Avatar billede repsakasper Juniormester
25. maj 2011 - 10:07 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til oprettelse af partitioner!

Hej Eksperter

Har en ny computer, som skal bruges til fælles brug i huset.
Vi skal derfor have 3 brugerkontoer på den, heraf skal den ene være administratorbruger.

Kunne godt tænke mig at lave flere partitioner, så hver bruger har deres egen partition, mens windows systemet har sin egen.
- Ved nemlig, at dette kan forbedre ydeevne og hastighed :)

Har læst meget rundt omkring, men har kun fundet sider der forklarer med XP eller Dos, og det passer slet ikke sammen med denne Windows 7!
Derudover har den nye computer kun 1 harddisk på 1 TB, det er jo fint. Men hvordan opretter man 3 partitioner, når der allerede er 4 primære? - :
Der er 1 til System (Boot, sidefil, crashdump (200 mb)),
1 til HP tools (100 mb),
1 til recorvery (altid godt(20 GB))
og så er der nummer fire, som er selve systemet, altså windows og alt andet (978 GB)

Alle fire partitioner er primære, dvs at det er ikke muligt at oprette flere, hvad gør jeg? Kan man ændre nogle til logiske uden at det tager skade, eller hvad? For kan vel ikke ændre den store til en logisk, da windows jo er placeret herpå, og så virker det ikke?

- Pc'en er en bærbar HP pavilion med Windows 7 64 bit.
Håber I kan hjælpe mig.
- Har forresten selv lige formindsket den store partition, så der nu er 160 GB ikke-allokeret diskplads. Det var denne jeg gerne ville dele i 2 partitioner, men hvordan kan jeg gøre, så de bliver logiske? Trykker på: Opret ny simpel partition, men den spørger aldrig, om det skal være udvidet, primær eller logisk, den opretter bare primær automatisk? - Plz hjælp :)

PS, ved ikke om det er den rigtige kategori?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 10:17 #1
Jeg havde samme problem med min kones HP

Du kan flytte sidste 2 helt til venstre og så vil der være mulighed for at lave en sekundær partion på den ledige plads til højre.

Det gav ikke mig nogen problemer, da jeg lavede den med hp tools om til sekundær.
Avatar billede repsakasper Juniormester
25. maj 2011 - 10:23 #2
Hmm, flytte dem til venstre, den forstår jeg ikke helt. :)

På Pc'en her er den på 200 mb til venstre, så kommer den store med windows, derefter er Recovery, og så HP_tools. (Sådan ser det ud i Diskhåndtering).

Men det du siger er, at HP-tools partitionen nemt kan gøres til sekundær? Ved du hvad den indeholder? - Åbner jeg min i stifinder, er der to mapper, der hedder noget med BIOS, så det virker da lidt betrykningsfuldt?

Udover dette. Hvordan laver man en partition til sekundær? - Den mulighed synes jeg ikke at kunne finde?
Skal man installere en tredjeparts program for dette? (og med sekundær, er det så det samme som logisk?) (- Kan godt se, jeg er meget forvirret lige pt)
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 11:11 #3
Du sagde du havded fået lave ledig plads. Det har du vel taget fra din store C-partion.
Flyt de 2 andre over på den ledige plads og du vil så have plads helt til højre

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to-resize-your-windows-vista-partition/

Du kan brug gparted til det, Brænd en live cd
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 11:17 #4
http://www.easeus.com/

Dette gratisprogram skulle også kunne gøre
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 11:19 #5
Avatar billede repsakasper Juniormester
25. maj 2011 - 11:22 #6
Okay, ja, har lige prøvet easeus, må lige se om jeg kan hitte ud af det. Takker for hjælpen indtil nu, vil se om det virker, så vender jeg tilbage! :)
Avatar billede repsakasper Juniormester
25. maj 2011 - 11:46 #7
Har lige prøvet det, og har ændret HP_tools til en logisk/sekundær udvidet disk. Nu siger den bare at der ikke er plads til flere, at det maksimale antal partitioner er nået.

Har prøvet på min egen computer at lave en logisk disk, og derefter dele den i endnu en logisk disk, og så kan jeg godt ændre den jeg ønsker, til en primær disk..

Spørgsmålet er så, om jeg kan ændre den store partition på 980 GB med windows på til en sekundær/logisk partition. Og så dele den i to eller tre nye logiske partitioner, og derefter ændre den tilbage til primær, således at Windows stadig er på en primær partition, for det skal den vel være?

- Spørgsmålet er bare, om det er muligt at ændre windows partitionen til sekundær/logisk og så stadig kunne starte op med windows, altså uden at ødelægge noget .

(Ps. har valgt at bruge Easeus programmet som du henviser til.)
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 11:52 #8
Jeg tror du kun har muligheden for at ændre på din hp-tools partion.

Windowspartionen og systempartionen er du nok nødt til at lade være som primær
Avatar billede repsakasper Juniormester
25. maj 2011 - 12:37 #9
HP_tools partitionen er på 100 MB, det er altså ikke noget der kan bruges til noget, efter min mening :)
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 12:43 #10
Jo problemet er at den er primær. Og mbr kan kun klare 4 primære.

Hvis du laver den til sekundær har den plads til en Primær mere
Avatar billede repsakasper Juniormester
25. maj 2011 - 12:47 #11
Nej, det fungerer ikke her. Har prøvet at lave den til en logisk disk, men istedet for at Windows gerne vil lave markederede diske til logiske/dynamiske, så siger den at der ikke er plads til flere partitioner overhovedet.

Ellers må du forklare hvad du mener med sekundær, for der er intet der præcsist hedder sekundært her. Der er kun noget der hedder logisk ?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 15:22 #12
Du må endelig ikke lave dem til dynamiske.

Vi må se om andre har bedre forslag, eller kan du måske lukke tråden selv og oprette en ny
Avatar billede repsakasper Juniormester
25. maj 2011 - 15:30 #13
Okay - hjælp mig, nu er alle diske dynamiske, men jeg har ikke gjort noget? :S
Hvordan får jeg dem tilbage til de grundlæggende?

Der står ud for alle diske: Simpel, dynamisk.

Der er altså ikke nogen grundlæggende, der er ingen primære, der er kun simple dynamiske, men hvordan har jeg formået at gøre det? :S HJÆLP!
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 15:50 #14
Lav et nyt spørgsmål om at du hvordan du ændrer dynamiske til grundlæggende, så de rigtige eksperten kan komme til

Ellers lidt læsestof her

http://ukrainetalent.com.ua/howto/convert-dynamic-disk-to-basic-disk.htm
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 15:50 #15
Lav et nyt spørgsmål om at du hvordan du ændrer dynamiske til grundlæggende, så de rigtige eksperten kan komme til

Ellers lidt læsestof her

http://ukrainetalent.com.ua/howto/convert-dynamic-disk-to-basic-disk.htm
Avatar billede repsakasper Juniormester
25. maj 2011 - 16:07 #16
Det vil jeg gøre (søgte selv på nettet, og fandt samme side, men synes ikke at det kan hjælpe)

Har jo windows til at ligge på den dynamiske disk. Du må ikke spørge mig om hvordan det er sket, og hvordan kan det være gået så hurtig?

Jeg har oprettet et nyt spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/939645
Pointene vil gå videre dertil.