Avatar billede edb-debil Nybegynder
06. oktober 2011 - 23:17 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

De der points :S ?

Jeg kan ikke greje hvad de points skal bruges til.
Har søgt lidt i forum, men synes ikke helt jeg forstår...

Tænker lidt, at når man næppe selv har mulighed for at rage et eneste point til sig, så vil ingen måske svare på ens spørgsmål, når man ikke har flere points at dele ud af? Eller så KAN man måske ikke stille flere spørgsmål? :-O
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2011 - 23:23 #1
Vejledning til nye brugere af Eksperten.dkVelkommen til vejledningen for brugere af Eksperten.dk. Her i vejledningen vil du finde svar på en række af de typiske spørgsmål, som nye og garvede brugere af Eksperten.dk typisk stiller. Husk du kan altid stille et spørgsmål i de specielle Eksperten-kategorier, men det er en god idé først, at se om ikke dit spørgsmål skulle være besvaret her.

Indholdsfortegnelse1.Bruger
1.Hvordan opretter jeg en bruger?
2.Oprettelse af spørgsmål
1.Hvordan stiller jeg spørgsmål?
2.Hvorfor er det så vigtigt at bruge den rette kategori?
3.Hvad skal jeg skrive i spørgsmålets titel?
4.Hvad skal jeg skrive i selve spørgsmålet?
5.Hvor hurtigt kan jeg forvente en løsning?
6.Hvor mange point skal jeg give?
7.Jeg er kommet til at oprette et spørgsmål 2 gange - hvad gør jeg?
3.Behandling af svar
1.Hvordan accepterer eller afviser jeg et svar?
2.Der er mere end en der har svaret, hvad gør jeg så?
3.Hvordan svarer jeg på det de spørger om, uden at acceptere deres svar?
4.Nu fik jeg løst mit problem, er der mere jeg skal gøre?
5.En bruger har løst mit problem, men jeg kan ikke give ham points?
4.Videre på Eksperten
1.Kunne jeg selv have fundet løsningen?
2.Hvordan lukker man sit spørgsmål?
3.Jeg vil gerne deltage i et spørgsmål, hvordan gør jeg?
4.Hvordan følger man med i et spørgsmål, uden at skrive en kommentar?
5.Point/pointsystem
1.Hvorfor have et pointsystem?
2.Hvor meget er point værd?
3.Hvordan giver jeg en anden bruger flere point?
4.Kan jeg få mine points tilbage?
5.Jeg har ikke flere points, hvad gør jeg nu?
6.Hvorfor ikke mere end 200 points?
7.Hvorfor gider folk ikke svare på mit spørgsmål?
6.Konto
1.Hvordan ser jeg alle de spørgsmål jeg har oprettet?
2.Hvordan ser jeg alle de spørgsmål deltager i?
3.Hvordan ser jeg alle de spørgsmål jeg har besvaret?
4.Hvad skal jeg skrive i min profil?
5.Kan jeg vælge hvad som helst som billede i min profil?
6.Hvorfor modtager jeg ingen mails?
7.CoAdmins
1.Hvad er en CoAdmin?
2.Hvordan kommer jeg i kontakt med en CoAdmin?
3.Jeg har en klage over en CoAdmin, hvor kan jeg henvende mig?
8.Hjælp til selvhjælp
1.Konceptet bag Eksperten.
2.Hvad kan jeg tillade mig at bede om på eksperten?
3.Hvordan får jeg andre til at lave mine lektier?
4.Jeg har hørt at man kan få programmører til at lave gratis arbejde, er det rigtigt?
5.En bruger brokker sig over alle de point jeg har ude...
9.Omgangstonen: Tænk før du skriver
1.Generel opførsel
2.Hvorfor er de andre brugere sure på mig?
3.Hvorfor skal man anmelde en bruger?
4.Hvornår skal man anmelde en bruger?
5.Links, hvad er forbudt?
6.Hvad er at Spamme eller Flame et spørgsmål?
7.Hvad må jeg skrive som signatur efter mine indlæg?
BrugerHvordan opretter jeg en bruger?
Det gør du ved at klikke på opret ny bruger og skrive de nødvendige oplysninger, så får du tilsendt en mail med dit kodeord. Din e-mail vil i fremtiden være dit brugernavn og det er vigtigt at du altid anvender en virkende e-mail, så du kan få besked hvis nogen svarer på dine indlæg.

For at gøre din profil mere komplet kan du desuden skrive en lille tekst om dig selv samt oprette et mini-cv ind i din profil.

Husk også at læse "Retningslinier for brugen af Eksperten" igennem.

