Avatar billede lone_a_p Praktikant
07. august 2011 - 13:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

SMS/E-mail ved serverdown

Kære eksperter,

Mit site bliver nogle gange overloaded og går ned. Indtil jeg finder problemet vil jeg gerne have besked, HVIS serveren går ned.

Hvorledes kan man opsætte dette? Jeg er ikke sikker på, at mit webhotel udbyder denne service.

Mvh Lone
Avatar billede nemlig Professor
07. august 2011 - 14:19 #1
Du kan lave et cronjob, som skal afvikle/kalde et script på dit site.

http://www.setcronjob.com/

Lad det køre fx 1 gang i timen.

Hvis scriptet ikke kan kaldes, så kan du opsætte dit cronjob sådan, at du får en mail ved fejl.
Din mailadresse skal så helst ikke ligge på samme server, som dit site.

Skal det være mere avanceret, kan du lave et script, som ligger på en anden server, og som via cronjob tjekker dit site. Hvis ikke, så send email eller SMS.
Avatar billede big_ossi Nybegynder
07. august 2011 - 14:47 #2
Jeg har lavet et server tjek modul på mit site www.smsgateway.dk

Den kan du sætte til at teste om dig site er nede og går det ned får du en sms. Der sendes endnu en sms det igen er online.

Hvis det er det du leder efter så kan du få en Free1way konto hvor SMS prisen er 29 øre pr stk og 0 kr i abb pr md.

Så har du en server overvågning for o kr og betaler de smser der sendes ved et servernedbrud

Du kan på mit site www.smsgateway.dk oprette en 30 dages gratis testkonto og afprøve det hvis du vil.

Du er også velkommen til at kontakte mig på jvo@smsgateway.dk ;)
Avatar billede lone_a_p Praktikant
13. august 2011 - 18:06 #3
big_ossi > yes - jeg er på ! :)

Har oprettet mig og venter på endt oprettelse af testkonto. Jeg vil meget gerne afprøve dette. Tak for forslaget - vil du lægge et svar til point?

Det er frustrerende hele tiden at gå og være bekymret for, om ens server er nede :/

nemlig> jeg lader pointene gå til big_ossi, da det er præcis hvad jeg søger :)

Tak for jeres respons.
/Lone
Avatar billede nemlig Professor
13. august 2011 - 19:26 #4
Velbekomme :) Jeg blev også klogere, da jeg ikke kendte denne service. Jeg anvender i dag CPSMS.dk, men smsgateway.dk har noget billigere priser pr. SMS. Så der sker nok et skifte, hvis deres API er enkelt at bruge.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
04. september 2011 - 19:06 #5
Det er superenkelt.

Jeg ser dog en enkelt ulempe i forhold til, når et site opdaterer om natten, og derved har serverdown HVER 24 timer.

Jeg modtager 2x sms hver eneste nat, og det vil jeg være træt af at betale for, når jeg udmærket kender den tilsendte info - og at dette er meningen. Jeg ville gerne kunne sætte et tidsrum, hvor sitet ikke skal kontrolleres.

Men der er jo altid plads til forbedringer i starten, og jeg håber det bliver en snarlig udvidelse :)

Der kommer dog også nogle gange sms, selvom der ikke er serverdown om dagen og så kort efter kommer der en ok-sms igen. Det undrer mig lidt, når der jo ikke er noget galt.

Så indtil videre bruger jeg det kun i gratis-perioden :)

Jeg bruger i øvrigt kun servicen til serverstatus - og kender dermed ikke API'en. Men websitet virker supernemt at finde rundt i, så jeg glæder mig til at se, hvordan det vil udvikle sig fremover.
Avatar billede lone_a_p Praktikant
28. juni 2012 - 21:40 #6
lukket