Avatar billede brieost Nybegynder
07. februar 2012 - 21:02 Der er 4 kommentarer

Redning af data på harddisk.

Jeg har en LG nas server der har været sat til raid 1 med 2 harddiske. Efter strøm nedbrud i huset, kan den ikke finde noget data på de 2 harddiske der sidder i den. Findes der en måde på hvordan jeg kan få fat i de data der ligger på harddisken?
Avatar billede Blueeyez Mester
07. februar 2012 - 21:16 #1
RAID beskytter ikke mod data fejl pga strømnedbrud. Hvis strømmen går, kan en RAID skrivning nå nogle men ikke alle diske, eller en diske kan nå at skrive noget af en blok men ikke hele blokken til permanent lager. Nogle RAID systemer beskytter dog mod dette ved at benytte et Battery-Backed Write Cache. Alternativt kan man selv beskytte mod dette ved at benytte redundant strømforsyning og UPS i systemet.

Når det så er skrevet, har du så: "Battery-Backed Write Cache"? Ellers tror jeg ikke skulle da lige være et recovery program...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. februar 2012 - 21:22 #2
Jeg går ud fra at du allerede har prøvet at starte NAS-boksen på med en disk af gangen og se om der dukker noget op?
De små NAS-bokse er (i 99% af tilfældene) baseret på noget Linux, så jeg ville nok først forsøge at mounte den på en Linux-dåse for at kigge om indholdet er intakt på en af diskene. Er det intakt, kan det jo så kopieres til noget lettere tilgængeligt.
Avatar billede brieost Nybegynder
07. februar 2012 - 21:26 #3
Okay, det har den ikke. Den er ikke så avanceret. Nå men det er jo vel bare ærgeligt :) tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2012 - 21:41 #4
Hvis du kører RAID 1 (spejling) så bør du få adgang til dine data ved at demontere en af diskene og sætte den som disk 2 på din computer