Avatar billede tnla Mester
09. december 2011 - 12:06 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Reducere fil størrelse

Hej, nogen som kender et gratis program som kan reducere fil størrelsen på billeder, og hvor man kan markere flere filer ad gangen?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2011 - 12:13 #1
hvis du med reduceret filstørrelse mener, at billede skaleres ned i størrelse, eller ændrer filtype (fx fra tiff til jpg), så kan irfanview lave det.
http://www.irfanview.com/
hent programmet og plugins, samt dansk sprogfil.
Avatar billede tnla Mester
09. december 2011 - 12:59 #2
Med filstørrelse mener jeg antal bytes, men det kan den måske også reducere? Og flere ad gangen?
Avatar billede tnla Mester
09. december 2011 - 13:00 #3
= flere billeder ad gangen
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2011 - 13:17 #4
hvis du går fra bille på 1920*1080 til 1366*768, så bruger der færre pixels, og billedet fylder mindre - men det er også blevet mindre på skærmen (hvis du senere vil printe billedet, så vil det blive mindre eller i dårligere kvalitet.
Hvis du skifter filtype (fx fra tiff til jpg), så komprimeres billedet, og enkelte data tabes - det betyder typisk ikke ret meget.

Hvilket filformat ligger billederne i nu, hvor meget mindre skal filerne være (fx i %)?
Avatar billede tnla Mester
09. december 2011 - 19:08 #5
De ligger i JPEG og skal reduceres fra omkring 3,5 MB til under 100 KB.

Det er altså en lavere opløsning jeg er interesseret i, ikke mindre omfang. De er taget med et ældre kamera, som åbenbart ikke kan indstilles til lavere opløsning.

Der er mange programmer som kan reducere opløsningen, men hos dem jeg har prøvet kan man kun vælge ét billede ad gangen, hvilket tager  laaang tid, hvis man har mange :(
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2011 - 20:19 #6
irfanview har en 'batch-mode' i Filer / Multi-konvertering
Avatar billede tnla Mester
09. december 2011 - 22:13 #7
Ja, har prøvet nu. Alletiders, tak :) bare smid et svar.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. december 2011 - 09:33 #8
det bliver altså ret meget mindre - jeg har lige lavet en test
et billede på 3750*5600 ved 240dpi (3,8mb) skal ned til 320*480 ved 100dpi for at lande på 107kb - så det kommer ned på 8-9% af originalen...
10. december 2011 - 09:53 #9
Generelt ->
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede tnla Mester
10. december 2011 - 14:12 #10
Claes, ja, men det er bare billeder af en masse ting jeg har til salg, og ved første øjekast kan man knap nok se forskel, så det er helt fint for mig.

Karise, ok. Det var XP.
Avatar billede tnla Mester
11. december 2011 - 02:39 #11
Hmm, det er åbenbart kun når man behandler billederne ét ad gangen, det bliver godt. Hvis jeg vælger batch-mode, forringes kvaliteten voldsomt :(
Avatar billede tnla Mester
11. december 2011 - 02:46 #12
Hmm, hvis man skal ned under 100 KB, er det åbenbart kun når man behandler ét billede ad gangen, at det bliver godt. Hvis jeg vælger batch-mode, bliver de helt udviskede :(
Avatar billede tnla Mester
11. december 2011 - 02:50 #13
Øv, det er kun når man behandler ét billede ad gangen, det bliver godt. Hvis jeg vælger batch-mode, bliver billederne helt udviskede :( Mystisk..
Avatar billede tnla Mester
11. december 2011 - 02:52 #14
Ja, så gik der helt ged i mine kommentarer.. det kører bare for mig, haha
Avatar billede kjeldsted Novice
11. december 2011 - 03:08 #15
Et .jpeg på 3,5MB får du aldrig ned på 300KB hvis du kører mere end én bit RGB ;)

Og desuden. Som regel er det rigeligt at kører 72 PPI til brug på computere. Skal billedet printes i en god kvalitet skal du så nok arbejde i en 300 PPI, da det er pænest at printe i 300 DPI. Men 72 PPI til web er rigeligt, uden det kan ses. Og så spare man lidt plads dér :)
11. december 2011 - 10:41 #16
Microsoft Image Resizer 1.0

http://www.filecluster.com/downloads/Microsoft-Image-Resizer.html

(Som åbenbart ikke findes hos Microsoft selv mere ???)
Avatar billede tnla Mester
11. december 2011 - 15:47 #17
Tak Jens. Så har jeg nok kørt mindre end én bit RGB, for først prøvede jeg  http://www.imageoptimizer.net/Pages/Home.aspx hvor jeg satte output kvaliteten til "Small file size", og her blev resultatet rigtig godt, selvom filen kom helt ned under 100 KB.

Tak Karise, jeg prøver det lidt senere..
11. december 2011 - 17:30 #18
Microsoft Image Resizer 1.0

Der kan du i "Stifinder" makérer flere filer - HøjremusseTast - ReSize - og følge menuen...
Jeg har gjort det trix med >500 foto filer i ét hug...

PS: Virker ikke i Vista/WIN7 - der skal et alternativ program til...
www.eksperten.dk/spm/893896