Avatar billede Prinsesse Nybegynder
16. maj 2011 - 13:02 Der er 61 kommentarer og
1 løsning

PC'en virker ikke efter reinstallation

jeg har gjort som hcma skrev d. 23. maj 2005 kl. 19:04:30. Jeg fandt winnt32 og reinstallerede pc'en. Efter sidste genstart kom en kommunikationsboks op, Du skal aktivere windows - vil du aktivere nu? Svarmuligheder : Ja og Nej. Hvis jeg vælger nej, så starter den forfra uden at komme op at køre. Hvis jeg svarer ja, så er der en pokkers masse aktivitet på harddisken men efter en lang rum tid stopper det uden at der ellers sker yderligere. Pcén har kun et billede på skrivebordet, ingen processlinie, ingen ikoner eller mulighed for at komme ind i noget. HVAD GØR JEG NU?
Avatar billede Blueeyez Mester
16. maj 2011 - 13:20 #1
Bærbar eller stationær?
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
16. maj 2011 - 13:32 #2
Bærbar - styresystm xp home
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
16. maj 2011 - 13:42 #3
Bærbar - styresystem xp home. Det er en compac notebook.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. maj 2011 - 14:13 #4
Så vil der under den stå en licens kode som du skal angive når den vil aktiveres, hvis den bliver ved med ikke og komme videre på det punkt bør du formatere pcen igen..
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 14:19 #5
"jeg har gjort som hcma skrev d. 23. maj 2005" Neget morsomt *G*
Hvordan skulle nogen kunne vide hvad HCMA skrev for 6 år siden?
Det kan da umuligt være hele historien, for du har vel næppe rodet med det problem siden?
Ok, det er en bærbar med XP Home. Har den et CD-drev? Og har du en windows CD? Eller ligger der en recovery partition på din harddisk?
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
16. maj 2011 - 14:34 #6
Palther
Ja, det er selvfølgelig morsomt ;O)
Men heldigvis har jeg ikke rodet med problemet så længe!!

Pc'en har ikke cd-drev og jeg har ikke en installations cd. Der lå en winnnt32 i en i3?? mappe(spørgsmålstegn da jeg ikke kan huske hvad den hed).
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
16. maj 2011 - 14:36 #7
Blueeyez
Jeg skrev licenskoden under installationen. Men når jeg til slut bliver spurgt om jeg vil aktiver - ja så er det er ikke sker mere!
Hvis jeg formaterer harddisken mister jeg vel også muligheden for at reinstallere?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 14:48 #8
Det kan ordnes hvis du kan låne en windows Home CD, med den service pack som var på den som var installeret på PCén f.eks SP3.
Så kan windows installationen lægges ind på en USB stick og installeres derfra. Men det skal gøres på en speciel måde, man kan ikke bare kopiere windows ind på USB sticken.
Alle windows Home SP? CDér er ens, så når du har nøglen, er det ok at bruge en lånt CD.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
16. maj 2011 - 14:55 #9
Palther
Tak. Men hvor låner jeg en sådan?? (Kender ikke nogen som har én) Og Hvilken speciel måde skal den kopieres over med?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 15:15 #10
Hvis du ikke kan låne en, kan du jo heller ikke komme videre.
Kunne du tænke dig ar prøve Ubuntu Linux i stedet? Den kan installeres på dansk eller engelsk, efter behag. Den downloades som en Iso fil, og på deres hjemmeside er der en anvisning på, hvordan man lægger den over på en USB stick.
http://www.ubuntu.com/
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
16. maj 2011 - 15:23 #11
Umiddelbart bryder jeg mig ikke om linux, men det kan da godt være at det er et tilvænningsspørgsmål. Det vil jeg overveje på.

