Avatar billede JesperPoul Nybegynder
05. januar 2012 - 16:07 Der er 5 kommentarer

.dk domæner blokeret på firmaets netværk

Hej!

Jeg administrerer, efter bedste evne, IT hos en mindre virksomhed med ca. 10 computere.
Vi har et stort problem i at computerne via LAN forbindelsen, i perioder, nægtes adgang til alle .dk domæner. Når man indtaster et .dk domæne i browseren ryger vi ind på Bing søgemaskinen men kan ikke komme videre derfra.

Alle andre domænetyper fungerer fint.

Hvis vi bruger vores egne bærbare og går via det trådløse netværk fungerer det fint.
Derfor tænker jeg det kan have noget med Routeren at gøre. På Routeren bruges der standardindstillinger, og det eneste som er konfigureret er navn og password.
Vi kører med domæneserver.

Spørgsmål:
- Hvad kan problemet være?
- Hvordan kan det være det kun er i perioder (Fra et par dage op til et par uger)?

På forhånd tak!
/Jesper
Avatar billede juleulven Nybegynder
05. januar 2012 - 19:37 #1
når du nu har en DC så har du også en intern DNS ... denne interne DNS skulle gerne relaye videre til din ISP's DNS når DC-DNS ikke kan resolve...

ergo:
klienterne får en DHCP adresse, denne DHCP adresse har en eller flere DNS-adresser ...
1. peger denne på jeres DC's IP?
2. kan du fra klienterne i CMD køre "Nslookup" og får du et svar der siger "servernavn.dns-suffix.local"?
3. på din DC er DNS konfigureret således, at den "relayer" DNS query's videre til ISP DNS?
Avatar billede JesperPoul Nybegynder
13. januar 2012 - 11:51 #2
Hej.
Tak for dit svar. Beklager min sene tilbagemelding.

Jeg er som sagt ikke specielt stærk i det her, de andre på arbejdspladsen er blot endnu værre :)

Så derfor:

1.: Aner det ikke. Hvordan finder jeg ud af dette.
2.: Hvis jeg kører NSlookup får jeg servernavnet.domænenavnet.local (skal siges at på nuværende tidspunkt kan vi GODT komme på .dk domæner)
3.: Aner det ikke og ved ikke hvordan jeg ser det.

Det som om det er en smule for avanceret til at jeg selv kan løse det. Skal nok have en fagmand ud og kigge....
Avatar billede juleulven Nybegynder
13. januar 2012 - 17:36 #3
Velbekomme da :)

Jeg vil gerne hjælpe her men hvis du ikke selv ved hvorledes du finder DHCP/DNS så er det nok lidt svært og måske nemmere, at betale en for, at kigge på det...

Hvis vi snakker i nordsjælland kan jeg sagtens kigge ud men det bliver uden for alm. arbejdstid pga mit fuldtidsarbejde...

Ellers skal vi fortsætte herigennem med forskellige ideer og forslag...

Hvis vi skal fortsætte herigennem skal jeg bruge en ret grundig beskrivelse af netværket... hvad for servere, hvordan det er opsat, hvordan klienterne er forbundet og en del flere ting.

Vi kan også lave en "teamviewer" forbindelse til serveren og kigge tingene igennem sammen ...
Avatar billede JesperPoul Nybegynder
21. marts 2012 - 09:07 #4
Hej!
Lige et forsinket tak for indsatsen til juleulven! Jeg forstod ikke rigtigt selv at kigge på det, så fik en ekspert til at se på det. Så vidt jeg kunne forstå var du inde på noget af det rigtige i forhold til det han gjorde.

Kan jeg give dig nogle point eller hvordan? Kender ikke lige systemet her.

Mvh. Jesper
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. marts 2012 - 09:21 #5
hvis du mener en brugers feedback er brugbar kan du bede den bruger om, at lægge et svar. Derefter fordeler du simpelthen point....