Avatar billede Peter_Friedberg Nybegynder
01. februar 2012 - 23:26 Der er 14 kommentarer

Google seo på www.peterfriedberg.dk

Hej med jer,

Jeg har lige fået sitet www.peterfriedberg.dk færdigt.
Jeg ved intet om seo og vil spørge til om hvad jeg kan gøre selv. Jeg er bare alm bruger så hvad kan en alm bruger gøre selv for at min hjemmeside får højere ranking.
Alle råd bliver taget i mod med stor taknemlighed.

gode hilsner
Peter Friedberg
www.peterfriedberg.dk
02. februar 2012 - 06:54 #1
Avatar billede PacManiac Nybegynder
02. februar 2012 - 08:05 #2
Hvad mener du med "almindelig bruger"?

Er det bare dig der ejer siden, eller har du selv kodet den?
(Med "selv kodet den" mener jeg selv skrevet koden, har forstand på HTML osv. Eller er det en template du har fundet og rettet til?)

For at kunne benytte SEO skal du først forstå hvordan de forskellige søgemaskiner kigger efter. Samt finde keywords der beskriver din side. Der er rigtig meget læsning hvis man skal forstå SEO og det er lidt af en jungle at bevæge sig ud i, da mange har forskellige meninger til hvordan SEO egentlig fungere og opfattes.

Man kan selv gøre meget ved at vælge en god <title></title>, samt bruge meta tags til keywords på forsiden og alle undersider, der forklare hvad der er på siden.

Tag for eksempel ekspertens title her. Der står ikke bare Eksperten.dk. Men Eksperten - hjælp til dine it problemer.
Allererde der er der en forklaring på hvad man finder på siden.
Det er den slags der kommer frem på google.

En hurtig søgning på google, og der kommer et hav af hjælpesider og guides frem. Google f.eks. "SEO help" eller "SEO beginner".

Der findes også mange sider på dansk.

Her kan du se hvor mange hits et eller flere søgeord giver på google. Det gælder om at finde nogle mere eller mindre unikke keywords, men stasdig noget folk vil søge efter:
http://www.google.com/insights/search/
Avatar billede Peter_Friedberg Nybegynder
02. februar 2012 - 09:28 #3
Ja du har ret, jeg har uddelt point på gamle spørgsmål nu samt lukket dem.

Hvis du har viden tager jeg imod tak.

Gode hilsner
Peter Friedberg
www.peterfriedberg.dk
Avatar billede Peter_Friedberg Nybegynder
02. februar 2012 - 09:32 #4
Tak pac.

Jeg går selv ind og kigger på div. steder.
Jeg har ikke selv lavet min hjemmeside www.peterfriedberg.dk
Jeg har bestemt hvordan den skulle se ud i detaljer og i funktioner
men nej det er absolut ikke mig der har lavet den. :-)

Vedr. SEO så var det mere om der var en top 10 liste over råd til hvad en analfabet til it skal gøre selv vedr. SEO.
Bagefter skal jeg selvfølgelig betale nogen for at gøre noget men lige nu er økonomi i fokus :-)

Gode hilsner
peter
www.peterfriedberg.dk
Avatar billede keysersoze Guru
02. februar 2012 - 10:08 #5
Husk at signaturer ikke er tilladt på E!

Der er flere guides her på eksperten til det så tag først og fremmest et kig på dem. Dernæst, så synes jeg at du skulle hive fat i udviklerne igen for jeg mener ikke at deres arbejde er gjort særlig godt; der er 119 syntaks-fejl alene på forsiden, meta keywords er ren spam, ingen h1-tags, miminal brug af title/alt på elementer og der er massevis af inline css samt javascript og det trækker ikke ligefrem op. Af positive ting så er der masser af tekst så næste step, udover koden, må være at skaffe links uden selvfølgelig at bryde reglerne i de forskellige fora.
Avatar billede PacManiac Nybegynder
02. februar 2012 - 14:34 #6
Der findes mange top10'er. Men det kommer an på hvad man selv prioritere. SEO er ikke kun meta tags og titel på forside og undersider. Det er også at få linket sine undersider sammen på en forsvarlig måde.