Måske kan jeg forsøge at tilslutte et diskettedrev. Isætte en startdiskette og så skrive winnt32. Vil den så ikke reinstallere igen?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 15:40 #12
Et diskettedrev? Mener du et ekstern CD-drev? Ja det er da bestemt godt at have, men til andet formål. Dine start disketter vil ikke hjælpe dig. De er kun til folk, som ikke kan finde ud af at boote op på win CDén. Men, hvis du nu alligevel kan låne en XP, så kan du med et ekstern drev, boote op, og formatere din HDD og derefter få en helt frisk installation. Prøv at spørge her på Eksperten. Der er garanteret flere som har en XP Home liggende, og mon ikke der også er en, som vil brænde en kopi til dig? Du kan henvise til dette link - det er det som står øverst oppe, og som mangler i din HCMA henvisning:) Min XP er en Professionel så den passer ikke med din nøgle, eller kunne du have fået en kopi af mig.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
17. maj 2011 - 08:10 #13
Palther - tusind tak det var ellers sødt af dig :O)
Jeg gik i fdisk og slettede partitionerne og formaterede efterfølgende. Brugte det eksterne cd-drev og et lånt xp home. MEN MEN nu siger (skidtet) altså at den ikke kan finde en harddisk??
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 10:50 #14
Ingen HDD. Der har ikke været vista eller win7 på vel?
Prøv at gå i bios (under opstart trykkes enten "Del" eller "F2")
se om HDD vises der, og om den under BOOT står som 1.ste eller 2. boot.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
17. maj 2011 - 11:24 #15
Nej det skulle altså være en xp! Hvis jeg, under opstart, går i bios og kigger så står der at den booter på HDD. Denne ændrer jeg jo til at boote på det eksterne cd-drev for at kunne installere.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 11:31 #16
Ja CD som 1.ste og HDD som 2. skulle være ok. Hvil det ikke virker, så prøv at sætte HDD som 1.ste og så under opstart trykke på enten F11 eller F12, det er forskelligt, så får du måske mulighed for at vælge at starte op på CD-drevet. Virker det denvej, så husk at trykke på en tast når det står på skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 11:34 #17
Du bruger vel ikke disketter? det er ikke nødvendigt.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
17. maj 2011 - 11:50 #18
Jeg brugte godt nok et eksternt diskettedrev (ved godt at det er håbløst gammeldags) til at opstarte og gå i fdisk. Men ellers brugte jeg det eksterne cd-drev.

Jeg forsøgte at formatere en gang mere (og der er der ingen problemer med at finde c-drevet) og så efterfølgende at installere via cd. Desværre igen med samme fejl - ingen HDD.

Jeg vil prøve at gøre som du siger med at boote på HDD og trykke f11 eller f12 under opstart og vender tilbage når det er afprøvet.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 12:00 #19
Kommer lige i tanke om, at hvis dine drev er Ide drev (Ata) kan det være, at jumperne bag på konflikter. HDD skal være master og drevet skal være slave. Men hvis det er Sata er der jo ikke noget med jumper.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
17. maj 2011 - 12:44 #20
ØHH
HDD er den originale og er slet ikke blevet pillet fysisk ved. Så jumperne (hvis der er dér) bør vel sidde korrekt eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 13:00 #21
Nu er det formodenlig en Sata disk, men hvis det er en Ide disk, vil problemet først opstå, hvis man sætter en ekstern disk til, som er jumped på samme måde. Det er let nok, hvis der på den eksterne disk er en lille bitte jumper bagpå, så flyt den til et andet sted.
Hvis der ikke er en jumper bagpå den eksterne, er problemet et andet. Prøv at se billedet øverst til venstre. http://www.google.dk/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=Harddisk+jumper
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
17. maj 2011 - 13:25 #22
Nåh - prøver da lige at tjekke. Tror nu ikke at der er en jumper bag på diskettedrevet. Men gid dog det bare var det!
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
17. maj 2011 - 19:43 #23
Ingen jumpere - hveken på det eksterne diskettedrev eller dvd-drevet. Har forsøgt at trykke f11 og f12 under opstart(når den booter på HDD), men den skriver
"Ugyldig systemdisk
Disk I/O-fejl
Skift disk, og tryk på en tast"

Når jeg er i dos vil den ikke finde cd-rom/dvd-rom drevet!
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 20:41 #24
I/O fejl er input outputfejl, men det siger jo egentlig ikke så meget.
Det skulle ikke kunne ske, men med windows sker de mærkeligste fejl.
Så prøv at gå i bios under Advanced, storage, sata og se om sata står som Ide, som den skal for at køre XP. Hvis der står AHCI så tryk på enter og ret det til Ide. AHCI kan kun læses af Vista og win7.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
17. maj 2011 - 21:04 #25
OK - indrømmet! Så klog er jeg altså ikke. Er kun en lille smule selvlært :O)
Hvordan kommer man under advanced når man står i bios?
Jeg får kun mulighederne
main, security, system configuration, diagnostics og exit
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 21:19 #26
Ja se det er jo et problem, at de pokkers fabrikanter af bundkort ikke kan blive enige om, at bruge de samme betegnelser.
Umiddelbart vil jeg gætte på det er under System configuration, men ellers må du lede med piletasterne og enter. Man skal se under alt der dukker op. Du skal nu nok finde det, men surt show på den måde.
Jeg er nu heller ikke selv ekspert, men også en smule selvlært, især ved at læse en masse her på Eksperten. Jeg har før været på i 9 år under et andet brugernavn, men blev træt af det på et tidspunkt. Men nu prøver jeg lidt igen.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
17. maj 2011 - 21:22 #27
Tak - det vil jeg prøve i morgen når jeg er mere frisk. Tak for din hjælp indtil videre. Jeg vender tilbage når jeg har forsøgt dit sidste tip ;O)
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 21:26 #28
OK:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. maj 2011 - 08:33 #29
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
18. maj 2011 - 10:10 #30
John_stigers

