af farveprofilen på dokumentet.

Som forslag til det forespurgte, kan du:
1. Sikre dig at logoet er fritlagt (på gennemsigtig baggrund)
2. Opret et nyt lag og fyld det med den rigtige farve
3. Hold alt-tasten nede og klik i mellemrummet mellem de to lag (farvelaget og logolaget)
Farvelaget er derved kun synligt der hvor logolaget er synligt.
Hvis der er lysstyrker at tage hensyn til, kan du skifte farvelagets blendingmode (pulldown menu øverst i lagpaletten) fra Normal til Color. Derved beholder du logoets lysstyrke men udskifter farven.

Vh Brian
Avatar billede clausito Seniormester
24. marts 2012 - 13:57 #26
Takker. Jeg har overleveret til en prof
men tak - bliver joi klogere