Avatar billede emilielund Nybegynder
28. juli 2011 - 17:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Surround højtalere fungere ikke med jackstik

Jeg har lige købe et logitech z506 surround højtalersæt, men da jeg har sat det hele til og skal høre musik, så er der så meget sus og knas på de to baghøjtalere. Jeg ved ikke hvad det skyldes for jeg har bare sat det grønne jackstik i min bærbar og i subwooferen lige som der står i instruktions bogen.
er der noget galt med mine nye højtalere eller skal jeg bruge nogle andre stik ? :) håber i kan hjælpe mig!

har 2 forskellige stik: et jack til jack (stereo)
og et sort og orange stik hvor jeg også skal bruge jackstikket (surround)

men problemet er at jeg kun har et høretelefonstik og et mikrofon stik i min pc som de to eneste. men kan man få surround ud af et enkelt jackstik?
Avatar billede store-morten Ekspert
28. juli 2011 - 18:09 #1
men problemet er at jeg kun har et høretelefonstik og et mikrofon stik i min pc som de to eneste.
Men kan man få surround ud af et enkelt jackstik?

Fra manual:
Tilslutning fra et lydkort. Computerens lydkort skal have
5.1-lyd aktiveret og have analoge udgangsstik til 5.1-lyd
Stereo tilslutning. Brug kabel A til at tilslutte en bærbar computer.

jeg har kun et høretelefonstik!
Kan man få surround?

Nej, kun stereo. (Stereo i 360-grader, kalder Logitech dette)

Meget sus og knas på de to baghøjtalere?
Kontroller alle forbindelser til højtalerne.
Prøv en anden bærbar computer eller anden lydkilde (dårligt stik! i din bærbar?)
Avatar billede emilielund Nybegynder
28. juli 2011 - 18:17 #2
altså min pc har 5.1 lyd, men måske kun i form af HDMI eller?

har prøvet anden lydkilde, men det giver samme resultat :(

men vil du mene at det så er en fejl i højtalerne ? :)
Avatar billede store-morten Ekspert
28. juli 2011 - 18:35 #3
Hvis det er det samme, så ja. Det kan jo ske, selv om de er nye. Måske kabler der er fejl på?
Avatar billede emilielund Nybegynder
28. juli 2011 - 19:10 #4
det er okså det jeg tænker :) tak for hjælpen
Avatar billede emilielund Nybegynder
28. juli 2011 - 20:26 #5
men ved du om man kan få 5.1 lyd ud af alm. jackstik ? :)
hvis ens lydkort godt kan lave surround?
Avatar billede store-morten Ekspert
28. juli 2011 - 21:08 #6
Jackstik med 2 forbindelser
I et monosignal er der kun en enkelt lydkanal, og signalet for denne forbindes til spidsen (3) af jackstikket.
Denne variant af jackstikket anvendes ofte også til kontakter osv.
Jackstik med 3 forbindelser
Stereojackstik bruges dels til stereosignaler, dels til balancerede monosignaler samt monosignalkilder der kræver strøm

Alm. jackstik = Stereo, ingen surround.
Avatar billede emilielund Nybegynder
28. juli 2011 - 21:12 #7
okay tak ;)
Avatar billede store-morten Ekspert
28. juli 2011 - 21:19 #8
Velbekomme, jeg kan se du ikke er så meget for at tildele point :-)
Avatar billede emilielund Nybegynder
28. juli 2011 - 21:24 #9
jo du kan bare smide et svar ;)
Avatar billede store-morten Ekspert
28. juli 2011 - 21:57 #10
Det har du selv klaret i #7