Indholdsfortegnelsen

Oprettelse af spørgsmålHvordan stiller jeg spørgsmål?
Start med at søge efter et lignende problem. Der er over 720.000 spørgsmål på Eksperten - så det er stor chance for at andre har været omkring det samme. Men er der ikke noget der lige passer, skal du bare skynde dig at oprette et spørgsmål.

Du opretter et spørgsmål gør du ved at klikke på Opret spørgsmål på forsiden eller i den kategori hvor du vil oprette dit spørgsmål. Derefter kommer frem til en side med nogle underpunkter.

Husk at undersøge, om det er den rigtige kategori du stiller spørgsmålet i. Der er mange kategorier på Eksperten.dk, men delt op i en masse underafdelinger for at lette overblikket.

Start med at finde den kategori der passer bedst til dit spørgsmål. Har det for eksempel noget at gøre med hardware, bruger du Hardware generelt. Ligeså med de andre kategorier. Husk, at du skal KUN oprette ét spørgsmål om samme emne.

En oversigt over Eksperten's hovedkategorier fremgår af nedenstående tabel.

Kategori Beskrivelse
Databaser Spørgsmål omkring databaser.
Design Hjælp til design, inspiration og vurdering.
Diverse Alt der ikke kan placeres i en anden kategori.
E-løsninger Hjælp til projekter/start af projekter der har med IT at gøre.
Eksperten Spørgsmål om Eksperten.dk.
Generelt IT Alt IT relateret der ikke kan placeres i andre kategorier.
Hardware Hjælp til hardware og fejlrettelser.
Internet Alt inden for internet, udbydere og servere.
Netværk Opsætning af netværk, fejlfinding
Opgaver Små opgaver, kvitteret med point.
PDA Alt inden for PDA.
Programmer Alt inden for programmer.
Programmering Alt inden for programmering.
Sikkerhed Omkring beskyttelse, kryptering, virus.
Styresystemer Servere, workstation og generelle problemer med operativsystemer.

Indholdsfortegnelsen

Hvorfor er det så vigtigt at bruge den rette kategori?
Det er vigtigt at bruge den korrekte kategori, fordi det er der den største mulighed er for, at eksperterne indenfor det område ser dit spørgsmål, og kan svare på det.

Mange Eksperter modtager desuden automatisk en mail når der er oprettet et spørgsmål i deres favorit-kategori og kan derfor svare hurtigere, hvis dit spørgsmål er korrekt oprettet.

Indholdsfortegnelsen

Hvad skal jeg skrive i spørgsmålets titel?
Overskriften på et spørgsmål skal fange læserens opmærksomhed. Derfor er det vigtigt at du gør din overskrift både informativ og interessant.

Du skal prøve med få ord at beskrive hvad dit problem omhandler, det er en rigtig dårlig idé bare at skrive Hjælp, hjælp mig eller en masse spørgsmålstegn.

Det drejer sig om at gøre opmærksom på sit problem, i de førnævnte tilfælde er der mange der vælger at ignorere spørgsmålet, og det er jo ikke meningen.

Indholdsfortegnelsen

Hvad skal jeg skrive i selve spørgsmålet?
Du skal, så godt du kan, beskrive dit problem så grundigt, som det er dig muligt. Er du på udkig efter en ny computer er det meget nyttigt at skrive hvad du er parat til at betale og hvad den skal bruges til. Og har du for eksempel problemer med Windows kan eksperterne bedre hjælpe hvis du skriver om det er Windows XP, Vista eller Windows 7 som driller.

Hvis du ikke mener du helt kan forklare det, så bare prøv alligevel, vi skal nok spørge hvis vi mangler oplysninger eller der er noget vi ikke helt forstår.

Du må meget gerne fortælle hvad du selv har gjort for at løse problemet, så vi ikke foreslår en masse ting som du har prøvet.

Indholdsfortegnelsen

Hvor hurtigt kan jeg forvente en løsning?
Hvis du har beskrevet dit problem grundigt og eventuelt stille et konkret spørgsmål, så går det hurtigst med at få et korrekt svar.

Svartiden afhænger desuden helt af hvor svært dit spørgsmål er at løse, men du kan være så heldig at få løsningen i løbet af få minutter, andre gange kan der gå dage inden der kommer svar. Husk jo mere konkret dit spørgsmål er, jo hurtigere og bedre svar får du.

Det er en god idé at blive hængende i dit spørgsmål et stykke tid, når du lige har oprettet det. Det kan være løsningen kommer, eller der er et par ting der skal uddybes. Du skal huske at selv eksperter holder fri en gang imellem.

