Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 15:12 Der er 8 kommentarer

Reducering af JavaScript- og AJAX-loadtid

Hej Eksperter,

Jeg søger hjælp til at få reduceret loadtiden på kalenderen i vores køreskolesystem GoDrive.dk.

Problemet ligger i bund og grund i, at det tager for lang tid at indlæse siden samt at udføre de funktioner, der hører til.

I kan prøve at logge ind på systemet for at få et bedre indblik i siden og dens kildekode:

http://www.godrive.dk/systemet

Brugernavn: test
Password:    test

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe, tak!

Mvh.
Nikolaj Nørbæk
Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 15:17 #1
Linket til log ind siden er:

http://www.godrive.dk/system
Avatar billede softspot Forsker
17. oktober 2011 - 15:48 #2
Umiddelbart virker det som om det meste af tiden går på serveren. Har du tjekket hvor lang tid det tager inden kaldet vender tilbage fra serveren?
Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 16:00 #3
Hvordan tjekker jeg nemmest dette? :)
Avatar billede keysersoze Guru
17. oktober 2011 - 16:08 #4
Jeg tror der er flere problemer - dels, som softsport siger, så er serverside-delen ikke fantastisk hurtig, men et andet problem er, at der sker intet mindre end 22 AJAX-kald, hvor et enkelt burde være nok. Sker der så fx rettighedsvalidering eller lignende ved hvert kald bliver det virkelig dræbende.

Installer Fiddler, så kan du se antal og tid på ajax kald. benytter du IE så tryk F12 og kør en profiler for at se javascript-tiden.
Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 16:20 #5
Kan du evt. hjælpe mig videre med problemet? Jeg er slet ikke Ajax/server- mand og vores programmør er på en længere ferie...
Avatar billede keysersoze Guru
17. oktober 2011 - 18:44 #6
Jeg kan se at det er en "standard" jQuery-kalender der benyttes og den i sig selv er hurtig nok - men der er formentlig forsøgt at lave en custom implementation til at loade tider, har ikke selv arbejdet med kalenderen så ved ikke hvad der er standard og hvad der ikke er, og denne implementation så ud til at kalde serveren liiidt for mange gange. Desværre er det, i hvert fald for mig, nok et lidt større ting at gennemgå her på Eksperten for point, men mon ikke du kan bruge de nævnte info til at få din udvikler til at optimere det efter endt ferie.
Avatar billede noerbaek Nybegynder
17. oktober 2011 - 19:40 #7
Jeg kan helt sikkert få ham til at gøre det efter ferien jo, men det er bare en hastesag...
Men tak for hjælpen! :)
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2011 - 20:16 #8
<ole>

Hvis det er en hastesag, kan du sikkert betale dig fra en løsning i kategorien Opgaver

/mvh
</bole>