Avatar billede tnoermark Nybegynder
14. oktober 2011 - 11:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan jeg se hvilken windows version der ligger på c-drevet?

Hej alle eksperter

Hvordan finder jeg ud af, hvilken windowsversion, der ligger på harddisken, når jeg ikke har adgang til egenskaber for systemet. Sagt med andre ord, jeg kan kigge på harddisken via en docking station.

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede js_delphi Nybegynder
14. oktober 2011 - 12:55 #1
Command promt -> ver
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2011 - 13:16 #2
Er det ikke winver som er kommando?
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. oktober 2011 - 14:46 #3
#2

winver, så kommer der en popup (om windows). ver, så skriver den direkte i prompten ;o)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2011 - 15:10 #4
Og ver kan så ikke køres hvis c drevet er i brug.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. oktober 2011 - 15:16 #5
#4

Hvad mener du, med i brug? Har lige testet og det virker.
Avatar billede Wally73 Mester
14. oktober 2011 - 16:14 #6
winver giver da kun den version af Windows, der pt. er aktiv på maskinen og ikke den der ligger på en harddisk-partition.

Man kan højreklikke på de forskellige filer og så vælge egenskaber, hvor man så kan se versioner på de forskellige filer under fanebladet Detaljer.
Så er det bare at finde en liste der viser hvilke versioner af filer der hører til hvilke versioner af Windows.
Jeg ville nok starte med Explorer.exe i Windows mappen. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2011 - 16:43 #7
Michael den skriver at den ikke kan finde ver når jeg kører den fra kommandoprompt
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2011 - 16:44 #8
glem lige mine indlæg. Det virker også her (fejl 40)
Avatar billede tnoermark Nybegynder
14. oktober 2011 - 22:22 #9
Når jeg kobler harddisken til dockingstationen, dukker den op som et nyt drev. Når jeg åbner den ser det ud som det "normale C-drev". Her kan jeg så kigge i windows mappen og højreklikke på explorer.exe. Under fanen detaljer står der:

Product name Microsoft Windows Operating System
Product version 6.0.6002.18005

Hvilken version af windows er det? Vista Home premium, buisness eller...?
Avatar billede Wally73 Mester
15. oktober 2011 - 08:52 #10
En lille søgning på nettet viser at det formentligt er en Winodws Vista SP2 eller en Windows Server 2008 R1.
Avatar billede Wally73 Mester
15. oktober 2011 - 09:24 #11
Jeg har søgt lidt på muligheder for at detektere de forskellige versioner af Vista og jeg ved det er muligt, da Windows installationsmedierne gør det, men jeg har ikke fundet ud af hvordan.
Måske en anden kan hjælpe her? :)
Avatar billede tnoermark Nybegynder
15. oktober 2011 - 13:24 #12
Lige præcis Wally73, jeg søgte også på versionsnummeret og fik som tredje hit på google Windows vista SP2 eller en windows server 2008.
Også rigtig som du selv er inde på, mangler jeg at vide om det er Vista home premium, buisness eller hvad de nu hedder allesammen.
Avatar billede tnoermark Nybegynder
23. oktober 2011 - 19:27 #13
Ingen der kan være behjælpelig her? Ingen der ved det?
Avatar billede tnoermark Nybegynder
13. december 2011 - 07:42 #14
Denne tråd lukkes uden der er fundet en løsning :-(