Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2012 - 15:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor virker Asus Router som HUB?

Jeg har en Asus Router (RX 3041) som jeg forgæves har forsøgt at koble til min primære router (D-link something).
Jeg har tildelt ASUS-routeren en fast DHCP-adresse osv, men jeg kan slet ikke få adgang til internettet gennem asus->D-link->WWW.

Det er ikke noget jeg gider bruge oceaner af tid på, da det blot er lidt leg.

Derimod kan jeg huske noget med Cross-over RJ45 kabler fra gammel tid og jeg forsøgte at sætte både WAN-kablet og de to kabler til mine to computere i port hhv. 1,2 og 3. Dvs. WAN-porten i ASUS-routeren stadig er tom.
Og med det samme er begge computere nu kommet på internettet. Og tilmed med en IP som er genereret af D-link routeren.

Derfor må jeg nu antage, at ASUS-routeren fungerer som en slags HUB, så længe jeg holder WAN-porten fri.

Mit spørgsmål er: Hvorfor?
Og hvorfor er der ikke nogen der har fortalt mig det for mange år siden?  :D
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2012 - 15:18 #1
Avatar billede tubber Juniormester
15. februar 2012 - 16:09 #2
du skal tage din ASUS router og sætte den i wan, og så på en lan på din D-Link

Sæt ASUS routeren op til at få en IP fra DCHP og så skulle det kører

Og du skal ikke bruge et crossover
15. februar 2012 - 16:25 #3
Ikke HUB - retteligt SWITCH  ....
Avatar billede tubber Juniormester
15. februar 2012 - 16:47 #4
Så var der lige lidt mere tid :)

Og ja som karise skriver er det en switch.
Så vidt jeg ved så er det ikke alle routere der kan fungere som switch, andre har en funktion, at man sætte den som accesspoint (det vil sige at alle router funktioner slåes fra).

Der hvor det tit går galt er man ikke får slået DCHP fra på den som skal agere switch, hvilket kommer til at betyde at der er 2 routere der prøver at give netværks enheder en ip, og det er ikke sikkert de bruger samme ip range hvilket vil betyde at man måske kun kan kommunikere med den der ikke er på WAN.

Kan ikke huske om man skal bruge et crossover eller ej når man kører mellem LAN-LAN port.

Vælger man at sætte dem til WAN-LAN som beskrevet ovenfor så har man et segmenteret netværk, hvor du i din DLINK vil kunne sætte regler for hele det nætværk der er koblet op på din ASUS (Det kunne være at sige den IP som din asus router har ikke må komme på WAN siden. Det vil betyde alle der kobles på DLINK har internet og alle dem på ASUS ikke har internet. og der er mange andre muligheder.

Og til sidst en kort og slugbare forklaring af hvad forskellen på  switch, hub, router og accesspoint er:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/How-do-hubs-switches-routers-and-access-points-differ
Avatar billede tubber Juniormester
15. februar 2012 - 16:51 #5
Og lige en lille ting mere, hvis vi kigger på en router så ser vi ofte 4 lan porte, det er faktisk en router OG en switch bygget sammen i en kasse.

Selve routeren er kun WAN-LAN hvor switchen er LAN-LAN-x osv.
Så i teorien kan man vel sige at en router med 4 lan porte er en router og en 5 ports switch - hvor den ene port at koblet til routeren.

Håber det giver lidt mening :)
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2012 - 20:57 #6
tubber - det giver ret god mening.

Jeg er dog stadig forvirret over hvordan jeg skal kable ASUS-routeren med D-link'en - fordi det du skriver i første post, det var det jeg gjorde først. Men af en eller anden årsag fik jeg bare ikke hul igennem til nettet. Fra computeren tilkoblet ASUS-routeren, kunne jeg godt pinge IP'erne på D-link routeren (kunne også komme ind i routerens konfig.). Så der har været fin forbindelse til D-link. Men derfra kunne computeren så ikke komme videre til www. Andre computere koblet til D-link direkte havde stadig fint forbindelse til www. Jeg har også givet ASUS en fast IP fra D-link i denne konfiguration.

Jeg forsøger at køre interne IP'er med D-link: 10.10.10.100-120
Og interne IP'er i ASUS: 20.20.20.100-120
Og ASUS' IP er 10.10.10.107

Jeg ved ikke om jeg "kan" slå DCHP fra i ASUS. Men uanset, så virker ASUS som switch lige pt. hvor kablingen er:
WWW --> D-link LAN4 --> ASUS LAN1 og så er PC 1 og 2 sat på ASUS LAN2 og LAN3.

