Avatar billede ferdinand.k Mester
19. september 2011 - 13:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sammenligning af celler i 2 faneblade

Jeg har et Excel-dokument med 2 faneblade, hvor jeg ønsker at sammenligne Kolonne A i faneblad 1 med Kolonne A i faneblad 2.
Jeg ønsker nemlig at sammenligne de 2 kolonner for at sikre mig at indholdet af Kolonne A i faneblad 2 er gengivet i faneblad 1.

Kan man lave en sammenligning (med kolonne A i faneblad 2 som masteren) og markere alle de celler med en farve som enten er/eller ikke er indholdt i Kolonne A i faneblad 1 ?

Takker
Avatar billede martpe Nybegynder
19. september 2011 - 13:26 #1
Du kan anvende conditional formating i Celle A1 sheet1 - herefter format only cells that contains - herefter Cell value "is not equal to" =Sheet2!A1

(husk lige at fjerne håndjern, F4)

Også trækker du bare formatering med ned dine celler.
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. september 2011 - 15:27 #2
Ja, det ville jo være dejligt hvis det kunne lade sig gøre. Desværre kommer den med en fejl:
This type of reference cannot be used in a Conditional formatting Formula. Change the reference to a single cell, or use the reference with a worksheet forction, such as = SUM(A1:E5)
Avatar billede martpe Nybegynder
20. september 2011 - 08:49 #3
Hmm, tja det er et godt spørgsmål så. Jeg har 2010 versionen
i Excel. Ved ikke om det har betydning.

Hvis jeg skriver 1-13 i kolonne A sheet1 (i linjerne 1 til 13)
Og jeg skriver 1-13 i kolonne A sheet2 (i linjerne 1 til 13)
Derefter laver ovenstående som skrevet, så virker det. forstået på den måde, at hvis jeg ændrer fx Celle A6 fra 6 til 7 på Ark1, så farves cellen. Er det ikke sådan du mener?

Hvis det er tilfældet, så må jeg nok melde pas, da jeg ikke får samme fejlmeldning. Håber du finder en anden løsningen.
Avatar billede ferdinand.k Mester
20. september 2011 - 13:50 #4
Mange tak. Jeg har selv 2010 versionen i engelsk, men selv om jeg laver samme stunt som dig, så får jeg samme fejlmeddelelse...

Jeg gør følgende:

Conditional Formatting --> New Rule --> "Format only cells that contain" --> Cell Value; Not equal to; Marker cellerne i sheet1, A1-A10 --> OK
Avatar billede martpe Nybegynder
20. september 2011 - 14:56 #5
Arh, måske et bud alligevel så! Du skal ikke markere alle cellerne, men kun skrive:

=Sheet2!A1

Hvis du peger på cellen kommer =Sheet2!A$1$, stil dig ved 1-tallet på tryk tasten F4 to gange, så $-tegnene forsvinder.

Bagefter går du ud i arket, og kopiere formatering ned gennem kolonnen. Jeg anvender gerne penslen (format painter) under Home fanen.
Avatar billede ferdinand.k Mester
08. januar 2013 - 07:55 #6
Lad os få lukket denne, så læg gerne svar.
Avatar billede martpe Nybegynder
14. januar 2013 - 21:53 #7
Ok, havde længe glemt det. Håber du har styr på excel'en :)