Jeg har netop startet med at lave en ny installation med winnt32, men det betød at min maskine blev "blank" og ikke ville videre - fra "du skal aktivere denne version af windows før du kan logge på".

Nu er HDD formateret og jeg er stuck.

Palther
Der findes intet sted i bios hvor jeg kan komme ind og ændre på HDD/storage.
Jeg tænkte på, at jeg måske kunne forsøge at lægge xp på en usb-pen. Gå i dos (som godt ved at jeg har en harddisk) og så installere fra usb'en?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2011 - 11:14 #31
Hvis harddisken er i orden, og du kan boote på XP CDén, så er det mystisk, at bios ikke kan se disken.
Men jo. det er da en god ide at installere fra en USB pen. Du er vel klar over, at man ikke bare kan kopiere windows over, men at der skal en speciel bootfil med?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. maj 2011 - 11:21 #32
Jeg tror du skal formattere og denne gang, være sikker på du ikke kommer til at vælge "automatisk aktivering" under selve installationen.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
18. maj 2011 - 11:32 #33
Palthe
Er ikke sikker på at jeg kan finde ud af det, men regner med at jeg kan bruge powerISO til at brænde på usb'en?? Ellers må jeg jo lige google lidt ;O) Hvid da ikke at du lige ved hvordan det skal gøres!?

John-stigers
Problemet er at jeg slet ikke kan installere mere (efter formation) da den sige at jeg ikke har noget HDD.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2011 - 12:00 #34
Du kan ikke bruge PowerIso, for man brænder ikke en USB pen. Det er jo en slags ram, hvor man hele tiden kan ligge nye data ind.
Prøv om denne anvisning kan hjælpe dig. http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en|da&u=http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
18. maj 2011 - 12:08 #35
Mange tak. Anvisningen ser ud til at være ok, uden jeg dog har læst den minutiøst igennem. Det vil jeg forsøge når jeg kommer hjem :O)
Andre forslag hvis det ikke virker? Tror du der er en chance?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2011 - 12:16 #36
Hvis du får lavet den XP-USB, men alligevel ikke kan installere, så tror jeg harddisken skal undersøges via en fungerende PC. Men lad os nu se:)
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
18. maj 2011 - 12:32 #37
Jeg kørte et tjek via bios og den meldte alt ok på harddisken.
Nå, jeg forsøger at få det andet til at lykkes og vender tilbage efterfølgende.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2011 - 12:40 #38
Ok, men det jeg mente var, at harddisken skulle sættes til en anden computer f.eks. som ekstern. Så kan man se om den dukker op i Diskhåndtering, og man kan køre CHKDSK på den, for at se om disken er i orden.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
18. maj 2011 - 13:22 #39
Jeg har kørt chkdsk og scandsk og de melder ikke om fejl.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2011 - 13:31 #40
" Pcén har kun et billede på skrivebordet, ingen processlinie, ingen ikoner eller mulighed for at komme ind i noget."
Hvordan kunne du så køre CHKDSK. Det kan jo ikke være fra cdén når HDD ikke kan ses?
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
18. maj 2011 - 14:30 #41
Nej, men jeg er jo gammeldags husker du nok :O)
Jeg smed en startdiskette i mit eksterne diskettedrev og kørte den derfra.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
18. maj 2011 - 14:31 #42
Forøvrigt har jeg jo ingengang et skrivebord mere efter jeg formaterede!
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
18. maj 2011 - 14:41 #43
Palther
Der er ingen tvivl om at du har fortjent de 60 point for al din hjælp. Og jeg gav såmænd også de resterende 250 point jeg har, hvis jeg får løst problemet!  En fin sort piano blank kasse uden funktion er der ikke megen sjov ved ;O)
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2011 - 15:31 #44
Jo fDisk er da rigtig nok en ældre sag og kun de færreste har et floppy drev nu om dage. Der findes til gengæld mange hjælpe CDér.
Vi må sætte forhåbningerne på en USB installation. Point er uden betydning for mig:)
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 02:52 #45
Hvis der ikke er mere, så luk venligst spørgsmålet.
Jeg skal ikke have point.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2011 - 17:50 #46
Sletter overvågning.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
18. juni 2011 - 16:10 #47
Har været fraværende grundet sygdom - sorry.

