Avatar billede mason Nybegynder
31. januar 2012 - 11:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

PNG fil i 300 dpi?

Hej,er det korrekt at en PNG fil kun kan gemmes i 72 dpi og RGB farver?
Eller er det muligt at gemme en højopløselig fil på 300 dpi som PNG uden at den komprimerer?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. januar 2012 - 11:42 #1
den komprimerer - men tabsfrit.
supporterer kun RGB farver

jeg har gemt et 240dpi jpg billede som png - stadig i 240dpi.
jpg 1,61mb
png 60,2mb
Avatar billede mason Nybegynder
01. februar 2012 - 09:53 #2
Hej, ok
Men hvis jeg gemmer en fil i Photoshop som png, så gemmes den automatisk i 72 dpi, selvom original filen er i 300 dpi.
Siden jeg ikke kan gemme 300 dpi som png, tænkte jeg at det skyldes png KUN er til 72 dpi(skærmbrug).
Men det er ikke helt rigtigt så - kan jeg forstå :-)
Hvordan bestemmer jeg opløsningen når jeg gemmer som png?
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2012 - 15:29 #3
brug fx irfanview til at konvertere filen til png - det virker på min maskine.
http://www.irfanview.com/
download, og husk også at hente plugins og dansk sprog - det gør det lettere at bruge (i hvert fald for mig)
Avatar billede mason Nybegynder
01. februar 2012 - 19:12 #4
Men det vil sige at det KAN lade sig gøre så.
Så må det da også kunne lade sig gøre i Photoshop?
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2012 - 19:22 #5
det kan jo være at Photoshop er orienteret mod internettet i gamle dage med lille båndbredde, og de har glemt at rette data siden da.'

Men - hvis det er foto, så er jpg langt bedre - png's fordel ligger i vektortegninger, så vidt jeg har forstået (og så mulighed for gennemsigtig baggrund bedre end gif)
Avatar billede mason Nybegynder
02. februar 2012 - 11:07 #6
God pointe - Jeg har nu brugt InfranView, og det virker perfekt.
Dog kunne den ikke bevare min transperante baggrund fra Phostoshop filen. Eller det vil sige, det kunne den godt, men den gjorde det hele transperant, også grafikken som skal være fuldt synlig. Har du noget bud på hvordan jeg gør det rigtigt?
Læg gerne "svar", så jeg kan give point.
Indtil nu, skal du have tusind tak for hjælpen :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2012 - 11:15 #7
jeg ved ikke, hvordan man angiver de gennemsigtige farver i png-filer - men det vil i givet fald være hvis du vælger fx hvid, så vil alt hvidt i billedet blive gennemsigtigt - der er kun et lag.
Avatar billede mason Nybegynder
03. februar 2012 - 10:45 #8
Ok, tusind tak for din meget brugbare hjælp. Point til dig, og rigtig god weekend :-)