Avatar billede brasso Forsker
16. februar 2012 - 08:26 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke genneføre reparation af Windows XP

Hej
Har en IBM Netvista der gør lidt knuder.
Jeg vil have renset maskinen, og geninstalleret Windows. For at gøre det uden at skulle installere helt fra bunden af og hente en million opdateringer, har jeg forsøgt at køre en reparation.

Opstart fra CD
Valgt Enter for at installere
Når der så findes et eksisterende styresystem, vælger jeg reparer

Det kører så fint, windows installationen køres igennem, maskinen genstareter, og begynder så at installere enheder, status baren når så til at der ca. mangler 1/5 at gennemfører, og der ståt at installationen er færdig om ca. 33 minutter.
Her går det hele så i stå, og der er kun en mulighed, at slukke maskinen.

Jeg har kørt en chkdsk, og der blev fundet fejl. Er der ikke noget med at de områder på disken der evt. er beskadiget, så bare ikke bruges?

Jeg har nu kørt hele processen 3 gange med 2 forskellige installations cd'r med samme resultat.
Er der nogen forslag til, hvad jeg evt. kan gøre?

OS er Windows XP Home DK, og installations cd'rne er Windows Home med sp2.

Den tidligere Windows installation er en Home, med alle opdateringer.

Eneste enheder ud over bundkortet er et ATI grafikkort (AGP) og et Creativ Audigy lydkort, og så er der 1 ekstra HD, og 2 DVDVD drev.
Avatar billede Jensen DK Novice
16. februar 2012 - 13:05 #1
Muligt 34 minutters fejlen læs her.
http://translate.google.com/translate?hl=da&sl=en&u=http://techtracer.com/2007/03/12/xp-installation-the-34-minute-hiccup/&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3D34%2Bminutes%2Binstall%2Bproblem%26hl%3Dda%26client%3Dopera%26rls%3Dda%26hs%3DhLS
Når du laver den reparation så skal alt med opdateringer genindstaleres samt flere drivere, så du kan lige så godt bare geninstalere XP.
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. februar 2012 - 14:49 #2
Som #1 skriver lav en frisk installation
Du skal sikre dig at du har en driver til dit netværkskort liggende et eller andet sted evt. på usb stick.
Så har du allerede sparet dig selv for en masse besvær.

Når du har installeret XP, så installer SP3

Derefter kan jeg anbefale, som nogen tidligere også har anbefalet her på Eksperten.
Installer slimdrivers, og lad den gøre det meste af arbejdet.
Det virker forrygende på Vista og Windows 7
og burde også virke på XP

Hent det her:
http://www.driverupdate.net/
Avatar billede brasso Forsker
16. februar 2012 - 15:58 #3
Hej
Jeg kigger lige på det i næste uge.
Slimdrivers kender jeg godt, og jeg har et USB WLan dongle, så det er ingen problem.
Jeg har dog i visse tilfælde været udsat for at Slimdrivers henter en forkert driver, men det er meget sjældent. Udmærket værktøj, specielt når man ikke kender hardwaren helt til bunds.
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2012 - 18:50 #4
hej brasso

lige IMB -NETVISTA

er gammel  og de bliver  ikke lavet mere  og drivere til dem bliver  ikke lavet mere  og selv om du bruger  driverupdate  er  det ikke stikker ¤#den kan finde dem ???

du kan måske  lave den vis du har en cd /dvd  med ibm netvista fabriksindstillinger  så kan du godt
Avatar billede brasso Forsker
19. februar 2012 - 23:23 #5
Hej rasmus64745
Det er ingen  problem at finde drivers osv. til netvista.
Man skal bar elige huske at go til Lenovo's hjemmeside i stedet for IBM.
Avatar billede brasso Forsker
20. februar 2012 - 23:29 #6
Hejsa
Ad. #1, har prøvet at følge denne vejledning. Fandt noget med en enhed der fandtes i forvejen, så en skrivning i klasser ikke kunne genneføres. Slettede de INF filer der i loggen, hvor der stod noget om fejl. Det hjalp desværre ikke noget af det.
Har nu sat en fuld ny installation igang, med formatering af partition C, og det ser ind til videre ud til at køre helt fint. Lige nu er maskinen igang med at hente og installere 107 opdateringer, efter at SP3 var færdiginstalleret, så det ser ud til det kommer til at virke nu. Har brugt Slimdrivers til atfinde de drivers, jeg ikke havde i forvejen.
Tak for alle input. Hvem lægger et svar, så tråden kan lukkes?
Avatar billede jensenjs Juniormester
21. februar 2012 - 03:28 #7
Her er et svar og en kommentar

Når du har installeret alt som du skal bruge, og aktiveret eventuel software osv.

Så er her et godt råd
Lav en backup af hele C: drevet
og læg den på en anden partition eller på en ekstern harddisk.
Det bedste og hurtigste til det er
easeus ToDoBackup
Det er gratis og nemt at administrer
Du kan lave en startdisk fra programmet
Det kan hentes her
http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm
Avatar billede Jensen DK Novice
21. februar 2012 - 07:16 #8
Du får også et lille svar fra mig.
Avatar billede brasso Forsker
21. februar 2012 - 11:25 #9
Hej
Tak for jeres hjælp.
Ad. #7.
Jeg har altid 2 fysiske harddiske i de maskiner jeg arbejder med.
Systemet på C, alt andet på den anden, så er det meget nemmere at holde styr på backup osv.
Jeg bruger Paragon Backup & Recovery advanced 2011 Free. Version 2012 er desværre ikke en advanced.
Pragon bruger jeg så til med jævne mellemrum at lave et inage af C på den ekstra disk. Så kan systemet hurtig gendannes.
Den maskine jeg lige har være igang med, var der også et image på, men det var alt for gammel. Så på en måde er det godt nok at maskinen nu bliver total ny opdateret.
Nok en gang tak for hjælp til jer begge. :-)