Avatar billede jyde.dk Nybegynder
09. august 2011 - 20:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Antivirus på Mac

Hejsa

Har lige købt min først MacBook Air.... ... og ja spørgsmålet har været oppe før, men hvad jeg lige kan finde så er vi nogle år tilbage, så jeg spørger igen...

Skal man have antivirus prg. på en Mac ?? eller anvender man ikke antivirus på denne platform ?

/p
Avatar billede egonspock Seniormester
09. august 2011 - 23:38 #1
Der er selvfølgelig mange holdninger, men jeg mener ikke at det er nødvendigt at give penge for. Download ClamXav og scan din computer hvis du er bekymret, men ellers er det vigtigste at gå i indstillinger i Safari og slå "åbn "sikre" arkiver efter hentning" fra.

Lad desuden være med at lave brugere med fjollede navne/passwords-kombinationer (f. eks. test/test) sammen med at åbne for ekstern login.

Så bør du være ret sikker.

Der var et ondsindet program, MacDefender, for nyligt, der næsten installerede sig selv og krævede penge for at installere et antivirusprogram konstant hvis man fik det installeret, men det fik Apple ryddet af banen ved en opdatering. Det blev netop hjulpet af den indstilling i Safari jeg refererede til før, og er nok det nærmeste vi har set der ligner noget ondt - selvom det blot var et program. Det var i øvrigt ikke specielt svært at afinstallere manuelt, da der ikke er en overkompleks registreringsdatabase at gemme sig i på Mac.
Avatar billede tiger_dk Mester
11. august 2011 - 11:06 #2
her er et godt forslag

http://www.kaspersky.com/dk/kaspersky_anti_virus_for_mac

bruger selv kaspersky, kanont antivirus program, har godtnok selv en windows baserede pc !
Avatar billede egonspock Seniormester
11. august 2011 - 11:21 #3
Har den nogensinde fanget noget, der kunne skade din Mac? Jeg har en samling gamle windows-virus på min Mac, både for sjovs skyld og for at se om virusprogrammer også fanger den slags, men jeg har endnu ikke set en rigtig virus eller for den sags skyld trojansk hest til Mac. Som sagt var MacDefender nok den værste indtil nu, og det er blot et program, der laver pop-up-vinduer for at få folk til at betale for - et antivirusprogram. Fæl ironi. - og det var nemt at fjerne, og bliver automatisk fjernet af Apple nu.
Avatar billede jyde.dk Nybegynder
28. august 2011 - 12:40 #4
Hej egonspock, tak for info,

kan du ikke poste et svarindlæg, så lukker jeg spørgsmålet
Avatar billede egonspock Seniormester
28. august 2011 - 14:22 #5
Så gerne. Måske kan jeg anbefale dig at finde en brugergruppe, som i http://appleusergroups.com/locator/find/locate.cgi?country=72