Avatar billede daddo Nybegynder
07. maj 2011 - 17:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Webhotel til større site

Hej Eksperter!

Vi står og skal snart til at købe en ny server (ca. 50.000 kr.), den gamle er begyndt at køre lidt langsomt.

Jeg kom til at tænke at det måske ville være smartere at få vores site lagt ud på et webhotel.
Så vi slipper for bøvl med Opdateringer, sikkerhed, vedligeholdelse og faren for system nedbrud osv.

Vores side er meget besøgt (webshop), derudover er der dagligt ca. 25 klinter logget på serveren/databasen.

Website fylder ca. 120 GB
MS SQL 2000 database ca. 1.5 GB (vil nok snart blive opdateret til MS SQL 2008)
Visual Studio 2010

Dansk firma (deres server står i Danmark)
Kundeservice 24/7
Meget hurtige server (helst hvor der ikke ligger andre websites på samme server)
Sikkerhed og stabilitet
Daglig backup
Opkomling til databasen og webfolder som serveren stod hos os.
Webhotel udbyder som har været i branchen i mange år. (større firma)
Nemt at administrer website, domæner, sub-sites og sub-domæner

Er der nogen der har erfaring med noget ligende... som kan anbefale et webhotel hvor pris, service og performance er i top.

Hvor meget kan det koste sådan ca. pr. mdr. ?
Avatar billede felix- Nybegynder
07. maj 2011 - 18:56 #1
Det i nok har behov for er en dedikeret server, eller måske en virtuel afhængig af belastningen, med et kontrolpanel på samt en driftsaftale med udbyderen. Med et kontrolpanel som f.eks. Plesk kan i få adgang til at administrere jeres sites, subdomæner etc., mens i kan lade udbyderen om at stå for den løbene opdatering af serveren samt fejlfinde når/hvis der skulle opstå problemer.

Hvad i skal regne med af priser vil afhænge af de nærmere forhold, såsom hvor meget i ønsker udbyderen involveret i driften og hvor meget i selv vil være involveret, hvor stærk serveren skal være (eller om der skal mere end én til), hvor meget trafik jeres shop trækker, hvilke krav i har til backup'en, om i selv har software licenser eller om i skal leje dem hos udbyderen og flere andre ting i samme stil.

Jeg er ikke objektiv så jeg ville ikke komme med nogen specifik anbefaling, men mit bedste råd vil være at prøve at kontakte nogle forskellige udbydere med henblik på en nærmere dialog omkring jeres behov - ved den slags behov du umiddelbart skitserer er det ofte meget individuelt hvad den rigtige løsning er.
Avatar billede bacardil Nybegynder
07. maj 2011 - 19:39 #2
Med de krav i stiller så tror jeg ikke, at I finder et sted der kan gøre det billigere end ved selv at hoste det.

Udbyderne skal jo tjene penge og ved, at gøre det selv hvis man kan så spare man jo denne udgift.

I skriver ikke om krav til hardware, skal det være flash diske eller alm. skal i have 50 GB ram eller skal i bare have 50 virtualiseret ram mm.

Jeg vil vurdere at med jeres krav så kommer prisen til at ligge på et sted mellem 10-15.000 kroner pr. måned.
Avatar billede niels95 Nybegynder
07. maj 2011 - 22:17 #3
Hej Daddo

Jeg har selv haft det danske webhotel Surftown. Den er meget god. Der kan du selv bestemme hvor meget lagerplads du vil tilkøbe dig. Mindsteprisen er 10 DKK/mdr.
Du kan selvfølgelig tilkøbe dig større plads. Du kan vælge om du vil købe MS SQL server eller Mysql server. Fordelen ved Mysql er at den opdateres oftere.

Men prøv at gå ind på http://surftown.dk/ og kig nærmere.

De har et super godt support, hvor de vil besvare spørgsmål indenfor timer.
Avatar billede niels95 Nybegynder
07. maj 2011 - 22:18 #4
Hej Daddo

Jeg har selv haft det danske webhotel Surftown. Den er meget god. Der kan du selv bestemme hvor meget lagerplads du vil tilkøbe dig. Mindsteprisen er 10 DKK/mdr.
Du kan selvfølgelig tilkøbe dig større plads. Du kan vælge om du vil købe MS SQL server eller Mysql server. Fordelen ved Mysql er at den opdateres oftere.

Men prøv at gå ind på http://surftown.dk/ og kig nærmere.

De har et super godt support, hvor de vil besvare spørgsmål indenfor timer.
Avatar billede daddo Nybegynder
08. maj 2011 - 02:47 #5
Ja, det vil jo nok være billigst at forsætte med selv at hoste selv. (så har vi også selv fuld kontrol)
Det kom sig af jeg surfet lidt på webhotel; og blev faktisk overrasket over hvor billigt det er blevet at får hostet en hjemmeside, og hvor meget ekstra man få med.
Men ved nærlæsning; at vi nok har lidt større krav en de annoncerede tilbud.

Tidsmæssigt ville prisen nok hurtig overstige enegangs prisen for en server. Hvilket er forståligt.. lønninger er dyre.

Vores historik; Vi har eksisteret i næsten 20 år og vi har købt ny server ca. hver 5 år... indtil vider har det kørt rigtig godt; vi har aldrig haft system nedbrug, og nedetid været begrænset til de 3-4 årlige kortevarige internetsvigt.

Men jeg vil gøre som i foreslå og prøve at ringe lidt rundt og så tag en vurdering.

1000 tak for alle jeres input.
Avatar billede felix- Nybegynder
08. maj 2011 - 10:05 #6
Husk på der er andre faktorer end pris at medregne i fordele/ulemper ved at vælge en løsning ude i byen, og at der kan vælges forskellige former for løsninger.

I kan jo godt leje en server ude i byen og så selv fortsat stå for driften af den, eller i kan vælge blot at leje plads/strøm/net til den server i selv køber, og dermed fortsat få mange af de fordele det giver uden at skulle betale arbejdstid/drift til udbyderen.

Nu nævner du selv at i har oplevet nedbrud på jeres forbindelse, dog heldigvis kun få gange og kortvarigt, hvilket i jo ikke vil være nær så eksponerede for ved en løsning i et professionelt datacenter med redundante forbindelser - og selvom i kun har oplvet kortvarige nedbrud, kan i jo godt være uheldige at der på et tidspunkt kommer nedbrud på mange timer. Her ud over er der strømafbrydelser, brand, indbrud, netværkskapacitet etc. som også er værd at tage med i overvejelserne. Samt måske endnu vigtigere ved leje af en server, at udbyderen blot kan skifte defekte dele med det samme hvis der skulle ske noget (det kan i selvfølgelig også selv hvis i har reservedele til det hele liggende).
Avatar billede niels95 Nybegynder
08. maj 2011 - 10:17 #7
Tak for points Daddo, skulle det være en anden gang. :-)