Prøver at finde et værktøj til at forberede usb-pennen så jeg kan overføre xp til den.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
19. juni 2011 - 18:09 #48
Det lykkes at få lavet en xp-usb. Den ville ellers gerne fungere, blot meddelte den, at handisken var corrupt og ikke kunne repareres - øv.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2011 - 21:01 #49
Ja det er surt. Går ud fra, at du har undersøgt den disk på en anden computer? Men ellers nå ja, så er det en ny disk, og så skule du vøre kørende igen. Det er dog ikke det værste der kan ske:)
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
20. juni 2011 - 08:32 #50
Jeg har ikke tjekket disken på en anden computer. Hvordan gøres det? Via USB kabel eller??
Kan man selv skifte disken i en bærbar?
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2011 - 09:39 #51
Ja det kan gøres gennem et USB kabel, eller hvis det er en stationær, ved at sætte den til som slave.
Og ja, man kan selv skifte HDD i en bærbar. Hvis du skriver hvad det er for en, skal jeg prøve at finde en Youtube om det.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
20. juni 2011 - 12:40 #52
Jeg har prøvet at skifte på en stationær, men aldrig en bærbar.
Usb-kablet skal så bare være ens i begge ender, ik? Hvad er det så jeg skal tjekke via en fungerende pc? Køre scndsk eller??
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
20. juni 2011 - 12:55 #53
Det er en compaq note-book 11"
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2011 - 14:31 #54
Over USB skal man bruge en adabter. Der er mange slags som f.eks.
Logilink USB 2.0 SATA HDD Docking Station
http://www.pricerunner.dk/sp/ekstern-harddisk-usb.html
Eller SATA Docking Station
http://www.sandberg.it/da-dk/product/SATA-Docking-Station
eller Sandberg USB All-In-1 Hard Disk Link
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=391825
Desværre fandt jeg ikke en Youtube til din PC, men i princippet er de alle ens, og det er ganske let. Ved at se de små vidioer, kan du se dig tilrette med din egen HDD. Husk at fjerne batteriet først.
http://www.youtube.com/watch?v=aEYwCUejhEY
http://www.youtube.com/watch?v=8U23F8JuKKE
http://www.youtube.com/watch?v=aEYwCUejhEY
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
20. juni 2011 - 14:49 #55
Nåh - det ser jo nemt nok ud. Hvis jeg skifter hdd vil pc'en så fortsat være omfattet af den udvidede forsikring?

Smart med usb-adabterne. Hvis jeg køber sådan én, hvad skal jeg så gøre når jeg kobler den til en fungerende pc?
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
20. juni 2011 - 14:51 #56
og mange tak for de gode links !!  ☺
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
20. juni 2011 - 14:53 #57
Hm...  ☺ skulle have været et smilende ansigt, men det duer åbenbart ikke her.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2011 - 15:14 #58
Nej på Eksperten kan man ikke lave Smileys, så man bruger enten :) eller -:) i stedet.
Når man tilslutter en HDD over USB finder windows den selv (hvis den kan findes). Se først efter den i Denne computer. Hvis den er der, så kør en scan. Højreklik på disken og gå ind for neden under Properties -Tools - Error check. (Min windows er på engelsk) og se hvad windows finder ud af.
Hvis den ikke findes der, så se efter den under "Diskhåndtering"
der skal stå Healty eller I orden. Se om den har fået et drevbogstav, for ellers kan disken ikke ses i Denne computer. Hvis den ikke er i orden, så prøv at formatere den - ikke hurtig.
Men, men det kan jo være, at disken er rigtig syg, og at den derfor slet ikke dukker op i windows.
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
20. juni 2011 - 15:18 #59
Ok. Den er nok kaput. Jeg vil overveje hvilken udgift der vinder.. usb-adapter eller ny hdd  :)

Må jeg ikke have lov at give dig point?
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2011 - 15:34 #60
Ja det må du jo så overveje, med mindre det bliver begge dele.
Point nej tak! Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal bruge dem til:)
Avatar billede Prinsesse Nybegynder
21. juni 2011 - 08:11 #61
Jeg vil gerne sige tusind tak for hjælpen til Palther. Jeg har lært rigtigt meget  :O)
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2011 - 10:37 #62
Jeg er glad for at kunne hjælpe:)