Avatar billede Potte1 Nybegynder
13. august 2011 - 19:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Windows XP kan ikke boot'e - Stop: C0000218 \SYSTEMROOT\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE

Jeg kan ikke boot'e min stationære PC med Windows XP.
Den stopper under boot med:
  Stop: C0000218  Registreringsdatabasefejl
  Registreringsdatabasen kan ikke indlæse HIVET-filen
  \SYSTEMROOT\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE eller dets Log eller Kopi.
  Filen er beskadiget, ikke til stede eller der kan ikke skrives
  til den.

Jeg har studeret en beskrivelse for udbedring af fejlen i
http://biology.ucsd.edu/computerservices/registryfix.html
men jeg har ikke nogen XP CD og jeg kan ikke komme ind i Recovery Console.
Men jeg kan heldigvis komme ind til min harddisk v.h.a. Ubuntu.

Når jeg sammenligner størrelsen af de omtalte filer i linket, er der meget stor forskel i størrelserne:
        Repair        Config
system        1.064 KB    17.664 KB
software    7.992 KB    29.440 KB
sam          24 KB        28 KB
security      28 KB        60 KB
default          228 KB    2.372 KB

Kan Eksperten give mig nogle gode svar på følgende:
- Kan jeg bare erstatte de 5-config-filer med de 5-repair-filer
  v.h.a. Ubuntu, som beskrevet i 'Part One' ?
- Vil alle mine programmer og settings gå tabt, hvis jeg bruger
  repair-filerne ?
- Er der en anden og bedre måde, at løse problemet på ?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
14. august 2011 - 05:21 #1
hej
det ville være trist at skulle bruge de repair du henviser til - det er vist den allermindste du kan finde frem og vil nulstille alle indstillinger

som det første ville jeg prøve "last known good" eller "sidste kendte fungerende tilstand" under boot (F8 ved opstart)

dernæst kan du gå videre og finde recovery filerne. ikke alle installationer lægger dem samme sted (har fundet dem alle mulige forskellige steder) - men hvis du finde de sidste kopier svarer det til at køre en systemgendannelse, i hvert fald med hensyn til registreringsdatabasen

når du først har fundet dem kan du sagtens bruge din ubuntu cd

jeg kigger lige på den her dell pc hvor de ligger
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
14. august 2011 - 05:35 #2
tjek http://www.aade.com/XPhint/XPrecovery.htm

standard er tilsyneladene system volumen information
de filer du skal bruge starter med _REGISTRY... og skal lige omdøbes (de ligger nede i et eller andet snapshot, her på min er det C:\System Volume Information\_restore{26FBF7D6-90BD-4B6B-9B40-27D3A07CC125}\RP2286\snapshot)
Avatar billede Potte1 Nybegynder
14. august 2011 - 16:53 #3
Allerførst- tak fordi Du vil hjælpe mig.

Jeg har forsøgt alle alternativer under boot med F8.
Alle forsøg ender op med fejl C0000218.

Vha Ubuntu har jeg været inde og lede efter de anviste filer.

Jeg har fundet 2 mapper _Restore......
Den ene er fra 2003 og synes derfor uinteressant.
Den anden er sidst opdateret 10. aug 2011, så den er jeg gået videre med.
I den _Restore mappe findes der en masse mapper RPxxxx, dvs de er fortløbende nummererede.
Mapperne er i af forskellig størrelse og indeholder et forskelligt antal filer.

Åbner jeg en tilfældig mappe (ca. 1 uge gammel)
kan jeg godt finde noget som ligner.
Desværre er jeg ikke i stand til at finde ud af, hvordan jeg kan
medsende snapshot's, så Du må nøjes med en mindre afskrift:

RP1539
  Snapshot
    Repository, som indeholder 46 filer, hvor disse 5 ligner
        _REGISTRY_MASCHINE_SAM        28 KB
        _REGISTRY_MASCHINE_SECURITY    60 KB
        _REGISTRY_MASCHINE_SOFTWARE  28,7 MB
        _REGISTRY_MISCHINE_SYSTEM    17,2 MB
        _REGISTRY_USER_.DEFAULT      2,3 MB

Er det disse filer, som jeg kan kopiere og omdøbe og så 'stoppe' ind i Config ?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
15. august 2011 - 03:53 #4
yep det er netop de 5 du skal bruge
linket hos aade.com fortæller om det ca halvvejs nede
du kopierer de 5 ind i config mappen og omdøber de gamle filer og fjerner derefter hhv _REGISTRY_MACHINE_ og _REGISTRY_USER_. fra filnavnene i de filer du har kopieret ind

/t
Avatar billede Potte1 Nybegynder
15. august 2011 - 19:13 #5
Jeg har nu ændret min config-fil som anvist og kan igen komme ind på Windows XP.

Problemet er altså løst.

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
15. august 2011 - 23:53 #6
herligt
jeg lægger et svar
mvh thomas
Avatar billede Potte1 Nybegynder
16. august 2011 - 01:08 #7
Endnu en gang tak