Avatar billede MagnusELH Nybegynder
22. januar 2012 - 21:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Linux hvad?

det jeg har fostået på mine venner, så er linux et styresystem ligesom windows?

kan man så både have linux og windows system på samme tid, eller hvad?

er linux et godt styresystem? og hvorfor?

er det gratis?

kan man få det på dansk sprog?

er der noget dårligt ved det?

hvis jeg nu downloader det, sletter jeg så alle mine documenter, og programmer?

mange spørgsmål :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2012 - 21:53 #1
Linux er et OS ligesom Windows NT familien, MacOS X etc..

Du kan have Linux og Windows paa samme PC enten via dual boot eller via noget virtual PC.

Linux er et fremragende server OS og der er ogsaa nogen som kan lide det til desktop brug. Android bygger paa Linux saa det bruges ogsaa paa mobil.

De fleste Linux distroer er gratis.

Du kan godt faa det med dansk sprog pakke.

Der er ikke saa mange spil til Linux.

Du skal have en ledig partition at installere paa.
Avatar billede MagnusELH Nybegynder
22. januar 2012 - 22:00 #2
tak for svaret, men hvad er en partition?
Avatar billede kjeldsted Novice
22. januar 2012 - 22:17 #3
Du kan dele én fysisk harddisk op i flere dele, sådan at computeren fx. behandler disken som to seperate harddisks. Dette er nødvendigt for at kører flere styresystemer samtidig, hvis ikke man kører det som virtual.

Og ulempen ved Linux er at der er udviklet mindre software til dette end Windows og OS X. Tilgengæld er det et rigtigt lækkert stykke værktøj, specielt prisen agent i betragtning. Men om hvorvidt det er en god idé at kører Linux afhænger af hvad man skal bruge den til. Har selv to maskiner med Ubuntu (én af mange Linux distributioner), og er rigtig glad for disse to.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2012 - 22:47 #4
http://opensuse-guide.org/

Jeg har også en pc med et Linux styresystem, jeg er vældig glad for

Linux er, efter min mening noget du skal bruge, når du er meget motiveret for det og har tiden til det.

Det er ikke noget, man lærer fra dag til dag.
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. januar 2012 - 03:10 #5
Første spørgsmål er nok, hvad du skal bruge din computer til, så er det nemmere at svare dig på, om Linux er noget for dig.

Hvis du f.eks. skal spille, eller er afhængig af specifikke programmer hvor at alternativer ikke kan bruges, et eks. kunne være iTunes, så er Linux nok ikke lige noget for dig, da det er meget ringe supporteret eller slet ikke understøttet.

Der er massere af gode ting ved Linux, det er "frit" hvilket vil sige, man selv råder over hvad der bliver installeret i større eller mindre grad. Det er stort set linux og malware frit, hvilket betyder man spare en virus scanner, medmindre man vil beskytte f.eks. Win klienter på netværket.

Et godt råd, når du er så usikker, det er at lave en fuld backup, af alt hvad der skal gemmes i tilfælde af noget går galt.

Et andet godt råd, det er at vælge en distribution, hvor at det er meget nemt at få hjælp. F.eks. benyt det dine venner benytter i startet så du kan få hjælp den vej. Ellers er Ubuntu en udemærket begynder distro.