Er din e-mail korrekt udfyldt får du desuden en besked når der kommer en kommentar til dit spørgsmål.

Indholdsfortegnelsen

Hvor mange point skal jeg give?
Det er selvfølgelig op til dig selv, en god rettesnor er at hvis du næsten selv har løsningen, men lige mangler det sidste så passer det med 15 point. Hvis du synes det er uoverskueligt for dig, men du ellers mener at være på sporet så er det 30 point. Hvis det er noget du overhovedet ingen anelse har om, og du føler at det er meget svært at få løst, ja så er det et spørgsmål til 60 eller 100 point.

Det maksimale antal point der kan gives er 200, men det bruges mest i forbindelse opgaver hvor der ligger et stort arbejde i svaret.

Indholdsfortegnelsen

Jeg er kommet til at oprette et spørgsmål 2 gange - hvad gør jeg?
Du svarer selv i det ene og accepterer dit eget svar.

Indholdsfortegnelsen

Behandling af svarHvordan accepterer eller afviser jeg et svar?
Når der er kommet et svar som du kan bruge, så klikker du ud for selve svaret i boksen "Acceptér dette svar". Derefter accepterer du svaret i den boks som dukker frem.

Er løsningen kommet gennem en kommentar, skal du stadig give point. Du skriver bare, at bruger XXX har løst problemet og beder vedkommende om et svar. Når svaret kommer, accepterer du bare dette.

Indholdsfortegnelsen

Der er mere end en der har svaret, hvad gør jeg så?
Alle svar har været gode og hjulpet dig, så markerer du blot de relevante svar, og trykker på accepter i den boks som kommer frem. Så bliver point delt ligeligt imellem svarerne.

Du kan også fordele points mellem svarene ud fra hvor meget de har hjulpet dig på vej.

Indholdsfortegnelsen

Hvordan svarer jeg på det de spørger om, uden at acceptere deres svar?
Det gør du ved at lave dit indlæg som en kommentar, ude til venstre kan du vælge om det skal være et svar eller en kommentar, det er altid en kommentar hvis du ikke laver det til et svar.

Der er lidt forskellige opfattelser af hvad der er god tone på Eksperten, det vil sige om man først lægger en kommentar - og så et svar når problemet er løst. Eller om man starter med et svar. Generelt er det dog sådan, at man ikke svarer på sine egne spørgsmål medmindre man selv finder en løsning eller ønsker at lukke spørgsmålet.

Indholdsfortegnelsen

Nu fik jeg løst mit problem, er der mere jeg skal gøre?
Der er et par ting du bør gøre. Det første er at acceptere svaret. Den anden ene er at sige tak for hjælpen til de personer der har hjulpet dig eller prøvet på det.

Det tredje er at fortælle hvordan du fik det løst, og hvilken løsningsmodel der virkede. Grunden er at andre en dag kan få glæde af din løsning, men hvis det ikke fremgår af tråden hvad løsningen var, er der ingen andre der kan bruge det.

Det samme gælder hvis du selv finder svaret. Din (nye) viden kan være guld værd for den næste som oplever et tilsvarende problem.

Indholdsfortegnelsen

En bruger har løst mit problem, men jeg kan ikke give ham points?
Brugeren har kun lagt en kommentar, hvilket ikke kan belønnes med point. Du beder vedkommende, i en kommentar, om lave et svar. Når han har gjort det, kan han tildeles points.

Indholdsfortegnelsen

Videre på EkspertenKunne jeg selv have fundet løsningen?
Måske, du kunne prøve at bruge Ekspertens søgefunktion, den er oppe foroven til højre, og den virker som enhver anden søgemaskine, tast et eller flere søgeord ind, og tryk søg. Du kan også målrette din søgning i bestemte kategorier. Eller du kan bladre de relevante kategorier igennem.

Der er en god chance for du kan finde svaret på den måde.

Indholdsfortegnelsen

Hvordan lukker man sit spørgsmål?
Et spørgsmål er lukket når der er lagt et svar, som er blevet accepteret af vedkommende som oprettede spørgsmålet. Hvis du har et spørgsmål hvor ingen af svarene kunne bruges, kan du selv lægge et svar og acceptere dette.

Husk at hvis du selv fandt en løsning, så skriv den endelig som svar da andre kan have glæde af den i fremtiden! Samtidig viser du de brugere, som har brugt tid på dit spørgsmål, at du selv fandt en mere velegnet løsning.

Indholdsfortegnelsen

Jeg vil gerne deltage i et spørgsmål, hvordan gør jeg?
Hvis du lige har løsningen på problemet, så laver du dit indlæg som et svar.

