Avatar billede Redondo69 Nybegynder
20. november 2011 - 19:30 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Differentialkvotient

En funktion er givet ved f(x) = 2x - 3x + 1 og den har en tangent i punktet (3,10).

a) Giv x = 2 tilvæksten 2 og bestem sekantens hældning.
b) Giv x =2 tilvæksten deltax og bestem denne sekants hældning.
c) Lad nu deltax gå mod nul og bestem herved f'3

Det er c'eren, der volder mig store problemer, men jeg er nu også i tvivl om jeg har regnet de andre opgaver rigtig ud. Jeg har brugt denne formel til at bestemme sekantens hældning:

As = f(x0 + deltax) - f(x0) / deltax

Hældningen i a får jeg til at være 9 ved at sige:

f(2 + 2) - f(2) / 2

Sæt den op i funktionen

f(x) = 2x - 3x + 1

Så bliver den til

2(2+ 2)^2 - 3 * 4  + 1 - 2(2)^2 - 3 * 2 + 1 / 2

= 9

I b får jeg sekantens hældning til at være As = -1 + 2deltax ved at sige:

As = f(2 + deltax) - f(2) /detlax

Indsæt den i funktionen

As = 2(2 + deltax)2 - 3 * (2 + deltax) + 1 - 2(2) - 3 * 2 + 1 / deltax

Og den er som sagt lig med As = -1 + 2deltax

Så kommer jeg til c'eren og hvis deltax går i mod 0, så er hældningen selvfølgelig -1. Nu skal jeg bestemme F'(3). Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. november 2011 - 20:17 #1
En funktion er givet ved f(x) = 2x - 3x + 1 og den har en tangent i punktet (3,10)
Det ser lidt underligt ud,.. skal det være f(x)=2x^2-3x+1 ?
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
20. november 2011 - 21:02 #2
Jep. Sådan lyder opgaveformuleringen.
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. november 2011 - 21:20 #3
Så er jeg enig i dit svar 9 i spm. a)
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. november 2011 - 22:08 #4
i b) kommer jeg til værdien 2dx+5
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
20. november 2011 - 23:02 #5
Kan jeg få dine mellemregninger?
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. november 2011 - 10:05 #6
As = 2(2 + deltax)2 - 3 * (2 + deltax) + 1 - 2(2) - 3 * 2 + 1 / deltax  (måske du glemmer eksp. ved      "-2(2)^2"

Jeg får: 2(2+dx^2-3(2+dx)+1-(2(2)^2-3*2+1)/dx
som reduceres til 2dx^2+5dx+4/dx  =>    dif-kv.= 2dx+5
altså for dx->0 vil sek. h-kv.->5
(det ser også rigtig ud på grafisk skitse ).

Jeg er i tvivl om meningen med f3 i spm. c
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. november 2011 - 14:15 #7
<Jeg er i tvivl om meningen med f3 i spm. c >
Det er jeg ikke længere,  - efter jeg 'vågnede'
og så:  Nu skal jeg bestemme F'(3) !
F'(3) udregnes helt alm. og giver F'(3)= 2dx+9/dx
som for dx->0 betyder at F'(3)-> 9

Ikke 'særlig overraskende'sammenlignet med svaret i a)
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. november 2011 - 14:28 #8
#6 <Jeg er i tvivl om meningen med f3 i spm. c >
Det er jeg ikke mere efter 'opvogning' og have læst:
"0 <Nu skal jeg bestemme F'(3)>
F'(3) udregnes helt alm. og giver F'(3)=2dx+9/dx
som for dx->0 giver F'(3) -> 9
Ikke 'særlig overraskende' sammenlignet med svaret i a)  !!
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
21. november 2011 - 15:30 #9
Jeg kan desværre ikke få den til 5 + 2dx. Jeg får den til -5 i stedet.

As = 2(2 + deltax)^2 - 3 * (2 + deltax) + 1 - 2(2)^2 - 3 * 2 + 1 / deltax
Reducer udtrykket
As = 2(4 + 2deltax + 2deltax + deltax2) - 3 * (2 + deltax) + 1 -(2(2)2 - 3 * 2 + 1 / delta x

As = 8 + 4deltax + 4deltax + 2deltax2 - 6 - 3deltax +1 - 8 - 6 +1 /delta x
As = 5 deltax + 2deltax2 - 10 / deltax

As = 5 + 2deltax - 10

As = 2dx - 5
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. november 2011 - 19:54 #10
Pas godt på fortegn !!
<As=8+4deltax+4deltax+2deltax2-6-3deltax+1-8-6+1/deltax>
skal være: 8+2dx^2+8dx-6-3dx+1-8+6+1/dx = 2dx^2+5dx+1/dx

jeg var også først ude at rode med fortegn, og kom til noget,som absolut ikke kunne passe, troede først det var
'på grund af alder',men det kan du vist ikke give skylden.
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
21. november 2011 - 20:55 #11
-3 * 2 kan da kun blive -6? Funktionen hedder jo f(x) = 2x2 - 3x + 1.

