Avatar billede AndreasRasmussen Nybegynder
03. december 2011 - 19:13 Der er 3 kommentarer

Raw-billeder i Aperture 3

Da jeg lige har købt en iMac, har jeg også hentet en trial-version af Aperture 3 og importeret billederne dertil. På min PC brugte jeg Digital Photo Professional , der fulgte med mit Canon EOS 550D.

Mit problem er, at jeg ikke kan se nogen muligheder for at se og ændre indstillinger som mætning, skarphed og kontrast i mine raw-billeder, som jeg kunne i Digital Photo Professional. Fx. hvis jeg havde fotograferet med en farvemætning på 2, viste den sig også som 2 på Pc'en, og jeg kunne derefter justere den. Er der nogen muligheder for se min indstilling for fx. farvemætning i Aperture, eller kunne jeg kun se dem på min PC fordi programmet er lavet til Canon?

En anden ting er, at jeg ikke ved hvordan man konverterer til jpeg, men det må man vel kunne.

Håber der sidder nogen derude med et svar :-)                Vh. Andreas
Avatar billede chalde Seniormester
03. december 2011 - 19:36 #1
Nu ved jeg ikke hvad Aperture koster (og egentlig ikke det tråden går ud på), men har du haft kigget på Lightroom? Fungerer på både Mac og PC (så låser du dig ikke til én platform).
Avatar billede AndreasRasmussen Nybegynder
03. december 2011 - 21:05 #2
Aperture kan fås til 469 i Mac App Store, og er rigtig glad for opbygningen i programmet. Så jeg tror jeg holder mig til Aperture :-)
Avatar billede AndreasRasmussen Nybegynder
06. december 2011 - 15:11 #3
Jeg kan sagtens justere farvemætningen i Aperture ligesom i mange andre programmer, men i DPP kunne jeg i mine raw-filer lave mætheden om under raw-justeringer. Men det gør måske ingen forskel om bruger almindelig mætheds-justering? For hvis mætheden var indstillet for højt på kameraet, kunne sætte den ned i DPP med raw-filer uden at miste detaljer, men hvis jeg gjorde det med det komprimerede jpeg, var farverne stadig sammensmeltede. Så mit spørgsmål er, om man godt kan bruge almindelig mætheds-justering til raw-filer, eller om man først rigtigt laver den om, hvis man ændrer den under raw-justeringer ligesom i DPP?