Hvis du skal have spørgsmålet uddybet, eller bare kommer med et muligt løsningsforslag laver du det som en kommentar.

Indholdsfortegnelsen

Hvordan følger man med i et spørgsmål, uden at skrive en kommentar?
Du sørger for at der nederst er sat kryds i boksen "Overvåg denne tråd". Derefter sørger du for at kommentarfeltet er helt tomt - og trykker "Opret". Du får nu besked når der kommer et nyt indlæg til spørgsmålet.

Du skal dog være opmærksom på, at Eksperten som standard benytter en smart e-mail funktion. Den gør, at du kun modtager en e-mail første gang nogen svarer i et spørgsmål du overvåger. Du skal derfor besøge spørgsmålet for modtage mails ved de efterfølgende indlæg.

Du kan altid selv slå smart e-mail fra i din profil. Vælg rediger profil og nederst i din profil fjerner du krydset i smart e-mail.

Indholdsfortegnelsen

Point/pointsystemHvorfor have et pointsystem?
Pointsystemet er ment som en skala for hvor behjælpelig du har været på Eksperten. Har du mange point, må man formode at du har hjulpet mange brugere, og på den måde sikkert også har megen viden på forskellige områder.

Samtidig er points med til at sikre, at folk ikke bare fyrer spørgsmål af i øst og vest, men i stedet opretter spørgsmål i ro og mag - og derefter deltager i hvad de har startet.

Indholdsfortegnelsen

Hvor meget er point værd?
Det er et spørgsmål som er op til den enkelte bruger. Nogle brugere vil gerne lave meget arbejde for point, andre vil blot hjælpe dig videre i dit projekt. Det er et holdningsspørgsmål, og det ene er ikke mere rigtigt end det andet. Men du kan ikke gå ned til købmanden og vifte med et skærmprint fra Eksperten.dk og regne med at kunne købe for det. Brug i stedet point til at få hjælp - og optjen dem og en god følelse i maven ved at hjælpe andre brugere.

Indholdsfortegnelsen

Hvordan giver jeg en anden bruger flere point?
Først skal vi have på plads at du ikke må udlove mere end 200 point for et spørgsmål, heller ikke fordelt over flere spørgsmål.

Metoden er forholdsvis simpel. Opret et nyt spørgsmål i samme kategori som det oprindelige spørgsmål og kald det "Point til [brugernavn]" hvor du erstatter [brugernavn] med navnet på den bruger du ønsker skal have point. Husk at skrive et link til spørgsmålet hvor du normalt skriver en længere beskrivelse af dit problem.

Indholdsfortegnelsen

Kan jeg få mine points tilbage?
Har du først tildelt dine point til at svar i et spørgsmål, kan du ikke få dem igen.

Hvis du midlertidig har givet en forkert person point, kan du anmode vedkommende om at få dem igen. Disse anmodninger bliver ofte fulgt, men du har ikke krav på dette.

Har du fortrudt dit spørgsmål inden der er afgivet korrekte svar kan du selv lægge et svar i spørgsmålet og acceptere dit dette. Se eventuelt Hvordan lukker man sit spørgsmål?.

Indholdsfortegnelsen

Jeg har ikke flere points, hvad gør jeg nu?
Som bruger på Eksperten, får du dagligt 5 point. Så hvis du har tålmodighed til at vente et par dage, så kan du gøre det. Ellers er der kun en ting at gøre: Du må selv i gang med at svare på spørgsmål.

Hvis du ikke er supergod i nogle af de specifikke kategorier som for eksempel programmering i ASP eller PHP, kan du starte let ud med at følge med i kategorier som:

•Design
•Brugervenlighed
•Feedback
•Inspiration
•Sitevurdering
Fordelen ved disse kategorier, er at du ikke skal kunne kompleks programmering, kende smarte formler og lignende. Disse kategorier kræver som regel blot, at du kommer med din egen, subjektive mening om et design eller brugervenligheden, og er derfor lettere at gå til.

Indholdsfortegnelsen

Hvorfor ikke mere end 200 points?
Vi har begrænset antallet af point du kan bruge på ét spørgsmål for at der ikke skal opstå inflation. Hvis en bruger udlovede 2.000 point for et hurtigt svar, ville brugeren der svarede hurtigt stige i statistikkerne - og det ville hurtigt ødelægge Ekspertens rangsystemer.

Pointene skal være en skala for hvor behjælpelig du har været, ikke hvor flinke de andre brugere er og hvor mange point du derfor har fået foræret.

