Avatar billede EIHP Juniormester
06. februar 2012 - 10:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Linux server og sikkerhed?

Jeg er en af de nørder, der havde den opfattelse at linux er sikker i sig selv.
men efter læstning af http://www.version2.dk/artikel/kaspersky-chef-linux-er-lige-saa-usikkert-som-windows-paa-webserveren-43272

Har ubuntu server 11.10

kom jeg til at spekulerer i, hvordan jeg kan gøre min server mere sikker.
Jeg har følgende åben i routeren
Apache2 (port 80 og 443)
Minecraft server (25565 og 8123)
SSH (22)

Jeg har en del andre ting kørende, men dem connector jeg til gennem ssh.
Jeg kører pt. ssh med 2 kombimuligheder, password eller key. I nær fremtid disabler jeg password, så man kun kan komme ind via key.

Men er der andet jeg bør tænke på af sikkerhed?
Udover at holde systemet up-to-date.
Avatar billede poloen Nybegynder
06. februar 2012 - 11:40 #1
Der er nogle stykker af software som kan hjælpe:

IP Tables
TCP Wrapper
ClamAV
Harden

IP Tables og TCP Wrapper fungerer som firewall.

ClamAV er en antivirus til både Windows & Linux, men jeg tvivler der er brug for denne, medmindre maskinen kører Java eller Wine.
Den bruger rimelig meget RAM i forhold til selve Linux OS.

Harden er en pakke med et script, som gør at programmer bliver kompileret/installeret på en sikrere måde.

Jeg vil anbefale at selv at installere software ved at kompilere dem med Harden & hvis muligt så hele linux.

Programmerne kan sikkert hentes fra Ubuntu Software Center, hvis ikke så inde på http://packages.debian.org/
Avatar billede Wally1973 Praktikant
07. februar 2012 - 06:26 #2
Anti-virus er nødvendigt på en Linux også, men forcen ved Linux er at det kan tilpasses helt vildt, hvilket så også gør anti-virus svært, da ingen opsætning og software er helt ens.

Linux er total set ikke mere sikkert end Windows.
Linux gør det svært for hackere og malware producenter ved at være så forskellig fra installation til installation, men når hackerne så rammer rigtigt, så kræver det så meget mere viden hos administratoren at opdage problemet, da der ikke er så meget hjælp at hente i intrussion-detektion programmerne.

Windows bliver generelt gennembrudt oftere, men gennembruddet er så ofte rimeligt hurtigt detekteret.

Linux er generelt gennembrudt sjældnere, men gennembruddet er så sjældnere opdaget hurtigt.

MacOS er konstant stigende med gennembrud efterhånden som OS'et bliver mere udbredt og desværre har Apple's salgstaler overbevist mange brugere om at intrussion-detektion programmer ikke er nødvendige, så gennembruddet er sjældent opdaget overhovedet.
Avatar billede poloen Nybegynder
10. februar 2012 - 04:03 #3
Jeg er delvis enig med dig Wally1973.
Antivirus kan være en fordel, dog husk på at langt det meste software til er linux opensource og dermed er kildekoden tilgængelig for alle.
Der er pt. en krise i Norton Antivirus, kan læses her: http://www.version2.dk/artikel/symantec-efter-kildekode-tyveri-afinstaller-vores-software-43139
om at deres kildekode er stjålet og at deres software skal afinstalleres.
Nogle ting som eks. kan gøres er ikke at bruge java, ikke acceptere scripts fra browser og kompilere software selv fra direkte udgiver, til gengæld er det med at forbyde scripts lidt fanatisk mener nogle.
Avatar billede EIHP Juniormester
20. februar 2012 - 14:59 #4
mit problem bestå i, at jeg skal bruge java for at kører min minecraft server. så er nødt til at installer et eller andet antivirus. anyways. tak for alle anbefalingerne. ligger i et svar hver?
Avatar billede poloen Nybegynder
22. februar 2012 - 08:52 #5
Svar.
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
15. marts 2012 - 08:26 #6
Jeg synes den artikel er misvisende... at tale om Linux og sikkerhed ved at forklare dette at det er en sætning i apache der skal ændres og ellers er det SQL injection har intet med Linux at gøre :D

#2 "så kræver det så meget mere viden hos administratoren at opdage problemet" Den må du forklare mere uddybende, ellers slynger du bare tilfældig snak ud.