Men det stemmer også godt overens med din forklaring på, at router-delen består af 4 porte, hvor Switch-delen består af LAN1-4.

SÅ - ergo - hvis jeg ønsker (og det gør jeg :-)) at benytte ASUS som switch, så skal jeg holde mig fra WAN-porten og koble den op som beskrevet ovenfor. (?)
Avatar billede tubber Juniormester
15. februar 2012 - 21:23 #7
Både ja og nej, hvis den virker som en switch kræver det ikke en IP i asus routeren, og de computere der er koblet på den skal ha en 10.10.10.x adresse.

Kører du udelukkende med faste ip adresser ?
Så skal du huske at sætte gateway op på dine maskiner på asus. Osv.

WWW --> D-link LAN4 --> ASUS LAN1 og så er PC 1 og 2 sat på ASUS LAN2 og LAN3. er det setup du har nu ?

Jeg vil mene du skal kunne slå dchp i asus fra.

Hvis din asus skal agere switch har den heller ikke brug for en IP, dog skal du evt. bruge et krydset kabel.

Hvis det er sat korekt op så skal alle computere få en 10.10.10.x ip fra d-link selv om de er koblet til ASUS routeren.

Hvis du vil kører med 20.20.20.x ip i asus skal du ha asus koblet op på wan forbundet med en lan på dlink. og så er det nemmest hvis de kører dchp
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2012 - 22:40 #8
Nr 1. Som kablingen er nu, hvor WAN-porten er tom, har begge computere i ASUS en IP 10.10.10.x

Nr 2. Jeg har ikke krypteret mit netværk da jeg har nogle ældre laptops som ikke kan trække krypteringen og derfor ikke kan logge på trådløst. Derfor har jeg faste IP'er til alle computere og så laver jeg et range (100-112) der passer præcis til de godkendte enheder. Så kan man ikke bare lige logge på (er min teori).

Det med at sætte gateway op på ASUS-tilkoblede maskiner har jeg ikke gjort. Har aldrig rigtig sat mig ind i det der gateway. Det har (næsten) altid virket med "auto-setup".

Nr 3. Jep.

Nr 4. Jeg har også et eller andet sted forsøgt at slå DCHP fra i ASUS med det resultat, at jeg ikke længere kan logge ind på den og konfigurere den via ip 20.20.20.20.

nr 5+6. Som setuppet er, som du skriver i nr 2. så er der ikke behov for et kryds-kabel. Det virker tilsyneladende som det er. Og maskinerne har netop en 10.10.10.x IP.

Nr 7. målet var at bruge ASUS som en switch, så alle enheder i husstanden har ip 10.10.10.x Jeg synes det er rigeligt at holde styr på en router (D-link)
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2012 - 22:42 #9
Men iøvrigt er jeg dig rigtig taknemmelig for dine forklaringer på  det her router og switch område. Det har altid været lidt af en jungle for mig - og når jeg tidligere har forsøgt nok gange med forskellige kablinger og indstillinger, er det 9 ud af 10 gange lykkedes at få til at virke. Jeg har bare aldrig rigtig forstået hvorfor.
Så læg gerne et svar i din næste reply.
Avatar billede tubber Juniormester
15. februar 2012 - 22:49 #10
Lige en ting mere så, du siger du har sat IP op manuelt i alle computerne ?

Hvis du har skal du chekke dine DNS at de stemmer med dem din D-Link har fået fra din ISP og at gateway er sat til den lokal ip din dlink har

og husk gateway skal pege på den ip din dlink har

hvad hedder den asus router du har helt nøjagtigt
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2012 - 23:03 #11
1.
Nej. Jeg har i D-link routeren tildelt en fast IP til de forskellige MAC-adresser. Således når jeg tænder de forskellige computere, så får de automatisk tildelt denne forudvalgte IP.

2.
Jeg bruger en default DNS-adresse. Har tidligere haft sjov ud af at ændre den til OpenDNS, men gider ikke lege med dette længere.

3.
OK - men tænker ikke det  bliver akutelt, da jeg ikke har konfigureret computerne individuelt. Konfigurationen er kun i ASUS og Dlink.

4.
Routeren er denne:
www.asus.com/Networks/Wired_Routers_Switches/RX3041/
Avatar billede tubber Juniormester
15. februar 2012 - 23:20 #12
Her er manualen til din asus, hvis du ser på side 43 så kan du se hvordan du slår dchp fra, samt dns proxy dem bør du ihverfald disable
Avatar billede tubber Juniormester
15. februar 2012 - 23:21 #13
http://www.asus.com/Networks/Wired_Routers_Switches/RX3041/#download

glemte linket - jeg hentede den engelske manual den er et stykke nede på siden