Indholdsfortegnelsen

Hvorfor gider folk ikke svare på mit spørgsmål?
Måske er det ikke godt nok stillet? Det kan være det er for generelt a la "Min pc vil ikke starte, hvad skal jeg gøre". Eller du har brugt "hjæææælp!!!" i overskriften, noget som får mange erfarne brugere til at undgå dit spørgsmål.

Du kan selv gøre meget for at hjælpe dit spørgsmål på vej: Opret det i den korrekte kategori, beskriv hvad du selv har gjort for at løse problemet. Lav links til de dele du overvejer at købe. Vis generelt, at du selv har sat dig lidt ind i sagerne og gjort en indsats. Husk at Eksperten er en fritidsinteresse for brugerne, ikke et arbejde.

Indholdsfortegnelsen

KontoHvordan ser jeg alle de spørgsmål jeg har oprettet?
I din boksen med din brugerprofil kan du vælge "Min profil" og nederst i det vindue vælger du "Oprettede spørgsmål".

Indholdsfortegnelsen

Hvordan ser jeg alle de spørgsmål deltager i?
I din boksen med din brugerprofil kan du vælge "Min profil" og nederst i det vindue vælger du "Spørgsmål deltaget i".

Indholdsfortegnelsen

Hvordan ser jeg alle de spørgsmål jeg har besvaret?
I din boksen med din brugerprofil kan du vælge "Min profil" og nederst i det vindue vælger du "Besvaret spørgsmål".

Indholdsfortegnelsen

Hvad skal jeg skrive i min profil?
Det er frivilligt at udfylde din profil, så du skal ikke skrive noget, men ofte kan det være rart at vide hvordan man kommer i kontakt med dig. Det kan være over mail, MSN, ICQ eller andet. Eventuelt kunne du skrive lidt om hvem du er og hvad du går og laver til dagligt. Er der en person bag spørgsmålet kan det give folk lyst til at hjælpe lidt mere.

På samme måde kan du udfylde dit CV med uddannelse og arbejde for at give os en bedre mulighed for at lære dig at kende.

Indholdsfortegnelsen

Kan jeg vælge hvad som helst som billede i min profil?
Nej. Vi opfordrer dig til at bruge din sunde fornuft. Det vil sige ingen billeder af kendte mennesker (medmindre du *er* den person), politikere, afklædte mænd/damer og lignende. Du skal heller ikke bruge dit billede som reklamesøjle for din virksomhed eller lignende.

Indholdsfortegnelsen

Hvorfor modtager jeg ingen mails?
Har du undersøgt om den mail-adresse som er tilknyttet Eksperten virker? Husk også at Eksperten benytter smart e-mail, som kun sender dig en mail når det første svar på et spørgsmål kommer på Eksperten. For at få de næste mails skal du først besøge spørgsmålet. Du kan slå smart e-mail fra ved at redigere din profil og se nederst i denne.

Vil du blot overvåge et spørgsmål, men ikke deltage kan du bare oprette et tomt kommentarfelt og sørge for at der er hakket af i "Overvåg denne tråd".

Du kan også modtage mails når der oprettes nye spørgsmål i en kategori. Det gør du ved at være logget ind og inde i selve kategorien vælge "Overvåg denne kategori".

I din profilboks under punktet "Overvågning" kan du administrere dine overvågninger.

Indholdsfortegnelsen

CoAdminsHvad er en CoAdmin?
En CoAdmin er en person der sørger for god ro og orden, og at alle regler bliver fulgt.

CoAdmins kan slette indlæg, eller endda hele spørgsmål, og kan give brugere der overtræder reglerne advarsler, og i gentagne tilfælde deaktivere personen i en periode eller permanent.

Indholdsfortegnelsen

Hvordan kommer jeg i kontakt med en CoAdmin?
Får du brug for hjælp fra en CoAdmin fordi du bliver chikaneret, eller opdager noget som du ved strider imod regelsættet, har du flere muligheder:

Du kan, i tråden, klikke på anmeld indlæg. Den finder du ud for hvert indlæg. Skriv samtidig en kort forklaring på anmeldelsen. Det er kun dig og CoAdmins der kan se hvem du har anmeldt.

Har du et spørgsmål til en CoAdmin kan du i kategorien Sprøsgmål og svar -> Eksperten -> CoAdmin lægge et indlæg. Husk at debatten her er offentlig.

Endelig har du muligheden for at kontakte Admin direkte, det kan du gøre på adressen: info@eksperten.dk, men der skal du regne med en betydelig længere svartid.

