Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2011 - 08:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

App udvikling til Iphone og Ipad

Hej Eksperter

Jeg har brug for et par gode råd til, hvordan man kommer i gang med udvikling af apps til henholdsvis Iphone og Ipads. Jeg har søgt på eksisterende tråde vedr. dette emne her på eksperten.dk, men kan ikke finde indlæg, der fuldt ud dækker mine informationsbehov. Jeg har bl.a. læst følgende tråde:

http://www.eksperten.dk/spm/934187
http://www.eksperten.dk/spm/929550
http://www.eksperten.dk/spm/921947

På den baggrund håber jeg, at I vil tage dette emne op igen.

I forhold til mine forudsætninger for læringsprocessen, arbejder jeg til dagligt med e-learning udvikling, men har ellers ingen forkundskaber inden for programmering, herunder objective-c.
I øvrigt har jeg købt en Macbook Pro på udstyrsfronten.

Jeg har følgende spørgsmål, som vel alle ligger inden for det man kunne benævne som 'Getting started' kategorien.

Hvilken investeringer skal jeg foretage? Her tænker jeg på software, udviklerlicens osv. Er der nogen faldgrupper? I tillæg til dette spørgsmål skal det siges, at penge ikke er den største udfordring, men jeg vil selvfølgelig gerne undgå at betale for noget, jeg ikke har brug for her i starten.

Hvordan kommer jeg bedst i gang med objective-C/C? Jeg er godt klar over at det at lære et programmeringssprog fra bunden kræver hårdt arbejde - men jeg er sikker på at gode råd og erfaringer hjælper en på vej.

Har I andre kommentarer, tips & tricks etc. som I mener har relevans, vil jeg meget gerne høre om jeres erfaringer.

Endvidere vil jeg gerne understrege, at jeg helst ikke vil starte en diskussion om henholdsvis for eller imod programmering inden for apple universet, men selvfølgelig meget gerne vil høre om de udfordringer, som findes herinden for.

Til sidst håber jeg, at 200 point er gulerod nok for et fyldestgørende svar på mine åbne spørgsmål:)

På forhånd tak og bedste hilsner
Avatar billede arne_v Ekspert
11. maj 2011 - 03:09 #1
Saa vidt jeg ved skal du kun bruge:
* en Mac
* Xcode med iOS SDK

Saa skal du betale et gebyr for at faa dine apps i App Store - 100 dollar.

Du kunne overveje at laere lidt C og objective C paa PC eller Mac inden du gaar igang med at udvikle til iPhone/iPad.

Der maa vaere en million tutorials til iPhone/iPad udvikling paa nettet, men grundet kompleksiteten i opgaven vil jeg anbefale en bog.

Soeg paa Amazon efter boeger. Der er masser.

Soeg paa:

iphone development
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2011 - 09:12 #2
Hej Arne,

Tak for dit svar. Du skriver jeg først skal kigge på lidt 'basis' C. Det tror jeg er en rigtig god idé. Kan du anbefale en bog i forhold til dette?
Har kort kigget på denne:
http://www.amazon.com/Absolute-Beginners-Guide-C-2nd/dp/0672305100
Har du eller nogen andre erfaring med denne?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2011 - 02:19 #3
Jeg kender den ikke. Men den har gode anmeldelser.

C Programming Language / Kernighan & Ritchie er jo en klassiker men det goer den ikke noedvendigvis paedagogisk.

En tredie mulighed er at finde en bog af Herbert Schildt. Der findes hade sider paa internettet hvor C og C++ guruer opremser alle de fejl og unoejagtigheder der er i hans boeger. Men de er altsaa OK til at laere sprogene efter.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2011 - 07:30 #4
Hehe - hadesider. Selvfølgelig findes de også inden for programmeringens univers:)

Vedr. Kernighan & Ritchie, er det ikke dem der nærmest opfandt C sproget? I hvert fald var det den information, der fik mig til at springe over den bog i første omgang. Som du skriver er det ikke altid den primære kilde, der er den mest pædagogiske - det har jeg i hvert fald erfaret i andre sammenhænge.

Jeg tror jeg forsøger mig med Absolute beginner's guide to C af Af Greg Perry.

Har du i øvrigt nogen meninger/indvendinger mod den GCC compiler som følger med OSX?
Hvis du lægger din kommentar som et svar, giver jeg point.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2011 - 14:08 #5
Ritchie. Hvorefter ham og Kernighan brugte det til at opfinde Unix med.

Nej - GCC er helt fin.

Og svar.