Avatar billede farmerstbt Nybegynder
12. august 2011 - 12:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Excel 2010 (katagorisere data fra tekst fil)

Hej

Jeg står med en bunke "rå" data som jeg gerne vil have Excel til at sortere for mig og gengive et enkelt resultat.

Jeg er ikke nogen ørn til Excel men jeg er næsten sikker på at der er en "formel" der kan hjælpe mig.

Dette er et eksempel på formatet på de rå data.

kolonne 1:

object_catagori

object_id

Object_catagori

object_id

Kolonne 2

Det jeg gerne vil have excel til er at scanne hele dokumentet for "object_id" linier og give mig resultatet fra boksen til højre som er = 1

samtidig med når den har fundet "Object_id" skal den også fortælle mig at "object_id" = 600 og 1200 for de fundne identiske objecter.

Jeg er sikkert ikke så god til at forklare hvad jeg er ude efter men hvis jeg skal forklare det på en anden måde skal jeg bruge en formel der kan:

identificere alle linier med et unikt navn men i stedet for at gengive navnet skal formel gengive en celle der er til højre og en celle nedenunder til højre.

Måske er det jeg leder efter i virkeligheden et avanceret filter......jeg er lidt ude på tynd is her.

på forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
12. august 2011 - 12:34 #1
Jeg ser i øjeblikket på funktionen "konsolider" måske den kan hjælpe mig?
Avatar billede natkatten Mester
12. august 2011 - 19:21 #2
Hvis det samme object_id - som vist i dit eksempel - optræder flere gange, hvad ønsker du da skal ske? Skal alle data udtrækkes på et separat faneblad eller skal der ske en opsummering af værdierne i object_catagori?
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
14. august 2011 - 18:25 #3
Til at begynde med skal der ikke opsumeres....jeg skal bare have "trækket" alle resultaterne fra boksen ved siden af og nednunder den givne tekst.

det some filen indeholder er detaljeret informationer om objekter.....men jeg skal kun bruge 2 eller 3 informationer og de kommer først et par linier nede.

Så resultatet skulle helst være object ID værdierne og Object katagori værdierne for den specifikke værdi.

I princippet skal jeg bare koge en kilometer lang liste ned til en mere bruger venlig liste uden alt det unødvendige information.

Opsummeringen kan jeg lave senere.
16. august 2011 - 13:31 #4
Send mig et lille eksempel, så kan jeg drible lidt VBA kode sammen for dig.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
27. marts 2012 - 23:17 #5
lukker!