Avatar billede sverri Nybegynder
26. september 2011 - 14:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skal jeg momsreg.?

Vi er et ægtepar som begge bliver pensionerede i indeværende år.
Jeg (manden) har havt en virksomhed (rengøring vinduesp)som jeg ønsker at afvikle. Mít spørgsmål går ud på om vi skal være momsreg. hvis jeg (manden)har en indtægt under 50.000 og min kone også tjener lidt ca. 30.000. Vi arbejder hver for sig. Det er ikke talen om samme arbejde. Skat har oplyst at det er kun hvis konen sælger grise og manden sælger køer, at de begge kan tjene 50.000 hver uden momsreg.
Det er vigtigt for os at vi får klarhed over dette. før vi tar en afgørelse, håber i kan hjælpe mig med det. Med Venlig hilsen
Sverri Eysturdal
Avatar billede claes57 Ekspert
26. september 2011 - 15:21 #1
hvis din kone også gør rent / pudser vinduer eller hjælper dig med dit regnskab, så arbejder i sammen, også selvom hun ikke får løn af dig.

Indtægten er som sådanne uinteressant - det er brutto-omsætningen, der er afgørende (dvs den fakturerede omsætning) - indtægt er omsætning minus vareforbrug og omkostninger.
Avatar billede sverri Nybegynder
27. september 2011 - 11:10 #2
Tak for svaret. Det handler om service ydelser, som vi ikke er sammen om, det er ikke talen om at min "kone hjælper mig" på nogen måde, men det bliver nok vanskeligt at forklare, eller adskille når det er samme type arbejde, men man skulle tro at når min kone skriver en regning i sit navn, så er det hendes arbejde og ikke mit.
Men udfra det du siger så må vi holde os under 50000 tilsammen når vi ikke er momsreg.

Tak for svaret
Hilsen Sverri
Avatar billede claes57 Ekspert
27. september 2011 - 12:21 #3
det ville være det klogeste - og de 50000 er ikke bare pr år - det er alle 12 mdr perioder (også fx maj 2010 til april 2011), så omsætningen for jer begge skal ligge på under 4150kr/md hvis i arbejder året rundt med jævn arbejdsmængde.
Avatar billede sverri Nybegynder
12. oktober 2011 - 08:55 #4
Tak for hjælpen. Jeg er indformeret. Hvordan sletter man så spørgsmålet? Det kan du måske også hjælpe mig med mvh Sverri
Avatar billede claes57 Ekspert
12. oktober 2011 - 09:59 #5
du lægger bare et svar selv (dvs husk at markere 'Svar'), og derefter skal du acceptere det - så beholder du point.
Avatar billede sverri Nybegynder
24. februar 2012 - 19:25 #6
Nej, for jeg har prøvet at gøre som du siger, og mit svar bliver ved med at figurere
Avatar billede claes57 Ekspert
24. februar 2012 - 19:31 #7
jubii - det var ikke så svært endda...