Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 17:52 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Windows XP vs. Windows 7

Hvilke af de to styresystemer Windows XP og Windows 7 er mest stabilt?

Og hvilke fordele har 7 i forhold til XP (om nogen)?
Avatar billede romeo Nybegynder
23. januar 2012 - 17:55 #1
Kommer an på hvad du tænker bruge det til, og på hvad hardware det skal køre. :)

XP kører på extended support pt.. men support er definitivt død per april 2014.

Alle nyere systemer ville jeg altid installere Windows 7 på.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. januar 2012 - 17:57 #2
win7 er mere stabilt, og sikrere. m$ lærer trods alt noget undervejs, og xp er efterhånden noget rigtigt gammelt kode.
Hvis du ikke vil have alt w7-gejl med, så kan det slås fra, så den ligner xp (specielt godt hvis dit grafikkort ikke er helt nyt).
Win7 bliver så også opdateret langt længere frem i tiden, om end den næppe kfår samme levetid som xp har haft.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 19:12 #3
Ok.

Hvad er det billigste man kan erhverve sig sådan et til? Dert er vel en OEM version?
Men der er forskellige udgaver. Hvad er hvad? Eller, hvad bør man købe?
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=operativsystem&qft=windows+7&s=&cpath=&qt=Fql&nf=specifictaxonomy%3a%5eSoftware%7c6%2fOperativsystem%7c179%24&gclid=COHSuYLf5q0CFdAvmAodDA5DOQ
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 19:14 #4
Der er Home Premium, Home Premium (Opgraderingspakke), Ultimate, Professional...

(Den skal være dansk som min XP)
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2012 - 21:17 #5
Skal det være 32- eller 64-bit version? Jeg har set en Win 7 Home Premium på dansk i begge udgaver (og det er ikke en opgraderingspakke) til 749. Så har du noget at sammenligne med.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2012 - 08:28 #6
oem versioner kan du lægge ind fra tom pc

så du kan vælge efter pris eller hvad den skal kunne

et eksempel i oem version

http://www.dataengros.dk/software/windows-7-32bit/product-994.htm

http://www.dataengros.dk/software.htm
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2012 - 23:45 #7
"Skal det være 32- eller 64-bit version?"

Det har jeg ingen som helst ide om. Hvornår vælger man hvad??

-

"oem versioner kan du lægge ind fra tom pc"

Hvad mener du med 'fra tom pc'?
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2012 - 23:54 #8
Og en sidste ting: Er BitLocker de ekstra penge værd?
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2012 - 06:55 #9
hvis du køber en ny pc uden styresystem er den jo tom - det er det jeg¨mener

en OEM version er en fuld version af windows

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/compare

32 eller 64 bit

32 bit vælger du hvis du bare skal bruge den helt almindeligt med ram op til 4 gb
om du så har 12 gb ram i den vil den kune vise det som 4 gb

64 bit vælger du hvis du skal bruge den til hvor forbruget af ram er mere end 4 gb- her vil den så vise 12 gb

64 kan vise ram over 4 gb eller hvad bundkortet kan klare

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2012 - 18:45 #10
Jeg ved ikke om alle cpu'er i dag er 64-bit, men det skal den selvfølgelig være hvis du vælger at køre med 64-bit windows.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2012 - 18:59 #11
Udover at bundkortet (+ valg af 32/64 bit cpu og windows) har nogle begrænsninger mht hvor meget ram du kan proppe i den, så har de forskellige versioner af windows 7 64-bit også nogle øvre grænser. F.eks. 16 GB med Home Premium (men det burde også være rigeligt til almindelig brug):
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778%28v=vs.85%29.aspx#physical_memory_limits_windows_7
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2012 - 22:54 #12
Kan se der er 4096 MB ram på min computer. Er det så 32 bit Windows 7 jeg skal købe?
Hvad er 'N' versioner? Går ud fra jeg skal vælge uden N.

Derefter - tak for hjælpen. Læg svar for point.

-
PS. Hvis nogen ved det: Er BitLocker de ekstra penge værd?
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2012 - 00:08 #13
N betyder bare den ikke indeholder Windows Media Player (som du i øvrigt kan hente gratis hvis du skulle ende med denne version).
http://support.microsoft.com/kb/968211

Med 4 GB ram kan du vælge både 32- og 64-bit windows, sålænge bundkort og cpu understøtter det. Jeg ved ikke om der er nogle nævneværdige forskelle i performance.

BitLocker har jeg ingen erfaring med. Og det er vist kun til Enterprise og Ultimate (de ekstra penge). Det kommer nok an på om du vil beskytte hele din harddisk, eller om det blot drejer sig om nogle få filer.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2012 - 12:30 #14
ok
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2012 - 22:01 #15
Og hvordan finder jeg ud af om min hardware kan klare 64?