Angående F'(3) så forstår jeg den ikke. Jeg er ikke så godt inde i det her differentialregning og kender nærmest kun til F'(3). Hvad gør man så når den hedder F'(3)? Hvilke oplysninger skal man bruge for at kunne regne den ud?
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. november 2011 - 21:39 #12
Du har nok engang hørt noget om at hæve en minusparantes !
-(2x^2-3x+1) for x=2: -(8-6+1)=-8+6+1
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. november 2011 - 21:56 #13
Hvad er det,du mener her (i#11)

Angående F'(3) så forstår jeg den ikke. Jeg er ikke så godt inde i det her differentialregning og kender nærmest kun til F'(3). Hvad gør man så når den hedder F'(3)? Hvilke oplysninger skal man bruge for at kunne regne den ud?

Diff.kv. til funktionen F(x) betegnes normalt som F'(x)
Hvis du kan afbilde F(x) som en kurve,er F'(x) blot hældningskof.
for det (uendelig korte) liniestykke, som forbinder de 2 pkt.
(x,fx)og (x+dx,f(x+dx)

(Er du i skole/uddannelse ?,  hvilken ? )
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
21. november 2011 - 23:08 #14
Jeg kan fortælle dig, at jeg har matematik på b niveau.

Men angående F'(3) hvor skal dette så sættes ind?

Skal jeg sige:

F(x) = 2x^2 - 3x +1

F'(x) = 4x - 3

F´(3) = 4 * 3 - 3 = 9 ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
22. november 2011 - 10:29 #15
F'(3)=2(3+dx)^2-(3(3+dx)+1-(2*3^2-3*3+1)/dx
reduceret: F'(3)=2dx^2+9dx+0/dx
for dx->0 går F'(3)mod 9
Prøv at tegne parablen og forestil dig at stå i pkt (3,10) og pege i den retning,parablen fortsætter, når x vokser.
Men parablen er jo krum ! Så det pkt.,du peger på skal jo ligge MEGET TÆT på. Derfor har man 'den genistreg',at man forestiller sig x-tilvæksten (dx) aftager mod værdien 0.- Du peger på et pkt.,som kommer stadig nærmere, - hvad sker der med retningen på 'din pegepind' ?
Undskyld den 'lidt løse historie' , -- men prøv at forstå, ellers kan du ikke håndtere, og ikke komme videre, -
Du er kun ved begyndelsen - det bliver meget værre !(og sjovere)
Måske skal du overveje,hvad juleferien skal bruges til !!
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
22. november 2011 - 19:41 #16
Ja, jeg kommer nok til at bruge noget tid på differentialregningen, men det bliver garanteret ikke i juleferien. Tak for hjælpen.
Avatar billede richardjensen Seniormester
22. november 2011 - 20:38 #17
Det er muligt at downloade et ganske udmærket prg.,som kan mange 'nyttige' ting, - fx i vor aktuelle opg. tegne parabel,tangenter,sekanter m.v.
(jeg kan godt anbefale prg. )
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
22. november 2011 - 21:37 #18
Det kunne jeg godt bruge. Hvad kan du anbefale?
Avatar billede richardjensen Seniormester
22. november 2011 - 22:30 #19
Du kan downloade herfra: http://www.padowan.dk/graph/
Jeg har brugt til det vi har rumsteret med de seneste dage,- '
hvi du er interesseret i at se,kan du give besked på min E-mail-adr.: RichardJensen@mail.dk
Avatar billede richardjensen Seniormester
25. november 2011 - 11:08 #20
Når 'støvet har lagt sig', skal du se at få lukket spørgsmålet, -for god ordens skyld. !
Her er et svar,som du kan afvise og i stedet selv svare/acceptere så du beholder dine points,
eller du kan acceptere svaret her og derved give mig points.
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
26. november 2011 - 10:27 #21
Det er gjort nu.

Jeg kom lige i tvivl om noget.

2dx^2+5dx+4/dx  =>    dif-kv.= 2dx+5

Hvorfor forsvinder 4, når du dividerer med dx?
Avatar billede richardjensen Seniormester
26. november 2011 - 12:20 #22
Du skal have opfrisket dit kendskab til diff.-kv !
Det 4-tal har jo ikke indflydelse på grafens form, - kun på dens placering i koordinatsystemet, - derfor bortfalder konstanten - (her et 4-tal) når du beregner diff.-kv.
f'(x) er jo kurvens hældning i pkt. (x,f(x))
Hvis du har hentet det prg.:http://www.padowan.dk/graph/
(eller et af de andre tilsv.)- prøv så at tegne nogle  grafer
for en funktion ,hvor du kun ændrer konstanten.
Avatar billede Redondo69 Nybegynder
26. november 2011 - 14:55 #23
Der er ikke noget, der skal opfriskes. Har om differentialregning nu i skolen, så det er ikke fordi, at jeg har hørt om det før.

Det er vel også den regel, der hedder f(x) = k - f'(x) = 0.

Det står bare meget dårligt beskrevet i min bog.