Avatar billede bundgaaard Nybegynder
07. juli 2011 - 00:30 Der er 14 kommentarer

Computer slukker ned når jeg spiller spil.

Hejsa..

Jeg har haft min acer aspire 7738 i ca. et år uden problemer.

Men her for nyligt er min computer begyndt at lukke ned hvis jeg spiller nogen form for spil. Jeg kan sagtens sidde på facebook, hører musik osv. hele dagen uden den lukker ned.

Den bliver en smule varm men det har den altid gjort, jeg har renset den for støv.

Det skal siges den bare slukker ned som hvis man holdte tænd/sluk knappen nede.
Avatar billede Berti12 Nybegynder
07. juli 2011 - 00:42 #1
Jeg har præcis det samme problem med min Acer Aspire 5738ZG. Så oprettede jeg en tråd herinde og fik anbefalet at jeg skulle købe en computerkøler...og det virkede ikke(der røg 300 kr.). Jeg anbefaler ihvertfald at du lige installere det her http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html også kan du se hvor mange grader din computer er når den spiller spil(du skal selvfølgelig selv gå ud af spillet også kigge på det. Hvis den når 85-100grader skulle det være derfor, men som sagt har jeg købt computerkøleren uden at det lykkedes! Kan du også kun spille 10-25 min. ?

Held og lykke med at finde svaret på problemet! Og jeg ville være meget taknemmelig hvis du gad skrive til mig at du har fundet en løsning hvis du gør eller når du gør ;)
Avatar billede bundgaaard Nybegynder
07. juli 2011 - 01:06 #2
Nu har jeg hentet programmet og kan se at den ligger der mellem 80- næsten 100 så det må være det samme problem, men jeg forstår det bare ikke da jeg ikke rigtig kan finde noget støv inde i den..

Ja, jeg kan også kun nå ca og spille de 10-25 minnutter før den lukker ned..

Skal nok skrive hvis jeg finder ud af hvad der kan være galt :)

Og tak for hjælpen so far :)
Avatar billede GMOnsberg Nybegynder
07. juli 2011 - 01:48 #3
du kan proeve at formatere den. Du skal bare sette windows disken i og saa skal du bare vaelge noget forskeligt.
Avatar billede bundgaaard Nybegynder
07. juli 2011 - 01:50 #4
Har jeg prøvet uden held desværre. :(
Avatar billede wanze Nybegynder
07. juli 2011 - 03:02 #5
Hvis problemet er temperaturen, så kan du evt. prøve at skifte kølepasta og sikre dig, at blæserne fungerer som de skal.
Avatar billede Oscar560 Novice
07. juli 2011 - 17:18 #6
tit hører man det med kølepasta, men det er sgu næsten aldrig det som er galt. Har du prøvet at opdatere din grafikdriver og bios driver???
Avatar billede wanze Nybegynder
07. juli 2011 - 17:27 #7
Problemet er overophedning - hvordan skulle flash af BIOS eller ny grafikkortdriver løse problemet, når det er noget der lige er sket? Om nyt kølepasta vil løse problemet er ikke sikkert, men det vil med garanti sænke temperaturen. Hvor meget er ikke til at sige, før det er gjort.
Avatar billede Oscar560 Novice
07. juli 2011 - 18:00 #8
problemet er at spillet går ned fordi grafikkort bliver for varm, bios styre blæseren hvornår den skal starte at køle computeren af. Hvor fra får du ide om at kølepasta forsvinder efter 1 år? Jeg har haft computer i 10 år uden at skifte kølepasta en eneste gang. Det hjælper at opdatere sin driver til nyeste versioner, der er ikke uden grundt at de kommer ud.
Avatar billede wanze Nybegynder
07. juli 2011 - 19:34 #9
Det er et nyt problem - du tror at driveren lige pludseligt er gået i stykker?

Ja, man kan også fint have en computer i 10 år uden at skifte kølepasta, men det er typisk kun på stationære computere, fordi de overhovedet ikke bliver nær så varme som bærbare, da bærbare er langt mere kompakte. Dog vil jeg godt garantere dig, at temperaturen på din CPU er steget et par grader i løbet af de 10 år, hvis du ikke har skiftet kølepasta.

Grunden til, at de kommer nye drivere ud er for at udbedre fejl og optimere shaders o.lign. Der kan selvfølgelig godt have været en fejl, der gjorde at GPU'en blev for varm, men hvorfor har han så først oplevet det nu? Det hænger jo ingen steder sammen.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
07. juli 2011 - 19:42 #10
Din PC er ikke under load når du surfer på netter,facebook,m.m. men det er den derimod når du spiller spil, så problemet er nok relateret til varmeudvikling. Downloader HWmonitor og mål temperaturen på bundkort,cpu og gfx både idle og under load.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Hvis den ligger helt oppe på 80-90c så lukker dit system automatisk ned for at beskytte dit HW.

som løsning kan du prøve at rense dine blæsere for støv, eller du kan købe en computerkøler til at køle den ned med.
Avatar billede Berti12 Nybegynder
08. juli 2011 - 00:47 #11
Jeg har slået linket op og desuden anbefalede du det samme for mig...min computer slukker stadig når jeg spiller spil(selvom jeg nu har en computerkøler til 300 kroner). Men det var selvfølgelig ikke din skyld, jeg kunne jo ligeså godt lade vær' med at følge dit råd. Jeg rensede også blæseren for støv...så at du ligger det som et svar irritere mig lidt...jeg overvejer også at formatere computeren :)
Avatar billede haggqvist1234 Nybegynder
08. juli 2011 - 09:32 #12
Jeg høre en masse om kølepasta, det skal siges hvis du har haft skilt din bærbar ad, og tømt den for støv, og i samme proces af tage køleplade væk fra cpu'en uden at skift kølpasta. så kan virker kølepastaen ikke optimalt, nærmere dårligt. Men ved ikke om det er tilfældet??
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. juli 2011 - 14:50 #13
#11 Hvis det ikke afløser problemet md en computerkøler så kan du jo bare sende den retur, du har jo altid 14 dages returret. Det var blot et forslag. Ellers kan man rense den for støv, hvis det heller ikke løser problemet med for meget varme så er jeg blank.
Avatar billede TumseMM Nybegynder
09. juli 2011 - 15:55 #14
Jeg havde præcis det samme problem. Du skal opdatere alle dine drivers med http://www.devicedoctor.com/, og så skulle problemet være løst. Det var sådan jeg gjorde :)

Download programmet, og update!