Avatar billede Mahje1 Nybegynder
29. januar 2012 - 22:34 Der er 4 kommentarer

Valg af hardware til webserver

Hej
Jeg kører i øjeblikket en webserver på en windows xp.
Det er en lille pc, med en 2.0 ghz processor og som er meget strømbesparende og støjsvag.

Jeg kører Apache, MySQL og en Hmailserver.
Det fungerer fuldt optimalt men jeg er nu på udkig efter en mere komplet løsning som giver mig højere ydeevne og mulighed for en fornuftig backup-løsning.

Hvilken maskine skal jeg købe og hvilket OS? Jeg ser meget snak om Windows Server OSét? (Jeg har ikke tænkt mig at bevæge mig over i linux, på nuværende tidspunkt).

Hvordan opsætter jeg en optimal backup af maskinen, kan man evt kører 2 ens maskiner 2 forskellige fysiske steder og så "synkroniserer dem løbende" så hvis den ene går ned kører den anden videre?.
Avatar billede Tylon_Foxx Nybegynder
30. januar 2012 - 08:29 #1
Hvor mange brugere skal websereveren catere til?
Hvor meget data skal der være plads til?
Ønske om RAID 0, 1, eller 5?

Hvis det ikke skal være alt for prof, så kan jeg foreslå at lave en lille mATX eller ITX baseret maskine... ITX bundkort bruger meget lidt strøm, og man kan sagtens lave en lille kraftkarl ud af dem... problemet ligger i den begrænsede plads til harddiske

Hvis du vil op i noget større, så kan et mATX bundkort med onboard grafikkort også klare ærterne, her er der ligeledes plads til et væsentligt antal harddiske (de fleste gamerkabinetter har plads til en 6-7 stykker efterhånden).

CPU: Du kan med fordel vælge en bette AMD eller en lille i3/i5 CPU... Hvis du kender lidt til overclocking, så kan du undervolte langt de fleste CPUere en smule og nyde lidt besparelser på elregningen

bundkort: Som sagt, et lille bundkort med onboard grafikkort... det kan betale sig at gøre lidt research mht. strømforbrug og de forskellige chipsets. Grafisk set behøver du ikke meget da det trodsalt er en webserver.

PSU: Gå efter en (eventuelt passivt kølet) PSU med 80 plus Gold/platinum mærket... De kan være lidt svære at finde, men de giver en mærkbar forbedring på elregningen... bare med en 80plus bronze PSU ift. en almindelig
Avatar billede Mahje1 Nybegynder
30. januar 2012 - 10:32 #2
Tak for dit svar.
Med brugere, mener du så antal af "websites". I så fald omkring 30 stykker. Lige pt. har jeg 10 liggende.

Mht til dataen så ligger hvert site på alt fra 1-10 gb.

RAID er en måde at kører f.eks 2 diske synkront ikke? Så hvis den ene fejler tager den anden over? hvordan opsættes sådan noget? er det noget OSet håndtere?

Hvis du skulle give et bud på en maskine jeg kunne bruge sådan helt konkret? Jeg ville være meget taknemlig for et link :)
Avatar billede Tylon_Foxx Nybegynder
30. januar 2012 - 17:52 #3
uddybninger:

Med brugere mener jeg hvor mange personer der kommer ind på dine sider. Kort sagt serverens brugerkapacitet og hvor mange der kan være på samtidigt uden at siderne virker langsomme og den slags.

RAID er både en metode til at forbedre ydeevnen og til at sikre redundans:

RAID 0: Striping, datablokke lægge skiftevis over hver disk i intervaller på x KB (også kaldet stripe size), dette sikrer ekstra ydelse men ingen redundans. RAID 0 kræver min. 2 diske.

Raid 1: Spejling, Data lægges samtidigt på to diske, så du i princippet får to harddiske med 100% identisk data. Hvis den ene disk går ned, har du stadig den anden som backup. Kræver 2 diske

RAID 5: Striping med forskudt paritet, Fungere som RAID 0 med den forskel at der lægges en ekstra paritetsblok ind. Kræver 3 harddiske og kan klare at én af harddiskene går ned. RAID 5 er bedst i systemer der giver mulighed for hotswap, hotswap backplanes kan købes billigt, men kan være svære at skaffe inden for DK

For mere info kan jeg linke til min RAID guide på Tweak.dk: http://www.tweak.dk/article/Guide_til_RAID/72/1/1

Det jeg tænker på af en maskine er en du samler selv. Det stiller dig også bedre i forhold til garanti og reklamation og den slags. I stedet for at skulle sende hele maskinen ind, kan du nøjes med fx. at indsende en defekt harddisk. Med en hjemmesamlet maskine bliver der kun sparet hvor DU vil have det, så du er sikker på den løbende kan opgraderes og at du ikke render ind i mange problemstillinger der følger med OEM-samlede computere. Et plus er at du lærer at vedligeholde hardwaren rimeligt hurtigt..
Men uanset, hvis du kan læse lidt in en lille manual og samle et puslespil, så kan du også nemt samle en computer.
Avatar billede Mahje1 Nybegynder
30. maj 2012 - 09:38 #4
Hej Tyloon_foxx, tak for den tid du har brugt på at forsøge at hjælpe mig, undskyld den lange svar tid. Smider du lige et svar til point