Indholdsfortegnelsen

Jeg har en klage over en CoAdmin, hvor kan jeg henvende mig?
Hvis du, mod forventning, bliver irettesat eller får tildelt en advarsel af en CoAdmin, og mener det er på et uretfærdigt grundlag, kan du henvende dig til en af de andre CoAdmins, eller direkte til Admin på info@eksperten.dk.

Indholdsfortegnelsen

Hjælp til selvhjælpKonceptet bag Eksperten.
Generelt er der tre typer brugere på Eksperten:

1.Dem der svarer på spørgsmål.
2.Dem der stiller spørgsmål.
3.Dem der gør begge dele.
Der er for så vidt intet galt med at ligge i den ene eller den anden kategori af brugere, og de fleste er selvfølgelig også tilbøjelige til at hælde mere til den ene eller den anden side.

Men for at alle får mest mulig ud af Eksperten, er det selvfølgelig vigtigt at alle forsøger at hjælpe hvor de kan, og ikke bare spørger løs. Eksperten er et online forum, hvor medlemmerne svarer på hinandens spørgsmål indenfor IT. Altså hjælp din med-bruger og bliv selv hjulpet.

Indholdsfortegnelsen

Hvad kan jeg tillade mig at bede om på eksperten?
Som udgangspunkt kan du tillade dig at bede om alt der har med IT og programmering at gøre.

Du skal dog lige være opmærksom på, at mange af de folk der sidder og hjælper har arbejde ved siden af, og derfor ikke vil lave en komplet hjemmeside med grafik, programmering, databaser etc. for dig. Samtidig kan det tage lidt tid før de svarer.

Du kan dog selv hjælpe til, se blandt andet Hvorfor gider folk ikke svare på mit spørgsmål?

Du skal samtidig vide, at den typiske parole på Eksperten er "Hjælp til selvhjælp" - det vil sige at brugerne giver dig tips til hvordan du skal komme videre, så du selv lærer noget. Samtidig kan du få links til eksterne forklaringer, som du selv må læse igennem.

Indholdsfortegnelsen

Hvordan får jeg andre til at lave mine lektier?Det får du ikke på Eksperten.dk. Du kan, og det gør mange, stille konkrete spørgsmål til et konkret emne og få gode svar. Men spørgsmål a la "Jeg skal skrive en opgave om computere, hvad synes i?" vil sandsynligvis blive ignoreret.

Indholdsfortegnelsen

Jeg har hørt at man kan få programmører til at lave gratis arbejde, er det rigtigt?
Ja og nej. En del af dem der sidder herinde hjælper for sjov, en del hjælper for udfordringens skyld og der er en hel række andre argumenter for, hvorfor folk hjælper.

Men sandsynligheden for at du finder en programmør til dit "frivillige projekt, uden penge indblandet" er ikke ret stor! Har du et konkret projekt kan du slå det op i kategorien Job/opgaver.

Indholdsfortegnelsen

En bruger brokker sig over alle de point jeg har ude...
Grunden til det er meget simpel: Der er en lang række brugere herinde der hjælper med at alt kører så let og smertefrit som muligt.

Det kan godt være frustrerende at se en bruger, som ikke viser respekt for det arbejde der ligger bag et svar, og som undlader at lukke eller følge op på sine spørgsmål.

Herudover er der en lang række kompetente og erfarne brugere der - alene af den grund at du har så mange point ude - ikke vil hjælpe dig med dit spørgsmål, idet du giver udtryk for, at du er ligeglad med deres hjælp.

Tip: brug lidt tid på at lukke dine gamle spørgsmål, del de point ud der skal deles ud. Du kan finde de spørgsmål du har oprettet nederst i din profil.

Indholdsfortegnelsen

Omgangstonen: Tænk før du skriverGenerel opførsel
Tal pænt til andre personer, på den måde får du også høflige svar og kommentarer. Der er ingen der gider bruge sin fritid på at hjælpe en der bare sviner folk til.

Tjek din mail med jævne mellemrum, og gør det samme med dit spørgsmål. Hvis du stiller et spørgsmål, men ikke har tid til at læse svar i et stykke tid, så skriv det i indlægget, så folk ikke bliver sure over du ikke reagerer.

Hvis du ikke får et direkte svar på dit spørgsmål, fordi det måske ikke kan besvares korrekt, så bør du alligevel uddele points til de folk har gjort en indsats for at hjælpe dig. Du kan eventuelt spørge om de vil have lidt for deres hjælpsomhed.

Overhold de regler de er gældende for Eksperten, der er nogle ting som du ikke må spørge om eller linke til. Se reglerne for brug af Eksperten.

