01. august 2011 - 10:36Der er
4 kommentarer og 1 løsning
C5 printere
Hej, Jeg har C5 version 3.0. Jeg har købt en OKI 720n med 4 bakker udelukkende til udskrivning af fakturaer. Det jeg gerne vil er at udskrive 2 fakturaer fra bakke 2, 1 fra bakke 3 samt 1 fra bakke 4. Naturligvis i samme udskrift. Hvordan sætter jeg C5 op til det?
Her er en stensikker metode. Opret 3 kopier af din OKI printer i dit Windows miljø (Pc'en eller på server hvis du har sådan noget).
Indstil hver enklet printers egenskaber på egenskaberne for printeren i Windows miljøet. (Hvilken bakke o.s.v). Navngiv f.eks. printerne OKIBakke1, OKIBakke2 o.s.v.
Gå nu i C5. Find 'Aktionsliste' for debitorer. (Ligger i DEBITGOR / TILPASNING / AKTIONSLISTER / STANDARD). Se Aktionen 'OrdFaktura'. Du skal nu lave 2 ekstra aktioner som hedder det samme. I antal kopier sætter du ind hvor mange kopier der skal komme pr. udskrift. Husk at der skal være kryds i kollonne som hedder 'O', ellers vises optionsboksen for printervalg ikke.
Første gang du herefter udskriver en faktura sker der det, at i stedet for at lave en enkelt aktion, laves nu tre, hvor der på hver af disse kan vælges en af de installerede OKI printere. Indstillingerne bliver husket for dig som bruger. Når du ved det virker som det skal, kan du i aktionslisten fjerne fluebenet i 'O' kolonnen, så skal du ikke klikke OK på de 3 udskriftsgennemløb som kommer hver gang.
Husk at disse indstillinger kun gælder for dig som bruger, hvis det er en flerbruger C5 du kører på.
>Addcon-C5. Tak for dit svar. Det virker når der er flueben i de 3 "O" hos Ordre_Faktura (OrdFaktura). Jeg får udskrevet 2 fra bakke 2, 1 fra bakke 3 og 1 fra bakke 4. Ok, men når jeg fjerner flueben fra "O" hos OrdFaktura (alle 3) vælger programmet første udskrift fra bakke 4 og derefter 3 fra bakke 1???
>ADDCON-C5. Javist, men det er vel ikke den mest elegante løsning. Der må være en årsag til at opsætningen ikke bliver gemt. Det ser ud til at programmet gemmer opsætningen for den printer der udskrev sidst. Desuden har jeg et problem med tabuleringen i udskrifterne dvs. at indrykning i nogle linier ikke stemmer overens med tidligere printer. Ved du om det skal styres fra printeren eller C5? Slutteligt: Hvordan får jeg udskriften til at starte længere nede på siden?
Nej det er selvfølgelig ikke den mest elegante løsnng, men da den nu virker, bør den kunne bruges. Grunden til at der er noget bøvl her kan jeg ikke lige hoste op med. Du kan, hvis du har mulighed herfor, eventuelt opdatere til version 2010 service pack 1, som tilbyder en langt bedre funktionalitet omkring printerhåndteringen i aktionslisterne - der er printervalgt nemlig lagt ned som option på den enkelte aktion, hvilket igen betyder at der kan laves printerstyring for den enkelte debitor/kreditor, f.eks. i forbindelse med PDF-fakturering og papirfaktura blandet.
Med hensyn til udskriftsopsætnng af selve blanketten, er det i C5 konsol versionen i rapport-generatoren du retter disse ting. I gamle dage også kaldet Dos-versionen. Selve programmet hedder 'C5w32c.exe' og ligger i din C5 mappe.
I dette går du i GENERELT / TILPASNING / UDVIKLINGSMENU / REP / RET. Du bør kunne se navnet på din faktura her. Rapport-type skal være USR og navnet skal starte med et $-tegn, hvis der har været rettet i layoutet.
Du vil direkte kunne se og genkende layoutet og rykke rundt på linierne. Flere linier i toppen kan du få ved blot at indlægge disse som tomme linier øverste i rapporten. (Pas på med bunden af fakturaen når du indlægger linier øverst. )
Hvis du taster 'F1' i rapport-generatoren kan du se en masse funktionalitet, kig lidt på dette.
God fornøjelse. PA
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.