Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 08:29 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Vil gerne kunne læse ext3 disk fra min Black Amor NAS 220

Hej eksperter

Jeg har købt mig en Seagate Black Amor NAS 220, som efter hvad jeg har kunne finde ud af kører med ext3 filsystem.

På trods af backup, så kunne jeg godt tænke mig en sikkerhed i at kunne tage en af diskene ud og kunne kopiere data fra disken

Mit problem ligger i at jeg ikke kan få noget program til at læse nogen af de to diske fra NAS'en. Jeg har prøvet programmet "DiskInternals Linix", og den kan også godt finde disken, men når jeg vil åbne den, så kommer den med en fejl.

Jeg har også prøvet "Knoppix 6.7", men den finder kun min HD med Windows system på, men ikke min ext3 disk. Hvis jeg i "Knoppix" går ind i PREFERENCES>INSTALL KOPPIX TO FLASH DISK, så finder den fint harddisken. Hvordan år jeg KNOPPIX til at vise harddisken i filhåndtering/stifinder/explorer (eller hvad det nu hedder?)
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 08:49 #1
"Hvordan år jeg KNOPPIX til at vise harddisken i filhåndtering/stifinder/explorer (eller hvad det nu hedder?) "
Ved at mounte disken
Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 10:24 #2
@helgec
det frygtede jeg lidt ville være et svar :-(

jeg er helt grøn med linux og jeg kan google mig frem til at det er noget med nogle kommandoer man skal indtaste?

Men hvilken kommandoer, hvor skal de tastes osv.... jeg helt på bar bund.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 10:49 #3
Jeg kender ikke ikke Knoppix 6,7 - men prøv at se om du kan finde inspiration på http://helgec.dk/knoppix.html - kan du ikke det så download / brænd og boot op www.helgec.dk/knoppix.iso så skal jeg guide dig
Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 11:30 #4
@helgec
super guide.... om det er 6.2 eller 6.7 betyder nok ikke noget for det jeg skal have klaret.

I din figur 2 ser du hvad KNOPPIX har fundet af diske... men som jeg skrev i indlægget, så kan jeg ikke se den disk jeg vil læse... og kan derfor heller ikke få info som f.eks.  /media/sdb1 til at mounte...

Kund hvis jeg i "KNOPPIX" går ind i PREFERENCES>INSTALL KOPPIX TO FLASH DISK, så finder den fint harddisken...

Kan du stadig hjælpe mig?
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 11:53 #5
Jo men det er jo ikke let når jeg ikke kender 6,7 -
Generelt !!!
Find "root terminal" -> her skriver du "fdisk -l" udem "" -> enter -> nu får du listet de diske systemet har fundet og her bør din problemdisk optræde -> lad os antage at disken (partitionen) du ønsker mountet er fundet som /dev/sdb1 så skriver du følgende kommando
mount /dev/sdb1 /mnt/sdb1  -> enter  -> nu kan du se dine data i biblioteket mnt/sdb1
Alternativt kan du starte SSH serveren og se dine data fra en Windows maskine -> SSH er beskrevet i min guide
Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 12:00 #6
@helgec
det vil jeg kigge på som noget af det første når jeg kommer hjem... glæder mig :-)
Avatar billede buttwipe Juniormester
15. februar 2012 - 14:22 #7
Jeg kan se at din NAS har hardware kryptering af data.
Hvordan fungerer det?
Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 14:30 #8
@buttwipe
Aner det ikke.... jeg fik den først i går... så har ikke sat den op endnu.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 15:04 #9
Jeg har lige siddet og kigget på dokumentationen til din NAS - du skriver i spørgsmålet bl.a. "kunne kopiere data fra disken " din NAS understøtter jo både FTP og NFS og derudover kan den opgraderes til at køre SSH
Hvor pokker kommer KNOPPIX i grunden ind i billedet ??
Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 15:19 #10
well... min tidligere NAS stoppede på et tidspunkt med at spejle i RAID1 og det fik jeg ikke nogen besked om af systemet eller kunne se det nogen steder....først en dag hvor jeg kun kunne se de gamle filer på mine drev. Så tog jeg den af de to diske ud som der ikke var blevet spejlet på i flere måneder og så kunne jeg se det hele igen...

Det fik mig til at tænkte på en ny NAS og i den forbindelse ville jeg gerne kunne tage den ene disk ud og tilslutte den via USB og tilgå den. Den gamle NAS brugte noget DataFLOW fil-system som jeg ikke kunne gøre det med. Så jeg læste at BlackAmor kører med EXT3 og dermed burde jeg kunne bruge en slags EXT3 reader til windows. Men ingen af dem jeg har prøvet kan finde disken.

Jeg kender lidt til FTP..... men intet til NFS (aner ikke hvad det er) og det nærmeste jeg har prøvet med SSH (hvis jeg husker rigtigt) er noget med noget forbindelse mellem  min tidligere iPhone og computeren.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 15:43 #11
OK
Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 19:13 #12
@helgec
Så fik jeg kigget på det og er gået i stå :-)

Jeg kunne ikke finde KNOPPIX_V6.2CD-2009-11-18-EN via dit link, men google hjalp. Jeg hentede to udgaver og brændte dem ned, men det loader kun i starten og så stopper den helt og der sker ingen ting. Så prøvede jeg igen med den version 6.7 og gik ind i root terminal.

Efter at have skrevet fdisk -l kommer listen også med mine to diske. Og den fortabte disk hedder sjovt nok /dev/sdb1

Men når jeg skriver mount /dev/sdb1 /mnt/sdb1 så skriver den:

mount: mount point /mnt/sdb1 does not exist

Når jeg blot skriver /dev/sdb1 så skriver den:

bash: /dev/sdb1: permission denied

Er kommandoen rigtig nok? Eller er der noget jeg har misset? Du virker til at have styr på det.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 19:24 #13
Har du mulighed for at ringe ??
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 19:25 #14
Ellers prøv

mount /dev/sdb1 /media/sdb1  -> enter
Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 19:45 #15
Det virkede heller ikke.
Jeg så dog en linje imellem de to disk informationer når jeg kører fdisk -l

Den skriver: GPT (GUID Partition Table) detected on ' /debat/sidste ' ! The utilfreds fdisk doesn't support GPT. Use GNU Pattedyr.
Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 19:46 #16
Parted og ikke pattedyr
Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 19:47 #17
Vi vil godt kunne ringe sammen.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 19:48 #18
Jeg prøver lige at downloade den version
Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 19:55 #19
Ok.
Avatar billede danni2501 Mester
15. februar 2012 - 20:01 #20
GPT (GUID Partition Table) detected on ' /deb/sdb ' ! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU parted

Der var vidst flere autocorrect fejl
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2012 - 20:03 #21
ring om 10 minutter

Avatar billede danni2501 Mester
23. februar 2012 - 08:47 #22
helgec og jeg fandt frem til at det ikke kunne lade sig gøre, så jeg lukker spørgsmålet