Husk også ikke at brase ind i andres spørgsmål med en masse meninger om hvad du synes de skal gøre, men stil venlige uddybende spørgsmål, som kan være med at gøre problemet mere tydeligt.

Hvis du efter bedste evne overholder reglerne, og behandler andre høfligt og omgængeligt, bliver du glad for at komme på Eksperten og overrasket over hvor meget viden, som er samlet her.

Indholdsfortegnelsen

Hvorfor er de andre brugere sure på mig?
Måske fordi du har gjort noget forkert? Måske uden at vide det? Af og til kan man være mindre populær i et spørgsmål, men det går normalt over med tiden. Husk hele tiden på, at der bag hvert et brugernavn sidder en person, som har sin egen holdning og egne følelser.

Tal pænt til andre, også selv om du er uenig med dem. Det får samtidig dig til at fremstå mere seriøs og måske endda med en stærkere holdning.

Indholdsfortegnelsen

Hvorfor skal man anmelde en bruger?
Du har som bruger på Eksperten, pligt til at anmelde en bruger der gør noget forkert. Det kan du læse i reglerne under § 2 stk. 4.

Indholdsfortegnelsen

Hvornår skal man anmelde en bruger?
Man skal anmelde en bruger hvis vedkommende overtræder reglerne.

Det kunne f.eks. være hvis han poster links til ulovlig software, musik o.lign, bruger et sprog der ikke hører til på Eksperten etc. Der er et "Anmeld misbrug" link i bunden af alle spørgsmål, kommentarer og svar.

Indholdsfortegnelsen

Links, hvad er forbudt?
Du skal selvfølgelig overholde dansk lovgivning på Eksperten.dk. Desuden har vi forbud mod links til hjemmesider med pornografisk materiale, sider med copyright beskyttet materiale som film, musik - inklusiv sider med Bittorrent trackere, opskrifter på bomber, fremstilling af falske penge, hacking/cracking.

Hvis der linkes eller hjælpes til ovennævnte eller lignende, vil Eksperten hjælpe politiet med at spore brugeren, hvis politiet anmoder om det.

Indholdsfortegnelsen

Hvad er at Spamme eller Flame et spørgsmål?
Det er hvis du f.eks. poster indlæg der intet har med spørgsmålet at gøre.

Hvis spørgsmålet f.eks. handler om hvordan man opgraderer driveren til sit lydkort, så skal man holde sig til spørgsmålet, og ikke begynde at reklamere for sin egen side, fortælle hvor god ens egen pc er på grund af et bedre lydkort og lignende.

Indlæg af den art vil blive slettet og er kun til irritation for de andre brugere. Desuden risikerer du at vi lukker din konto.

Indholdsfortegnelsen

Hvad må jeg skrive som signatur efter mine indlæg?
Du skal ikke nødvendigvis skrive noget efter dine indlæg. Hvis du vil kan du skrive /minbruger, eller Mvh. minbruger. Et linie med dit brugernavn eller dit rigtige navn er i orden.

Det du ikke må skrive er f.eks. et link til din hjemmeside eller firma.

Eksempel på hvad du ikke må:

1.Hilsen minbruger www.foo.dk
Eksempel på hvad du godt må:

1.Hilsen minbruger
2./minbruger
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2011 - 00:21 #2
Hvis du ingen point har kan du kun stille spoergsmaal til 0 point.

Hvilket godt kan virke lidt fedtet.

Men du faar altsaa 5 point per dag.

Saa hvis du stiller 30 point spoergsmaal kan du stille 60 spoergsmaal om aaret uden at loebe toer for point!
Avatar billede vejmand Juniormester
07. oktober 2011 - 01:02 #3
rasmus64745 >> Husk en anden gang, et link er nok, så tråden ikke bliver unødig lang: http://www.eksperten.dk/faq
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2011 - 08:06 #4
edb-debil:  Du bliver nødt til at forstå at nogle samler på sten, nogle på viskelædre, andre på frimærker og atter andre på point.
Hvis et barn har brugt mange år på at samle mange sten, og er stolt af sin samling, tager du da ikke bare og smider den væk.
Så ond er du vel ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2011 - 09:03 #5
Jeg synes personligt det er lidt synd at nogle hjælpere ikke accepterer point.
Det er jo en rettesnor for hvor meget man har hjulpet på eksperten. Og ved at se i deres pointregnskab kan man se i hvilken kategori de er "eksperter" i.

