Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
20. juli 2011 - 05:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er det ikke sikkert at køre som Administrator i Windows 7?

Jeg har hørt at det ikke er sikkert at bruge den indbyggede Administrator account i Windows 7, er dette korrekt/forkert.
Avatar billede chalde Seniormester
20. juli 2011 - 06:41 #1
Generelt er det sjældent anbefalelsesværdigt at køre som admin/root medmindre det er nødvendigt.
Når du er i denne mode, vil maskinen være mere eksponeret for trusler, da alt der afvikles på dette niveau ville have højeste adgangsniveau.

Så generelt: Er der ikke behov for at være på dette niveau, så er der ingen grund til det. Også kaldet principle of least privilege.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
20. juli 2011 - 07:40 #2
Problemet er at det er den eneste måde hvorpå man kan få lov til at hedde Administrator i Windows 7. I den gamle XP oprettede man bare en bruger og kaldte den for Administrator.

Er der nogen grund til at MS har valgt at gøre det på denne måde med indbygget administrator account i Windows 7?
Avatar billede chalde Seniormester
20. juli 2011 - 07:57 #3
Fordi administratorkontoen allerede findes.
Den er blot deaktiveret som udgangspunkt af førnævnte grunde.
Og af samme grunde er det heller ikke anbefalelsesværdigt at kalde din bruger administrator, heller ikke hvis du kunne. Gæt selv hvilke accountnames der først vil blive forsøgt ved intrusion :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
20. juli 2011 - 09:03 #4
Hvis man nu f.eks både har enterprise firewall og anti virus installeret er det så stadigvæk usikkert at kalde sig for Administrator?
Avatar billede chalde Seniormester
20. juli 2011 - 09:19 #5
Efter min overbevisning ja.
Der er intet system der er 100% sikkert, og de fleste fejl er menneskelige fejl.

Det er altid godt at have en administrator konto, men den bør ikke hedde admin, administrator eller lign.
Der er naturligvis fordele ved at have en administratorkonto der hedder det den er, f.eks. for at man selv har en bagdør man kan huske navnet på, men efter min overbevisning er det ikke smart i forhold til sikkerheden.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
20. juli 2011 - 15:05 #6
Det er bare nemmere for mig at hedde Administrator da jeg ikke rigtigt ved hvad jeg ellers skulle kalde mig. Jeg vil ikke hedde mit rigtige navn på PC'en da jeg har hørt at når man besøger en hjemmeside så kan folk se hvad brugeren som er logget på PC'en hedder. Plus at hjemmeside ejeren får adgang til IP adresse som viser by/område = navn,både/område, det er ret mange detaljer = ikke fedt.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
25. juli 2011 - 12:58 #7
Lukket.