Avatar billede Gradsalesa Nybegynder
01. februar 2012 - 08:03 Der er 4 kommentarer

Hvad er Crossfire og hvordan anvendes det?

Hej Eksperter.

Jeg har længe tænkt på, hvad crossfire på grafikkort egentlig er. Eksempel: Hvordan får jeg et AMD HD 6990m til at blive til AMD HD 6990m crossfire?.

mvh. Thomas
Avatar billede Blandy Praktikant
01. februar 2012 - 08:30 #1
Crossfire er amd's system til at sammenkoble to identiske grafikkort på samme bundkort. Så kan man bruge begge kort sammen og få en større og fælles gpu og hukommelse.

Men kræver at du har 2 pci slot beregnet til graffikkort, så som pci express 2.0 x 16. og en tilstrækkelig krafitig strømforsyning.

Tilsidst et crosfire kabel til at slutte de to kort sammen med.
Avatar billede Gradsalesa Nybegynder
01. februar 2012 - 09:07 #2
Hvad er forskellen så på fx en AMD HD 5870 2gb og et 3gb ? er ydeevnen bedre?
Avatar billede khpaulsen Nybegynder
01. februar 2012 - 11:16 #3
Nu ved jeg ikke om de kort du nævner er dine for så er det graffikkort mobile versioner da de hedder m efter modelnummer.

Men ellers er det rigtigt hvad #1 skriver.

Forskellen på 2GB og 3GB er at dit grafikkort derved har mere korttidshukommelse. så det gerne skulle gå hurtigere. Kan lidt sammenlignes med dine ram jo flere der er jo bedre, men kommer så igen an på om det er ddr3 eller ddr2. JEg ved godt det ikke hedder sådan på grafikkort
Avatar billede Maako Nybegynder
01. februar 2012 - 11:51 #4
- Khpaulsen:
Jeg ville lige sige at mere RAM ikke gør din computer hurtigere når du når over et vist punkt.
GB (Mængde) og MHz (Hastighed).
Jeg tror du har misforstået det lidt, do a google search xD

- Gradsalesa:
Hvis du spiller et spil i fuld HD kvalitet med alt maks burde du ikke engang bruge 1 GB grafikkort RAM (GDDR RAM).
Så hvis du vil spille spil, så skal du ikke bruge det med 3 GB til noget; medmindre at du har 3 skærme sat til og du spiller spillet i 3D.

Men hvis du laver noget som video redigering, så kan du komme helt op og bruge alle 3GB GDDR RAM, da der er meget der skal arbejdes igennem (Du bruger kun så meget hvis du redigere gode kvalitets videoer).

Hope it helps :D