Avatar billede harbour Nybegynder
08. november 2011 - 12:05 Der er 3 kommentarer

Hardware til billeder

Jeg arbejder rigtigt meget med fotos på min iMac. Men når jeg skal ud og præsentere mine billeder på lærred eller på selve computeren, kan jeg jo ikke tage min iMac med. Jeg må have noget mindre til opgaven. En iPad er ikke svaret, fordi jeg overhovedet ikke kan redigere billederne i den i tilfælde af, at jeg står og har brug for det. En MacBook er alt for dyr i forhold til mine behov. Overvejer en lille bærbar pc, netbook, laptop og hvad de hedder til 3-4000 kr. Er der nogen, der har et bud på hvad jeg skal vælge, hvis jeg vil bevare en god billedkvalitet både på skærmen og på lærredet (når man ser bort fra projektor og billedopløsningen på fotos)? Er forskellen på billedkvaliteten meget stor på en MacBook og en billigere bærbar pc? Findes der evt. andre muligheder?

Harbour
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2011 - 12:43 #1
Til fremvisning af still-billeder via en projektor tror jeg ikke, du eller andre vil kunne se nogen forskel på en PC til 4-5ooo kr. og en Macbook til 20.000 kr., hvis ellers grafikkortene kan gengive det samme antal pixels, og der er HDMI-udgang.

Hvis billederne skal vises på selve skærmen, vil der måske være forskelle, men jeg tvivler på, de fleste vil finde den langt højere pris retfærdiggjort. Jeg vil mene, det fuldstændigt kommer an på, hvad formålet med fremvisningen er.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. november 2011 - 12:58 #2
du skal primært kalibrere skærmen, så den viser samme farver som det system, du arbejder på hjemme.
Og så er der stor forskel på betragtningsvinkel på skærme - sørg for at bruger placeres optimalt for at få de rigtige farver vist.
Avatar billede jens_peter Nybegynder
11. november 2011 - 22:42 #3
Der er næppe forskel på en mac og en PC i den prisklasse, som du angiver.

Hvis der er, så er det i PC'ens favør.

Jeg har selv gode erfaringer med Toshiba, men du kan bruge hvad som helst bare du tager den i mere end 15 tommer eller HDReady-opløsning, der er ca. 1360x768.

Der er eks. v. en Toshiba på tilbud i Elgiganten i denne uge, som du sagtens kan bruge til formålet, den koster kr. 2.999,-, så kan du sende mig de sidste par tusind!