Avatar billede trekkies Juniormester
11. november 2011 - 09:11 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Koblingsvæske

Hej alle sammen

Jeg er på jagt efter noget koblingsvæske til min bil, jeg har søgt flere steder efter det, men kan ikke finde det nogle steder, ved I hvor at jeg kan købe det?

Det skal helst være i nordjylland eller på nettet.

Håber at I kan hjælpe mig.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. november 2011 - 09:23 #1
Nu ved jeg ikke hvilke specifikationer der hører til netop din bil - men det er i princippet "almindelig" hydraulikolie - som der så findes et utal af varianter af...

Min gamle Lada havde det f.eks. fint med helt almindelig bremseolie, tilgængelig på enhver tankstation. Mine nyere biler har ikke haft hydraulisk kobling, men havde de haft det, havde jeg fortsat brugt bremseolie.
Avatar billede trekkies Juniormester
11. november 2011 - 09:46 #2
Jeg har en Renault Laguna II 1.9 Diesel fra 2001, ved ikke om det siger noget.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. november 2011 - 09:55 #3
Nej, ikke direkte. En person med den rette "smørretabel" ville nok kunne slå noget op, hvis du også finder motoroplysninger frem...
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. november 2011 - 10:01 #4
Avatar billede trekkies Juniormester
11. november 2011 - 10:03 #5
Jeg prøver i biltema og hos mekonomen.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2011 - 13:28 #6
#1"Bremseolie" er som regel det samme som bræmsevæske, og har ikke noget med olie at gøre.
Nogle franske biler har dog en anden væske end de europæiske.
Jeg mener dog det er Citroen der kører med det.
Mener den hedder LHM væske.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2011 - 14:15 #7
LHM er skam også hydraulikolie... - og så vil jeg iøvrigt ikke indlade mig på en diskussion om ord.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2011 - 16:03 #8
Det var heller ikke hensigten. Kun en oplysning, så man ikke kommer til at hælde noget forkert i beholderen.
Og det er uhyre vigtigt at man ikke blander disse væsker sammen.
LHM fungerer ikke sammen med den almindelige bremse væske.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. november 2011 - 16:31 #9
LHM er en specialhydraulikolie, udviklet af og til Citroens hydrauliske affjedring. Meget få andre biler bruger den også, og er du urolig for at blande forskellige væsker sammen, er det da netop uheldigt at komme ind på LHM i denne sammenhæng.

Det er bremsevæske der generelt bruges til koblinger: http://www.thansen.dk/product.asp?c=3130105375&n=1199132129&pn=778434867

Så kan der findes undtagelser, og derfor bør man konsultere bilens brugermanual.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2011 - 18:27 #10
#9 Det kan du mene.
jeg skulle nok have skrevet det som advarsel med store bogstaver fra starten af.

Jeg har nemlig hørt om at brugere af franske biler (Renault og Citroen) har taget fejl, fordi de troede at når det var en fransk bil så brugte man de samme væsketyper.
Og LHM væsken den bruges nemlig også i bremsesystemerne på Citroen's mindre biler hvor affjedringen ikke er hydraulisk.

Så den eneste rigtige måde at gøre det på er at henvende sig til den aktuelle bilforhandler og få besked om hvad der skal hældes på.

Ikke engang i manualerne står det altid i. I den manual der linkes til i #4 der henvises til et servicehæfte som man måske ikke har!!
Avatar billede trekkies Juniormester
27. november 2011 - 13:58 #11
Jeg har været hos den lokale mekaniker, det var almindelig bremsevæske.

Læg nogle svar, så får I nogle point.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2011 - 21:04 #12
springer over
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. november 2011 - 10:31 #13
...Jeg har også rigeligt, så luk du bare selv..
Avatar billede trekkies Juniormester
09. februar 2012 - 13:27 #14
Okay, men tak for hjælpen alligevel :)
21. maj 2018 - 23:48 #15
Nogen der kan fortælle hvor beholderen sider på den