Avatar billede Exposeed Nybegynder
16. juni 2011 - 17:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Linux hjælp til nybegynder!

Hej Eksperten.

Jeg er TOTAL nybegynder inden for Linux. Jeg har fået ubuntu og jeg synes selv jeg allerede har en smule styr på det. Dog irritere det mig at jeg ikke kan få genveje til mine programmer på skrivebordet.. Det er sikkert mega nemt, men kan simpelthen ikke finde den mappe, hvor programmerne ligger i. Jeg er normalt Windows bruger, og der er jo en mappe som hedder "programmer", men det kan jeg ikke finde i linux.. Nogen som kan hjælpe?
Ved godt det er et MEGET nybegynder spørgsmål! :)
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2011 - 17:24 #1
Jeg kender ikke Ubuntu, vil jeg gerne understrege.

I openSUSE kan det gøres sådan: Brug søgeprogrammet Find filer og når du har fundet den rigtige fil der kan åbne programmet, så højreklik på skrivebord, opret ny --link til program og så bruge stien, du fandt, da du søgte.

Ved ikke om det er ligesådan i Ubuntu
Avatar billede KHHP Juniormester
16. juni 2011 - 18:13 #2
Nu ved jeg ikke om du bruger Ubuntu 11.04, og hvis du gør om du så bruger Ubuntu(Unity 3D) eller Ubuntu Classic(GNOME).
Hvis du bruger Ubuntu Classic, kan du simpelthen gå op i menuen Programmer og finde det program du skal bruge og så trække det ud på skrivebordet.
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2011 - 18:34 #3
Du kan også trække dem ud på skriveborde i openSUSE, men jeg syntes det efterhånden giver mere rod, end når man anvender den metode jeg skriver om #1

Her har man så muligheden for at samle dem i desktoppen mappen, hvad jeg syntes ser meget flottere ud.

http://www.2shared.com/photo/a6z7pwRJ/desktop.html
Avatar billede Exposeed Nybegynder
16. juni 2011 - 18:50 #4
Tak for jeres svar - jeg bruger Ubuntu 11.04.. Jeg vil lige prøve nogle af jeres teknikker, og vende tilbage :)
Avatar billede Exposeed Nybegynder
16. juni 2011 - 18:53 #5
Jeg kan i hvertfald ikke gå ind og finde programmet, og trække det ud på skrivebordet :( Kan heller ikke højreklikke på ikonet, for at finde stien..
Avatar billede Exposeed Nybegynder
16. juni 2011 - 18:58 #6
Har også prøvet at oprette en genvej på skrivebordet, men når jeg ingen sti har til programmet, er det ret umuligt.. Er der ingen såkaldt "Programmer" mappe i Ubuntu?
Avatar billede KHHP Juniormester
16. juni 2011 - 20:54 #7
Nu hvor du har fortalt at du bruger Ubuntu 11.04, er vi nødt til at finde ud af om du bruger Unity eller GNOME. Eftersom du er nybegynder på området, er det nemmeste at fortælle os om du har en dock(en linje med en masse ikoner) i venstre side af din skærm.
Det jer mener er dette: http://news.softpedia.com/images/extra/LINUX/large/softpedialinuxweeklyissue126-large_002.jpg
Eller bruger du det klassiske:http://i.windowsforums.org/pics/0c8f2281b5f68ba9f52e67620e93848f.jpg
Hvis du bruger det øverste(Unity), kan jeg ikke rigtig hjælpe dig, fordi det prøver jeg også selv at finde ud af. Hvis du bruger den nederste(GNOME) kan du blot gå op i Programmer og trække f.eks. Mozilla Firefox, som ligger under Internet ud på skrivebordet.
Jeg kan godt forstå din trang til at have dine programmer liggende ude på selve skrivebordet, i steder for en menu eller en dock. Men det vender man sig til. Jeg har både Windows, Mac OS X og Ubuntu 11.04, og jeg har ikke noget problem med at arbejde i Mac og Ubuntu uden ikoner på skrivebordet.
Avatar billede Exposeed Nybegynder
16. juni 2011 - 22:30 #8
Lækkert indlæg KHHP! Jeg er nemlig FULDSTÆNDIG nybegynder (har brugt linux i en dag) så jeg aner ikke om det er Unity eller GNOME, før du viste mig billederne :)

Jeg bruger Unity.

Jeg tror også det er fordi jeg kommer direkte fra Windows, og har aldrig brugt linux før, og derfor altid har haft mine programmer på skrivebordet. Det er nok bare lige at vænne sig til tanken om det intet er på skrivebordet :)

Men 1000 tak for dit svar. Indsend et "svar" så får du point :)
Avatar billede Exposeed Nybegynder
16. juni 2011 - 23:02 #9
Jeg fandt det, ud fra en kommentar på et andet forum:

Indlæg af osjensen på http://www.linuxin.dk/:

"Hvis du vil finde ud af hvor dine programmer gemmer sig,
kan du åbne en terminal / "dos-vindue" og
skrive feks.

which firefox

Her ser det sådan ud:

[xxx@localhost ~]$ which firefox
/usr/bin/firefox
[xxx@localhost ~]$

os."
Avatar billede kevith Nybegynder
09. juli 2011 - 12:57 #10
Og så mangler vi bare et svar på spørgsmålet: Hvor ligger programmer-mappen i Ubuntu?

Jeg kører kubuntu 11.04, og mange gange når jeg vil åbne f.eks. et link siger systemet: "Denne fil skal åbnes med et program, vælg program."
Hvilket så er håbløst fordi der tilsyneladende ikke findes en programmer-mappe jeg kan navigere hen til og pege på.
Avatar billede kevith Nybegynder
09. juli 2011 - 13:06 #11
UUUUUPS ups ups, UNDSKYLD, først nu fatter jeg rigtig Exposeeds forklaring...

Den er fed:-)