Avatar billede Johanhaubjerg Nybegynder
11. august 2011 - 16:51 Der er 15 kommentarer

Ekstern harddisk og windows 7 på stationær

Forløb:

Starter computeren, den booter op indtil den når windows logo... Her tænker den i laaaaang tid, men hvis jeg kobler den eksterne fra, åbner den windows med det samme.

Det er ligesom at den eksterne harddisk stopper forløbet fra man tænder computeren til man når windows skrivebord.

Hvad kan dette skyldes?

- Den eksterne harddisk bruges til billeder og videoer.

Jeg håber i kan hjælpe.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2011 - 16:54 #1
Bios er indstillet til at boote fra usb som første valg og harddisk som andet eller tredie. Det er derfor den tænker et stykke tid.
Du skal ind i bios og indstille boot rækkefølge
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2011 - 17:04 #2
Sæt usb til at være tredie valg. Cd rom først og harddisk nr 2
Avatar billede Johanhaubjerg Nybegynder
11. august 2011 - 17:05 #3
Hej 220661

Dette har jeg chekket og det burde ikke være problemet.

Rækkefølgen er således:

1. HHD

2. CD/DVD

3. USB SD/MMC

4. LAN
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2011 - 17:07 #5
nå der fik jeg ikke lige opdateret
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2011 - 17:11 #6
Rækkefølge er fint.
Kan det være noget scanning fra antivirus under opstart der gør det?
Prøv at deaktivere antivirus i opstart og lukke nettet af midlertidigt
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. august 2011 - 17:14 #7
Er det en 2½"USB uden strømstik så prøv et USB Y Kabel
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2011 - 17:22 #8
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=593921&mpage=1

Som jeg læser det i denne tråd så deaktiveres boot af usb enheder i bios, og når pc genstartes gøres det uden usb mus tastatur og ekstern hdd tilkoblet. Usb komponenterne indsættes når Windows er oppe at køre og bliver regisreret. Efterfølgende boot er ikke forsinket pga ekstern hdd.
Er det korrekt eller har jeg misforstået det læste?
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
12. august 2011 - 13:09 #9
#220661
Jeg læser det på samme måde som dig.

Har prøvet det samme på en XP enhed med en 1TB WD-disk koblet på. Tricket var for mit vedkommende at tilslutte WD-diskens eksterne strøm og de-aktivere indeksering på den enhed. Derefter var boot-tiden som normalt.
Prøvede også at koble den eksterne disk til en USB port samtidigt med at den brugte sin egen strømforsyning. Boot-tiden var normal også selvom indekseringen af disken var aktiv.

Tror derfor at poko1 har fat i noget af det rigtige, for det virker bekendt.
Avatar billede Johanhaubjerg Nybegynder
26. august 2011 - 10:03 #10
Mange tak for svarene !

Jeg må prøve at få fat på et USB Y Kabel :)
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
26. august 2011 - 11:00 #11
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
14. oktober 2011 - 13:45 #12
Hej Johan

Fik du det til at fungere?
Avatar billede Johanhaubjerg Nybegynder
14. november 2011 - 15:34 #13
Hej Martin Rene..

Jeg har formateret computeren, ikke udelukkende pga. ekstern harddisk problemet men problemer med keyboard efter windows update.

Nogle opdateringer fjernede åbenbart keyboard.

Dog er der stadig det problem af den eksterne harddisk sænker boot hastigheden væsentligt.. :)
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
14. november 2011 - 18:00 #14
Fik du prøvet med et Y-kabel?
Ellers har jeg prøvet det samme, hvor det hjalp at tilslutte den eksterne strømforsyning til den eksterne HDD.
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
28. maj 2014 - 11:14 #15
Afmelder overvågning pga af spørgmålets alder og manglende aktivitet i emne.
Hvis der er spørgsmål til mit indlæg, så er du velkommen til at skrive direkte til mig.