Avatar billede hrc Mester
31. august 2011 - 09:49 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Flytte Win 7 til 3Tb disk

Jeg har en 3TB disk som jeg gerne vil kopiere et Win 7 64-bit system over på. På nettet ser det ud til at være muligt (modsat det at bruge disken på en Win2003).

Jeg har prøvet med GParted og den ser fint den store disk, men fejler når den skal kopiere partitionerne.

Er der nogen som har prøvet lignende operation (med succes)?
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. august 2011 - 09:53 #1
Du skal bruge et kloningsprogram, så bootsektor m.m. også kommer med.
Avatar billede hrc Mester
31. august 2011 - 09:59 #2
Hej John

Det troede jeg netop GParted var - og et af de bedste af slagsen.
Avatar billede hrc Mester
31. august 2011 - 10:01 #3
Måske sådan en som denne? http://ping.windowsdream.com/
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. august 2011 - 10:02 #4
Jeg har med fordel brugt dette værktøj.
http://labnol.blogspot.com/2006/08/clone-hard-drive-with-free-disk.html
Desuden har jeg for en sikkerheds skyld været i sikkerhedskopiering og gendannelse og lavet en "Systemafbildning" og en "Windows let overførsel"står nederst i venstre hjørne.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
31. august 2011 - 10:38 #5
Bemærk det med MBR vs GPT vs BIOS, når der skal bootes på sådan en harddisk.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. august 2011 - 11:16 #6
Jeg har med fordel brugt DriveImage XML: http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm
Det er simpelt og let at bruge.
Avatar billede hrc Mester
31. august 2011 - 11:49 #7
hanspeter2: Ja, det rodede jeg noget med på Win2003 (gav fejl men blev alligevel registreret som en GPT-disk). Uanset hvad (på 2003'eren) var disken ikke større end ca. 800Gb. Det er grunden til jeg vil bytte diskene ud for den jeg bytter ud er en 1Tb og det burde køre fint på serveren.

BIOS har kun MBR-muligheden medmindre indstillingen gemmer sig for mig. Maskinen er en ny i5-baseret, men BIOS er lidt primitiv da bundkortet ikke er high-end.

Der er med at se den korrekte diskstørrelse i BIOS så jeg antog et kloningsprogram kan håndtere at C: (1Tb) bliver C: (3Tb), men GParted fejlede altså.

... men nu udvikler ideerne sig. En lumsk plan (da den ene chef er på ferie og den anden ikke er teknisk orienteret) udvikler sig. Bliver simpelthen nødt til at prøve VMWare Hypervisor (gl. navn ESXi) og se om den eksisterende Windows kan virtualiseres. Der skulle være et værktøj til at konvertere installationer og det må jeg prøve (http://www.vmware.com/products/vsphere-hypervisor/overview.html)
Avatar billede hrc Mester
31. august 2011 - 11:53 #8
GPT er nok ret fremtidssikker: max. 128 partitioner på max. 256Tb = 32,768Pb
Avatar billede supercopkiller Nybegynder
01. september 2011 - 19:52 #9
Halløjsa:
Du skal bare downloade disk copy programmet MINI TOOL fra nettet.
Det er meget let at bruge og klarer alle opgaver med at kopiere en
disk over på en ny disk meget let.
Du forbinder din nye 3tb disk til din computer og åbner MINI TOOL
som derefter leder dig igennem en meget letforstålig menu og hokus pokus ALT på din gamle disk bliver herefter flyttet over på den ny.
Derefter fjerner du den gamle disk og placerer den nye på den gamles plads.
Og det bedste ved det hele--programmet Mini Tool er ganske gratis og
meget let at anvende.
MVH:MS
Avatar billede hrc Mester
02. september 2011 - 11:08 #10
Supercopkiller (lidt provokerende navn; de er der for din skyld, lovlydig eller ej): Det springende punkt er om programmerne er i stand til at flytte boot-sektoren over på så stor en disk. Har du prøvet det på en stor disk?

Jeg prøver det i weekenden.

I har alle bidraget til løsningen og bør alle have points. Er det i orden I deler smulerne? Jeg kan måske finde ud af at tilføje points så det ikke er så magert et udbytte.
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2011 - 11:44 #11
Samler ikke:
Avatar billede supercopkiller Nybegynder
04. september 2011 - 10:52 #12
Hva så Mr Copper:

Har du fået prøvet det anbefalede program.
Har selv anvendt det til ALLE disk størelser med stor succes.
MVH:SUPERCOPKILLER
Avatar billede hrc Mester
04. september 2011 - 21:06 #13
OK, Du underskriver med store bogstaver. Det må være for at tage pis på mig; jeg er stødt (igen) men ikke som en del af etaten. I sin tid overvejede jeg at søge ind, men kunne ikke se mig selv have succes med at snakke pænt til en flok bøller fra Vollsmose, der lige havde brændt min bil af. I sådan et tilfælde kunne jeg nok være endt som SuperThugKiller. Så er det bedre at være SuperHarddiskKiller.

Jeg løb ind i problemer i weekenden og kunne ikke eksperimentere.

P.s. Jeg har tit undret mig over hvorfor man vælger sådan et alias. Hvorfor er det smart at kalde sig politidræber. Du kunne ligeså godt kalde dig "IdiotDerSkødEnMasseUngeMennesker(OgEnDansker)PåEnNorskØ". Det er provokerende og i mine øjne kun plat.

Det er bare min ydmyge holdning til sagen.
Avatar billede supercopkiller Nybegynder
06. september 2011 - 14:49 #14
Haløjsa HRC:
Dette er IKKE en side hvor du skal komme med  moralske kommentarer over hvad folk finder på at kalde sig.
Det er et teknisk forum--forhold dig lige til det
og spar folk for dit nonsens.
Din ydmyge holdning kan du stikke et vist sted hen.
MVH:SUPERCOPKILLER
Avatar billede hrc Mester
06. september 2011 - 15:05 #15
Hæ. Tænkte nok du ventede indtil jeg havde uddelt points.