Avatar billede Kbns Nybegynder
31. januar 2012 - 22:56 Der er 6 kommentarer

Internetopkopling + samling af kabler

Hej alle - tror desværre ikke der er en simpel forklaring.

Jeg har en computer i en ekstern bygning, som skal have internetopkopling. Routeren/modemmet har plads inde i hovedbygningen og det trådløse netværk er ikke kraftigt nok til, at jeg kan have en nogenlunde stabil signalstyrke (uden at åbne vinduer og døre).
Der er lagt netkabel (kat5) i den eksterne bygning, men det kabel var ikke tilsluttet noget og det var kun to åbne ender af kablet.
- det udelukker dog muligheden for at trække et langt kabel til computeren.
Jeg har i dag trukket et kabel fra den eksterne bygning til kælderen i hovedbygningen, hvor jeg har tilsluttet en D-Link bridge (DWL-G810), som ideelt set skulle kunne give mig, hvad jeg manglede af internetstyrke.
Da jeg skulle forbinde det nye kabel med det, der var lagt i forvejen, samlede jeg det hele med samlemuffer - 8 ledninger og 8 samlemuffer i hver ende af kablet.'
Min løsning virkede naturligvis ikke og nu står jeg på bar bund. Andre tråde med vejledninger om samling af kabler har umiddelbart kun udgåede links. Kan man samle netkabler således og er der en bedre metode? Hvis man kan ligger problemet formentlig i min bridge, som jeg har en stærk mistanke til svigter mig. Når jeg tilslutter netkablet fortæller den mig, at der er en lokal forbindelse, burde den ikke skrive at der var en kabelforbindelse m. internetadgang?
Håber det er til at forstå.
På forhånd tak - mvh Kasper
Avatar billede Kbns Nybegynder
31. januar 2012 - 22:57 #1
Det skal forresten siges, at et hul fra kælder til stue skal undgås og jeg derfor har brugt bridgen.
Avatar billede hjolsen Ekspert
01. februar 2012 - 07:23 #2
Avatar billede Wally1973 Praktikant
02. februar 2012 - 14:15 #3
Du har formentligt viklet for meget af kablet ud.
Et netværkskabel opnår sin maksimale længde ved at have en masse snoninger af de forskellige ledningspar og for hver centimeter man snor ud mister man en hel del i den mulige maksimale længde af kablet.

Det kan også tænkes at det ikke var et netværkskabel, men et telefonkabel, hvilket ofte ligner hinanden, men telefonkabler kan klare sig meget færre vindinger end et netværkskabel.

Du skal enten trække et netværkskabel uden afbrydelser og af en ordentligt kvalitet, f.eks. kategori 5e eller 6.
Eller også skal du kigge lidt på noget retningsbestemt trådløst netværk.

Alternativt kan du også kigge lidt på nogle forstærkere, men overstiger man 100mA på antenneudgangen, så er det ulovligt.
Bor man på en isoleret land-ejendom, så burde en lille overskridelse af antenneeffekten dog ikke gøre noget.

www.danbit.dk har retningsbestemte antenner og forstærkere.
Det kan måske være nok med kun en retningsbestemt antenne, men typisk er to at foretrække, således at både modtagelse og afsendelse er optimal.
Ring evt. til dem for at få lidt info. De ved ret meget om dette område.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. februar 2012 - 13:44 #4
Du kan evt. prøve at rette lidt op på din kabelsamling.

Lav først et ordentligt stik på hver ende af kablet.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

Sæt så de to kabler sammen med en karamel.
http://randomshop.dk/product.php?id_product=39
Avatar billede Kbns Nybegynder
16. februar 2012 - 10:18 #5
Tusind tak for svarene.
Jeg har rådført mig om samling af netstik og det lader til at have lykkes. Lige nu opfører min bridge sig ikke ordenligt (hvis det er der problemet) ligger.
Wally1973, det er cat5e kabler og har forsøgt mig med forstærkere men det trækker desværre ikke nok.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
17. februar 2012 - 04:52 #6
Du kan evt. vælge at benytte VDSL2 til at smide signalet imellem de to bygninger.
VDSL2 kan klare meget mere end et normalt netkabel.

VDSL2 enheder kan fås hos danbit.