Avatar billede usb Nybegynder
22. november 2011 - 11:13 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

usb hd kan ikke ses i denne computer

hej forum
min nye eksterne usb hd kan ikke ses i denne computer på min xp maskine, men kan godt ses på vista maskine. HD´en kan dog ses i enhåndsteringen, men vises ikke som et drev i denne computer.
jeg har heller ikke mulighed for at klikke "aktiver drev" (det er bare gråt, når jeg højreklikke på hd´en i administrer, er den nogle der ved hvad jeg skal gøre for at kunne se hd´en i denne computer?
hd´en som er på 1tb er formateret, og er gjort på en vista maskine.
mvh
usb
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2011 - 11:35 #1
hvis din xp ikke er opdateret, så er maks ca 130gb.
Hvis du har opdateret til sp1, så skulle den kunne se diske på 2tb.
Mangler der ikke bare at blive allokeret et drevbogstav?
Avatar billede usb Nybegynder
22. november 2011 - 12:04 #2
hej claes
min xp er sp3, men hvodan søren for allokeret en drevbogstav, jeg kan heller ikke se filsystemet på disken, hvilket jeg godt kan se på de andre diske jeg har i computeren?
jeg ved dog at disken er formateret, på vista, med ntfs systemet.
mvh
usb
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2011 - 12:40 #3
i computeradministartion - diskhåndtering skal du kunne se drevet i højre side - højreklik på det, og vælg skift drevbogstav (bare et bogstav fra e til z)
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. november 2011 - 12:47 #4
Du skal gå i kontrolpanelet administration diskhåndtering og se om den har eller tildel den et drevbogstav
http://gratisupload.dk/vis_billede/669298/
Avatar billede haverslev Novice
22. november 2011 - 13:10 #5
Nu kan det også skyldes andre ting, bla. den ikke registeres af Usb controlleren osv.

1.
Gå i enhedshåndtering og udfør nedenstående:
http://windows.microsoft.com/ (...)

Klik på + udfor USB-Controllere
H-klik på linjerne - 1 af gangen og vælg fjern
det er ikke sikkert at du kan fjerne alle linjerne, men fjern dem du kan.
Genstart maskinen og lad windows finde og installere USB controllerne igen.
Herefter sætter du dine USB enheder i maskinen - EN af gangen og lad windows finde og installere den / dem.

2.
Som alt muligt andet, så kan USB porte også gå i koks - det vil sige at, selvom der ikke er tilsluttet enheder pt. i portene eller der er nogle usb enheder som man ikke bruger mere, så gemmes de alligevel på pc`en og de kan blokke op og derved "låse".

Hvis du henter og kører USBDeview, ser du mængder af 'tilsluttede' USB enheder.
Selv forlængst frakoblede enheder optræder stadig der, og de kan på en eller anden måde ligge og spærre.

Alle under 'Safe to uninstall', kan du højreklikke på og fjerne dem alle, når du så sætter en enhed i stikkene så oprettes den selvfølgelig igen.

Link til programmet:
http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html
Avatar billede usb Nybegynder
23. november 2011 - 12:10 #6
hej allesammen
kabel, usb controller, drevbogstav er altsammen iorden, jeg kan godt se min externe hd i administrer, jeg kan derimod ikke få lov til at aktiver drev når jeg højreklikke på den, hvad kan det skyldes?
mvh usb
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. november 2011 - 15:33 #7
Se efter om der i diskhåndteringen er noget der ligner.?
http://gratisupload.dk/vis_billede/64302/
Avatar billede usb Nybegynder
23. november 2011 - 16:16 #8
hej poko1
det er der ikke, de muligheder der er, er alle grå, altså ikke valgbare, det underlige er, at jeg på min vista maskine godt kan se den eksterne hd i "denne computer", imens jeg på min xp maskine ikke kan se hd´en i "denne computer"
usb
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. november 2011 - 16:40 #9
Dette kan jo vare meget længe? er det fordi du ikke kan finde ind til diskhåndteringen ellers forstår jeg ikke at de alle er grå?
Avatar billede usb Nybegynder
23. november 2011 - 18:27 #10
hej poko1
ja,jeg undskylder meget.

det jeg gør; starmenuen, højreklikker på denne computer og vælger administrer og her kan jeg så se hele træet, her vælger jeg så diskhåndtering og her kan jeg så se min eksterne hd, når jeg højreklikker på den er alle muligheder, på nær egenskaber, ikke mulige at vælge, så det er ikke let.
mvh
usb
Avatar billede haverslev Novice
24. november 2011 - 08:45 #11
Hvilken brugerkonto kører du dem maskine med ?
Avatar billede usb Nybegynder
26. november 2011 - 17:04 #12
hej
jeg logger på maskie som adm, så det burde ikke være problemet.

når jeg er inde i administrer kan jeg se at hd´en er GPT beskyttet, hvad betyde det og hvordan kan jeg åbne den så den kan formateres på ny?

mvh
usb
Avatar billede haverslev Novice
27. november 2011 - 10:16 #14
Har/eller bruger du den disk på en Mac også?
Avatar billede usb Nybegynder
27. november 2011 - 10:37 #15
hej
nej bruger ikke og har ikke brugt hd´en på mac, den er dog formateret på et w vista og her dukker den også op som den skal i "denne computer" men mit problem opstår når jeg tilkobler hd´en en xp maskine, så dukker den ikke op i denne computer som et drev?

mvh
usb
Avatar billede haverslev Novice
27. november 2011 - 11:14 #16
Ok, og din XP maskine er fuldt opdateret med SP3 og alle updates derefter?
Avatar billede usb Nybegynder
27. november 2011 - 13:02 #17
hej haverslev
tak fo tippet mht at slette en gpt partition..DET VIRKEDE og nu kan jeg se hd´en på både min xp og vista maskine, mange tak.
mvh
usb
Avatar billede haverslev Novice
27. november 2011 - 20:07 #18
God det virker :-)