Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. december 2011 - 07:59 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kryptering af emails

Jeg har mulighed for at bruge en feature som hedder "SSL" på min mail, men så skal jeg slå den hver gang jeg logger ind og det bliver for omstændigt. Findes der en måde hvorpå man permanent kan tilføje kryptering til sine mails? Jeg søger en nem og enkel løsning.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. december 2011 - 08:39 #1
bare for at genere modtagerne? Helt ærligt - du er vel ikke i gang med at planlægge et statskup? ;)

I Thunderbird er der en funktion (Sikkerhed), hvor man vælger fx kryptering. Men det vælges for den enkelte mail. Det er ikke muligt her at lægge en 'krypter altid' ind på enkelte personer i adressebogen (det kunne måske ellers være smart).
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. december 2011 - 09:43 #2
haha, nej jeg mangler bare to punkter på sikkerheden og det er kryptering og så en dynamisk ip adresse og så er jeg færdig på det punkt.
Avatar billede chalde Seniormester
16. december 2011 - 09:57 #3
#2 Hvorfor den dynamiske IP?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. december 2011 - 10:38 #4
Den giver bedre sikkerhed. Men chalde du ved jo meget omkring kryptering, så hvordan kryptere man sin email?
Avatar billede chalde Seniormester
16. december 2011 - 11:23 #5
Dynamisk IP giver ikke bedre sikkerhed. Det giver muligvis en fornemmelse for det, da du ikke nødvendigvis har den samme IP, men sikkerheden ændres på ingen måde.

Ang. krypteret mail, er der tale om webbaseret eller hvordan?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. december 2011 - 11:30 #6
#5 Ja. Man får en ny IP hvorfor den gamle bliver ubrugelig og derved slipper man for at ens IP bliver klistret fast til en masse sider.

Ja der er tale om webbaseret mail indtil jeg får installeret Thunder igen.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
17. december 2011 - 00:09 #7
Lukket.
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2011 - 12:22 #8
Jeg tror du blander ting sammen :-) SSL, Kryptering og email.....

Du snakker som om du vil kryptere ALLE emails dvs. at modtager skal Decrypte når de modtager mails fra dig, det kan da kun være for at genere folk at de skal have en offentlig nøgle.

SSL snakkes primært omkring kommunikation mellem fx. dig og din mail eller webserver, men når mailserveren har modtaget den er det ikke sikkert at der bruges SSL for at sende den videre.

Fornemmer jeg lidt at du er bange for hvad du laver på nettet ? En dynamisk IP giver IKKE større sikkerhed, da udbyderne i Danmark har pligt til at opbevare hvem der har haft hvilken IP på hvilket tidspunkt.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
18. december 2011 - 16:14 #9
Det med dynamisk ip... hvem ved, hvad den tidligere ejermand har brugt ipen til? :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. december 2011 - 07:03 #10
#8 Hmm nej jeg tror ikke du forstår, det med kryptering er så forbindelsen bliver mere sikker, og så en tredjepart ikke kan få adgang.
Avatar billede leif Seniormester
19. december 2011 - 07:56 #11
#10 -> Nej, du har ret i, jeg forstår ikke hvad der er du vil.

Vil du kryptere emailen således at kun er 2 parter som kan læse mailen nemlig afsender + modtager eller ønsker du blot at bruge SSL som sikkerhed over kommunikationen mellem dig (Din browser eller mailklient) og mailserver ?

Hvis det er sidst nævnte så er det korrekt at tredjemand ikke kan læse kommunikationen, men når mailen er landet på serveren og skal sendes videre kan din udbyder og muligvis tredjemand læse mailen/kommunationen. Det kan kun løses ved først nævnte altså en fuld kryptering af mailen med fx. OCES certifkat, PGP eller lign.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. december 2011 - 08:44 #12
#11 Jeg er lost. OCES certifikat?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. december 2011 - 08:45 #13
Min mail udbyder tilbyder SSL og det er der vel en grund til, for sikkerhedens skyld.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. december 2011 - 08:48 #14
Jeg vil bruge SSL som sikkerhed over kommunikationen mellem dig (Din browser eller mailklient) og mailserver.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
19. december 2011 - 15:03 #15
Tredjeparten kan så godt kigge med, hvis han sidder hos mailudbyderen eller mellem udbyder og modtager. Hvis det også skal undgås, så skal du kryptere selve mailen.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
19. december 2011 - 15:04 #16
Mellem udbyder og modtager > antaget, at modtageren ikke kører SSL :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
20. december 2011 - 00:39 #17
Okay, og hvordan kryptering man sine mails?
Avatar billede leif Seniormester
23. december 2011 - 18:40 #18
Kræver at dig og modtager er enig om krypteringsform, fx. OCES (DigitalSignatur), PGP eller en helt 3 form, det vigtigste er at I er enige og har udvekslet de nøgler der skal bruges for at kunne gøre det.