Her er googles egen SEO-starter-guide på dansk.
http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/www.google.dk/da/dk/intl/da/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-da.pdf

Ud over det jeg må give keysersoze ret.
Jeg fik et mindre chok da jeg så koden på din side.
meta keywords er virkelig dårligt udført.

Alt det CSS der er på siden skal smides ind i et eksternt dokument. In-line style, som der er rigtig meget af på din side. Desuden linker din side allerede til hele 6 forskellige CSS dokumenter. Hul i hovedet! Det er simpelthen "bad practice".

Hvis jeg var den programmør der skulle overtage den side, ville han få et chok. Tags flyver ind og ud og der er ikke styr på noget som helst.

Jeg er ked af at sige det Peter, men din side er virkelig noget værre rod, når man ser på koden. Det ville jeg nok vælge at få styr på først.
Avatar billede mikaelch Novice
03. februar 2012 - 14:16 #7
ingen links til siden få links , der er kun en side siger disse her tjenster

få titler og tags billeder derved chance findes i google billedet søgning

ekstra tips her http://www.eksperten.dk/ (...)

yahoo site seach virker ikke mere denne her kan du desuden bruge til at tjekke hvor konkurrenter hvor de får links fra
http://www.opensiteexplorer.org
http://www.majesticseo.com/reports/site-explorer?folder=&q=www.peterfriedberg.dk%2F
Avatar billede Chianti Nybegynder
03. februar 2012 - 15:14 #8
Som PacManiac skriver, skal du ændre dine titles. De skal ikke begynde med dit navn, men med dit søgeord. Dine keywords betyder ikke så meget, for Google er ligeglad med dem. Men nøjes alligevel med de to-tre vigtigste. Og så skal du se på dine interne links. Lige nu fortæller du Google, at både forsiden, "om"-siden, "hvem"-siden og "ydelser" handler om coaching. Det er ikke godt.
Avatar billede Peter_Friedberg Nybegynder
03. februar 2012 - 19:34 #9
Først tak til alle.
Beklager det er stadig volapyk :-)

Udfra det i har skrevet alle sammen
Hvem kan lave en liste til mig hvad jeg absolut skal bede programøren om at gøre som et must, altså det som jeg burde kunne forlange uden at skulle betale mere?
Hvad skal jeg aflevere til programøren?
Hvad kan jeg selv gøre bagefter?
Er der en der kan lave det i en slags let læselig pædagoisk måde?

Hvis jeg nu vil give alle point hvordan gør jeg så det?

Peter
Avatar billede keysersoze Guru
03. februar 2012 - 21:41 #10
Hvad du kan kræve uden at betale mere afhænger nok af den kontrakt i har lavet - hvis der ikke er skrevet noget ind i validitet, SEO eller lignende bliver det nok svært at gøre noget medmindre udvikleren kan rammes på sin personlige stolthed.

Hvis du skal ud og have noget let læseligt så kig på bøgerne SEO 2.0 og/eller SEO-LEX.
Avatar billede Peter_Friedberg Nybegynder
04. februar 2012 - 01:08 #11
i kontrakten stod der bare seo venlig.
Hvad kan jeg kræve at det dækker af de ting i har skrevet ovenover?
Avatar billede keysersoze Guru
04. februar 2012 - 10:07 #12
seo venlig vil jeg bestemt ikke mene den er - men der er mange der stadig tror at man med en masse meta keywords er dækket rigeligt ind og det opfylder siden til gengæld i høj grad. Jeg er ikke tilstrækkelig inde i juraen til at vurdere hvad der kan kræves og hvad der ikke kan, men mit bedste gæt er at der på forhånd skulle have været en fælles indforståelse med hvad præcis det dækkede da seo-arbejde ellers kan foregå uendeligt, og det vil ingen udvikler formentlig gå med til.

Som udgangspunkt mener jeg at alle onsite ting nævnt her i tråden som minimum bør rettes op - hvis du er i tvivl om hvad det teknisk betyder eller skal have en dybere analyse skal du måske have fat i en tredjepart, der kan guide dig og udvikleren på rette spor.
Avatar billede Peter_Friedberg Nybegynder
16. februar 2012 - 12:27 #13
Hvordan giver jeg jer alle point?
Avatar billede keysersoze Guru
16. februar 2012 - 18:27 #14
vi skal lægge et svar - her et fra mig.