Avatar billede Calle5463 Forsker
22. august 2011 - 10:59 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Rund knap med lidt begynderproblemer

Inspireret af andre her på Eksperten har jeg (forsøgt) at "dreje" mig en knap:

<STYLE type=text/css>
.button {
  background-image: url('/images/knap/rund_bestil_oppe.png');
  width: 80px;
  height: 80px;
}

.button:hover {
  background-image: url('/images/knap/rund_bestil_nede.png');
  width: 80px;
  height: 80px;
}
</STYLE>

....

<input type="button" class="button" onclick="location.href='http://www.eksperten.dk'" />

Det lykkes - næsten.

1) Hvorfor ændres knappen ikke ved hover (curser over knap)?
2) Curser ændres ikke til "hånd" når den er over knappen?
3) Billed af knappen er rundt men feltet er firkantet! Kan jeg lave en rund knap med css så jeg ikke behøver billeder?
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
22. august 2011 - 11:13 #1
2) Tilføj: cursor:pointer; det vil give dig en hånd-
3) Jeg tror umiddelbart godt du kan lave det uden billeder. Tag et kig på border-radius:; funktionen i CSS3: http://www.w3schools.com/css3/css3_borders.asp
Avatar billede majbom Novice
22. august 2011 - 11:39 #2
.button:hover {
  background-image: url('/images/knap/rund_bestil_nede.png');
  width: 80px;
  height: 80px;
  cursor: pointer;
  background-color: transparent;
}

det burde virke med din 2 billeder - et alternativ kunne være ét billede hvor begge states er med, men hvor du rykker på billedet se evt. http://inspectelement.com/tutorials/create-a-button-with-hover-and-active-states-using-css-sprites/

og det kan laves i css med border-radius, men det virker kun på nyere browsere...
Avatar billede Calle5463 Forsker
22. august 2011 - 14:21 #3
- det er altså et fantastisk forum det her.

Lilleudvikler: Tak for linket som jeg vil se på ved lejlighed.

splazz: pointeren virker - men den skifter ikke billed når der "hoves". Har lige tjekket at det ER to forskllige billeder :-) og har også prøvet at bytte billederne - den skifter stadig ikke ved hover!!
Avatar billede majbom Novice
22. august 2011 - 14:33 #4
det lyder mystisk...

Fordelen ved at gøre det med ét billede som der vises i linket, er at man ikke skal vente på at billedet skal hentes inden det vises ved mouseover, hvis du forstår.
Avatar billede Calle5463 Forsker
22. august 2011 - 14:55 #5
splazz: Jeg er helt med på at jo mindre data vi flytter jo hurtigere reaktion. Det er sandsynligvis også bare mig der ikke helt har forstået linket.

Forsøger lige at få det til at virke med to billeder først.

Det her virker tilsyneladende ikke
.button:hover {
  background-image: url('/images/knap/rund_bestil_oppe.png');
  width: 80px;
  height: 80px;
  cursor: pointer;
  background-color: transparent;
}
Avatar billede majbom Novice
22. august 2011 - 18:15 #6
der må være noget med dine billeder der ikke er helt rigtigt - jeg har lige kopieret din kode og det virker fint.

prøv at slet billederne og lig dem op igen og hold ctrl nede når du trykker F5
Avatar billede Calle5463 Forsker
23. august 2011 - 08:18 #7
splazz - smid et svar, jeg lever med situationen indtil videre. Det kan bruges, der kommer ingen fejlmeldinger - jeg skal videre med andre dele af mit lille projekt - og lægger ovenstående i baghovedet til senere optimering.
Avatar billede majbom Novice
23. august 2011 - 08:27 #8
må jeg ikke dele med LilleUdvikler? :)
Avatar billede Calle5463 Forsker
23. august 2011 - 08:32 #9
meget gerne - hvordan gør vi det
Avatar billede majbom Novice
23. august 2011 - 08:38 #10
afventer et svar fram ham - og så accepterer du dem begge :)
Avatar billede Calle5463 Forsker
23. august 2011 - 08:39 #11
ok vi venter på LilleUdvikler
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
23. august 2011 - 09:37 #12
Hej drenge :)

Så er der et svar fra Mig af :)
Avatar billede majbom Novice
23. august 2011 - 09:57 #13
tfp :)
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
23. august 2011 - 11:20 #14
tfp? ;)
Avatar billede majbom Novice
23. august 2011 - 11:35 #15
Tak For Point :)
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
23. august 2011 - 12:09 #16
Ahhhh ;-)

dgm..

Det Giver Mening ;o)
Avatar billede majbom Novice
23. august 2011 - 12:20 #17
LOL!