En anden grund til at modtage pointene er at der vil være en større mulighed for at spørgsmålene afsluttes. En tråd hvor der bliver skrevet "samler ikke på point, læg selv svar og luk" der oplever jeg mange gange at der hopper kæden af og tråden forbliver åben. Og det er ærgerligt. Hvis man søger på et problem på Eksperten. Ser man så at den ikke er lukket springer man måske denne over og overser en eventuel løsning.
Avatar billede mugs Novice
07. oktober 2011 - 12:41 #6
Point er udelukkende for sportens skyld. Før i tiden fik man et gratis PRO-medlemskab i en måned, hvis man lå i top 100, men det er også fjernet
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2011 - 03:41 #7
mugs.  AK ja det var tider dengang.  Og med alle disse afskyelige reklamer , der er kommet på den.nye E. ville et pro-medlemskab jo være endnu bedre i dag end nogensinde før.
Avatar billede f-arn Guru
08. oktober 2011 - 08:16 #8
Helt klart - et Pro medlemskab ville være en god ting at genindføre.

PS
Desuden har vi forbud mod links til hjemmesider med pornografisk materiale

Hvorfor dog det? Er folk blevet snerpde?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2011 - 05:18 #9

edb-debil:  Du bliver nødt til at forstå at nogle samler på sten, nogle på viskelædre, andre på frimærker og atter andre på point.
Hvis et barn har brugt mange år på at samle mange sten, og er stolt af sin samling, tager du da ikke bare og smider den væk.
Så ond er du vel ikke.

Der er en sjov ting ved point - der er altid nogle boern som er misundelige paa dem !
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2011 - 08:02 #10
Ja og nu du nævner børn arne, så er der nogle der skriver at de ikke samler på point.
Men hvis de ikke bliver spurgt om at lægge svar så flipper de ud over dat. Det har jeg set eksempler på uden at nævne navne.
Så igen derfor tag nu de skide point i stedet for alt den skriveri frem og tilbage. Læg svaret i stedet for at skrive "jeg samler ikke på point". Hvad skulle det da betyde?????
Avatar billede pstidsen Novice
18. oktober 2011 - 16:34 #11
#6: Hvad fik man ud af PRO-medlemskab.
Avatar billede vejmand Juniormester
18. oktober 2011 - 16:45 #12
pstidsen >> Som PRO-medlem var man fri for reklamer på Eksperten + det der hedder Smart e-mail under din profil, også kun var tilgængelig som Pro-medlem.
Ja, det var tider, dengang.  :-)
Avatar billede mugs Novice
18. oktober 2011 - 16:46 #13
PRO kostede en beskeden sum penge. Medlemmer der lå i TOP 100 fik en måned gratis. Desuden var der ingen reklamer.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2011 - 17:35 #14
Avatar billede pstidsen Novice
18. oktober 2011 - 18:53 #15
Hvorfor har de da fjernet http://expfaq.dk/tildel_flere_point#tildel_flere_point og karma!? :O
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2011 - 19:16 #16
Jeg syntes det er fint den karma er væk.  For mange misbrugte den
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2011 - 19:20 #17
Lidt nostalgi:  Ærgerligt at vi ikke har funktionen med at forhøje point mere.
Avatar billede pstidsen Novice
18. oktober 2011 - 19:21 #18
#16: Ja, det vidste jeg så ikke. Det ville ellers være smart hvis folk ikke gjorde det..

#17: Tryk på linket i #15 :)
Avatar billede edb-debil Nybegynder
18. oktober 2011 - 22:03 #19
Og hvordan giver man så de points? :S
Avatar billede pstidsen Novice
18. oktober 2011 - 22:06 #20
Avatar billede edb-debil Nybegynder
18. oktober 2011 - 22:17 #21
Umiddelbart kan jeg ikke lige se, hvordan man giver points. Der er et punkt hvor der står "hvordan giver jeg en bruger flere points". Nå, må nærlæse alt senere (selv om jeg stadig ikke fatter meningen med de points).

Udfor mit eget sidste indlæg står der "accepter svar". Mystisk. Men nu prøver jeg at sætte kryds der, og ser hvad der sker.

Tak til alle for svar. :)
Avatar billede edb-debil Nybegynder
18. oktober 2011 - 22:19 #22
Haha, så gav jeg mig selv points (godt det kun var 15).
Avatar billede pstidsen Novice
18. oktober 2011 - 22:24 #23
Da det er et spørgsmål om Eksperten er det gratis, så det er fint du tager dem selv. Du skal læse www.eksperten.dk/faq#faq-3 grundigt!! Det er her guldkorne er. Hvis du har læst det grundigt og stadig har spørgsmål, så kommer du bare med dem :D
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2011 - 22:51 #24
okæy vejmand #3