Jeg har stadig ikke forstået hvad forskel det gør at have en 32 og en 64. :(
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2012 - 22:03 #16
Jeg har forsøgt at skrive til Dell support angående det med 32 og 64, men det er komplet umuligt at finde rundt på deres hjemmeside.
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2012 - 22:05 #17
Ok, gandt dette:
For at sige det kort kan en pc med 64 bit behandle flere informationer end en pc med 32 bit. Fordi den kan bruge mere RAM, fra 4 gigabyte (GB) og opad, kan en 64-bit-computer arbejde hurtigere og bedre, når du kører flere programmer på én gang.

Men som jeg skrev før, hvordan finder jeg ud af om min hardware kan klare 64?
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2012 - 07:25 #18
det gør du ret simpelt

hent denne her og vælg 64 bit og se hvad den skriver til dig

husk at din printer og andet skal også være tændt og sat til

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2012 - 00:30 #19
Suk, det er alt andet end simpelt.

Det er nemt nok at køre programmet. Men jeg bliver ikke en pind klogere.
Jeg får jo hele to rapporter. En 32-bit-rapport og en 64-bit-rapport. Og så er jeg ikke nået længere. Der står nøjagtig det samme i dem begge. :(

Troede det var et program som fortalte hvilken af de to jeg bør købe.
Tænk det - fordi man ikke er en ørn til computer - skal være så indviklet at skifte et sk*de styresystem. :|
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2012 - 07:54 #20
jamen tænk dig hvor svært vi har det herinde men efterhånden bliver man god til at gætte

hvad skrev den egentlig

hvis den ikke advarede om noget som helst kan du køre den i 64 bit og der er lavet drivere til den

havde der været problemer med hvilket bundkort (????) havde den skrevet det
hvad er det for et bundkort og type altså versions numre eller hvad det nu bruger

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2012 - 00:49 #21
Ved ikke hvordan jeg skal informere om det den skrev. Der står jo så meget at det er umuligt at gengive det alt sammen. Og jeg aner ike hvad jeg skal vælge ud.

Computeren er en Dell OptiPlex 360 (omkring 2½-3 år).
http://www.dell.com/us/dfb/p/optiplex-360/pd

Jeg ved ikke hvad der er type og versionsummer. Men hbis jeg køre Everest står der følgende under Motherboard -> Motherboard (her er også CPU, CPUID, Hukommelse, SPD, Chipsæt, BIOS):

Motherboard Egenskaber
Motherboard : <DMI>
Motherboard : Dell OptiPlex 360

Front Side Bus Egenskaber
Båndbredde : 2773 MB/s
Virkelig Hastighed : 347 MHz
Effektiv Hastighed : 347 MHz
Bus Bredde : 64 Bit
Bus Type : Intel AGTL+

Ved ikke om noget af det er nogen nytte til. Ellers er der linket. Måske det er mere sikkert(?).
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2012 - 00:52 #22
Eller fortæl mig helt præcis hvad du skal bruge. Så kan jeg sikkert finde oplysningerne i Everest.
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2012 - 06:58 #23
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/downloads/upgrade-advisor

endnu en gang denne her viser dig om du kan ved at vælge 64 bit - sværere er det ikke

hvis der er nogle advarsler så er det dem du skal nærlæse77

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2012 - 14:22 #24
Det kan godt være den viser det. Men som sagt har jeg kørt den - og kan ikke finde ud af hvordan jeg ser det i test resultatet.

I test resultatet får jeg to faneblade - et der hedder 32-bit og et der hedder 64-bit - og når jeg kigger hvad der står på begge sider, er det fuldstændig det samme. Og hvordan skal jeg så kunne udlede noget brugbart...

Men nu er det lykkedes mig at komme igennem til Dell support. Og svaret er at jeg kun kan køre 32-bit (fordi der her ikke findes de nødvendige drivere til 64-bit).
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2012 - 18:22 #25
det er individuelt hvad der står fra maskine til maskine

hvad står der i din --kopier det og læg det herind - måske kan jeg så se hvad den kan  - måske ikke

du spørger om 64 bit så det er den du skal se under

jeg er i udlandet i en måned fra 3.2.2012.----3.3.2012
jeg ved endnu ikke om der er trådløst net eller hvordan men måske kan jeg så svare dig dernede fra
du skal løgge 4.5 time til den du ser på uret

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2012 - 03:19 #26
Tak, men jeg har jo som nævnt fundet endelig ud af det ved at ringe til Dell. Den kan kun køre 32-bit.
Du har fået pointene...
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2012 - 17:57 #27
takker fra patnem-goa-indien