Avatar billede ThomasKaino Nybegynder
03. februar 2012 - 10:17 Der er 7 kommentarer

Optimering af hastighed på debian 6.0 med apache 2 webserver

Hej Eksperter

Er der nogen der kan hjælpe med gode råd til optimering af hastigheden/stabiliteten på en debian 6.0 med apache 2 webserver, der kører wordpress.

Siden har ca. 18.000 unikke brugere pr måned og viser ca. 400.000 sider pr måned.

Sitet kører egentlig ok, men backend på wordpress kører langspm, og database-server går ned jævnligt - hvilket jo påvirker på front og back.

På wordpress-installationen er det installeret WP Super Cashe, hvilket har forbedret hastigheden på front-end væsentligt, men back-end hænger voldsomt og går altså jævnligt ned.

Der ligger andre sites (små uden så meget trafik) på serveren som ikke har nogen problemer.

Databasen indeholder 2.500 artikler med billeder osv, samt kommentarer. i alt ca. 70.000 tabeller

Har I eksperter nogle gode råd? Evt. til opdeling af databasen, cashe database eller andre konfigurationer der vil optimere performance og stabilitet på denne løsning?

Kom evt. med uddybende spm
Avatar billede jokkejensen Novice
03. februar 2012 - 12:43 #1
2500 artikler spredt i 70.000 tabeller ?

Tror du skulle se på den :) - eller taler vi 70K rækker ?

/J
Avatar billede The_Buzz Novice
03. februar 2012 - 12:45 #2
Wordpress

For det første, hvor er du hostet? Jeg har flere sider hostet på en cloud server ved Meebox som jeg klart kan anbefale... https://my.meebox.net/aff.php?aff=194

Har du SuperCache installeret?
Avatar billede The_Buzz Novice
03. februar 2012 - 13:01 #3
Nu fik jeg så læst igennem en gang mere, ja du har super cache installeret.

1: Har du upgraderet din Wordpress til nyeste?
2: Er du hostet på en løsning ala One.com eller Gigahost?
Avatar billede ThomasKaino Nybegynder
03. februar 2012 - 14:22 #4
Siden er hosted på egen server.

Super Cashe er installeret.

Og nu har vi opgraderet til nyeste version af WP.

Vedr. antallet af tabeller er det korrekt rækker
Avatar billede The_Buzz Novice
03. februar 2012 - 15:10 #5
@ThomasKaino
Hvad er hardware specs på serveren? CPU og ram?

Har du adgang til PHPMyAdmin på serveren? I så fald, har du kørt en MySQL optimize på serveren?
Avatar billede ThomasKaino Nybegynder
08. februar 2012 - 16:56 #6
3gb ram to processore på 3,2 ghz

En virtuel maskine. VM Vare.

Jeg har adgang til PHPMyAdmin
Avatar billede ThomasKaino Nybegynder
08. februar 2012 - 17:15 #7
Serveren kører normalt supergodt - men en gang i døgnet - nogen gange oftere og nogen gangle sjældere - så går den ned.

Vi kan se på serveren forbruget af ram og Cpu stiger voldsomt. Det ser ud som om at det er postfix, der kalder en masse...

Nogen ideer?