Avatar billede fkil Nybegynder
07. december 2011 - 11:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Internt domænenavn ens med ekstern kunde

Vores interne domænenavn hedder eks. abc.dk og og vores eksterne eks. aaa.dk. Mit problem er at der er et andet firma der har domænet abc.dk. Altså det samme som vores interne domænenavn. Det gør at vi ikke kan sende e-mail til dem via vores exchange 2010. Er der en mulighed for f.eks. at fortælle vores Exchange at den skal sende e-mail til det domæne et andet sted hen? Lige nu kigger den åbenbart på vores interne domænenavn.

Jeg ved godt at det interne burde hedde noget med .local men vedkommende der har sat det hele op i sin tid har gjort det anderledes.
Avatar billede helt83 Nybegynder
07. december 2011 - 11:50 #1
Hej

du skal på jeres DNS server og oprette en Forward lookup Zone, og oprette en zone der hedder: aaa.dk i denne skal du lave en Mail Exchanger (MX) der peger på relay.jay.net (hvis du tjekke deres mx vil du se den peger på relay.jay.net.

nu ved jeg ikke om i jeres smtp på exchange om i har abc.dk adresser for så vil i ikke kunne sende internt mere.

dette burde virke i teori.
Avatar billede helt83 Nybegynder
07. december 2011 - 12:17 #2
forkert forward zonen skal hedde abc.dk sorry
Avatar billede fkil Nybegynder
07. december 2011 - 12:47 #3
Hej

Nu er de domæner bare eksempler. Det domæne der er problemet hedder sj.dk. Det er der en virksomhed der har og det hedder vores interne domæne også. De (sj.dk) peger vist ikke på relay.jay.net... Så du vil have jeg skal oprette en MX exchanger under den forward lookup (sj.dk) jeg har og så lade den pege hvorhen?
Avatar billede helt83 Nybegynder
07. december 2011 - 13:29 #4
Hej fkil

Prøv først at pege på navsmtpsrv001.bodata.dk

hvis det så ikke virker så prøv med IP 213.5.32.133

10    navsmtpsrv001.bodata.dk    213.5.32.133    36 min    SMTP Test

mxtoolbox.com her kan du søge på diverse domain´s
Avatar billede fkil Nybegynder
07. december 2011 - 14:49 #5
Hej helt83

Det ser ikke rigtig ud til at virke. Men i teorien burde du have ret i at det skulle virke.. Hvis jeg laver nslookup får jeg nedenstående

> sj.dk
Server:  dnsserver.sj.dk
Address:  192.168.56.45

sj.dk  MX preference = 10, mail exchanger = mitdomain.dk
sj.dk  MX preference = 10, mail exchanger = navsmtpsrv001.bodata.dk
mitdomain.dk internet address = mitdomainIPadresse
navsmtpsrv001.bodata.dk internet address = 213.5.32.133

Jeg har prøvet at sætte priority ned til 9 på navsmtpsrv001.bodata.dk. Det gør ingen forskel. Flere ideer?
Avatar billede helt83 Nybegynder
07. december 2011 - 14:58 #6
det kan godt være du skal clear dns cash + flush dns på exchang og dc før det virker.
Avatar billede fkil Nybegynder
25. april 2012 - 08:36 #7
...