Avatar billede bjarke007 Nybegynder
02. maj 2011 - 21:55 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvor sidder styresystemet?

Hej

Jeg ville bare lige høre om det var rigtigt at det gør ens computer hurtigere, ved at fjerne alt undtagen styresystemet over til en ekstern harddisk?

Har en windows 7.

I så fald hvor sidder det man ikke må fjerne for at computeren skal kunne køre?

På forhånd tak ;)
Avatar billede chalde Seniormester
02. maj 2011 - 22:02 #1
Nej, det vil ikke gøre det hurtigere. Tværtimod.
Hvis du nu flytter filer og programmer du benytter ofte til et eksternt medie, vil du få en flaskehals.

Du kan derimod få mere plads ved at flytte data til et eksternt medie. Men hold det til f.eks. billeder, musik, video osv.. Undlad at flytte programmer.

Har du plads nok, så brug istedet den eksterne disk til backup.
Avatar billede kentora Nybegynder
02. maj 2011 - 22:24 #2
Det der kan sløve din computer, med hensyn til diskplads, så er det kun de sidste 10-15% af partitionen..
Avatar billede 220661 Ekspert
02. maj 2011 - 22:35 #3
Enig i #1 og #2.
Hvis du vil gøre din pc hurtigere kan man købe en af de nye SSD diske til at installere styresystem på denne. Det vil øge hastigheden. Hvis man kun bruger den til styresystemet + sikkerhedsprogram og evt officepakke skulle en på 64 Gb være nok vil jeg mene.
Til de resterende prograsmmer og data kan almindelig HDD bruges.
Vælger men denne løsning skal dokumenter mappen flyttes til almindelig hdd da den som default ligger på c drevet.
Avatar billede tubber Juniormester
02. maj 2011 - 22:55 #4
Der er faktisk mange ting der spiller ind, men er dog enig med #1,#2 og #3

Nu hvor du har windows7 går jeg ud fra du har sata disk(e) i, men har du også ATA enheder?

Hvor mange sata diske har du?

Og hvor mange sata controllere er der?

Nå men kom så også lige i tanke om jeg alligevel er helt enig med #1, men tror #1 går ud fra det er USB der er tale om, men har du nu en extern enhed der kører eSATA behøver det ikke være en flaskehals.

Men som udgangspunkt mener jeg at selv med en ATA133 disk som system disk, og ikke andet der på og resten på en SATA så kan det faktisk gøre en hel del ved hastigheden på systemet.

Det der skal overvejes er hvad skal du bruge maskinen til, hvis du f.eks. bruger den til en masse der hele tiden bruger windows kaldes system disken mere end hvis du f.eks. spiller meget....

Så der er nok ikke et endegyldigt svar men der er en del ideer
Avatar billede bjarke007 Nybegynder
03. maj 2011 - 15:32 #5
Jeg har ikke så meget forstand på sata diske og ATA enheder... Men min model er acer aspire 7738G, og jeg tror nok der står der hernede vvv

Controller for lagring
Type    Serial ATA
Serial ATA grænseflade    Serial ATA-150
Lagring
Harddisk    500 GB - Serial ATA-150
Harddisk (2.)    500 GB - Serial ATA-150

Og med hensyn til hvad jeg bruger maskinen til, så spiller jeg kun, og meget.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. maj 2011 - 16:44 #6
Styresystemet sidder i harddisk 1 som er en sata disk.
Du kan forsøge at lave en oprydning med CCleaner.

Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://vistaguide.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

Det vil give lidt hastighed.
Avatar billede tubber Juniormester
03. maj 2011 - 16:45 #7
Nu er det Controlleren for lagring du paster.

Skal lige vide, er der 1 eller 2 500GB diske ?

Det at det er en bærbar minimere lidt mulighederne
Avatar billede bjarke007 Nybegynder
03. maj 2011 - 19:59 #8
For resten er jeg helt ny til den her hjemmeside, hvordan giver jeg point, og hvad gør de?
Avatar billede bjarke007 Nybegynder
03. maj 2011 - 20:00 #9
220661 - Jeg håber det hjælper :D

tubber - Jeg har 1 500GB disk

For resten er jeg helt ny til den her hjemmeside, hvordan giver man de der point, og hvad gør de?
03. maj 2011 - 20:15 #10
www.eksperten.dk/faq - og fremefter...
Avatar billede bjarke007 Nybegynder
05. maj 2011 - 16:24 #11
Gider ikke mere, men tak.
Avatar billede bjarke007 Nybegynder
05. maj 2011 - 16:25 #12
Hov.. 220661 og tubber giver jeg pointene
Avatar billede tubber Juniormester
05. maj 2011 - 16:33 #13
Lige et forslag når du nu kun har 1 harddisk:

Lav 2 partitioner:

Partition1: 40Gigabyt - Kun windows og swap filer og Office

Partition2: Resten - Andre programmer og spil, evt. scratch disk til f.eks. photoshop osv.

USB HD til lager: Film, billeder, musik osv.

På den måde vil du kunne fordele beslatsningen en smule, men det er ikke optimalt men der er jo ikke så mange muligheder for sekundær HD på en bærbar.

Et alternativ kunne være at få en Extern HD der kan kobles op med eSATA HVIS din bærbar understøtter det.

Kan ikke huske om Win7 kan resize og lave partitioner uden geninstallation, ellers er der et værktøj på UBCD som kan hentes på http://www.ultimatebootcd.com

/Tubber
05. maj 2011 - 20:51 #14
...Win7 kan resize og lave partitioner ... - jo det kan den nemlig godt via Diskhåndteringen...
Avatar billede bjarke007 Nybegynder
05. maj 2011 - 21:38 #15
Tusind tak for hjælpen =)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2011 - 21:46 #16
Du skulle have bedt mig om at lægge svar for at give point sammen med tubber. Tubber fik dem. Husk det til næste gang du bruger Eksperten.
Avatar billede bjarke007 Nybegynder
06. maj 2011 - 13:16 #17
Ja ups D: Jeg kan godt give dig nogle point hvis du vil have det..
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2011 - 14:08 #18
Det var ikke dt der var hensigten med indlæg #16. Var mere en info til dig så det ikke sker en anden gang.
Avatar billede tubber Juniormester
07. maj 2011 - 02:45 #19
Avatar billede bjarke007 Nybegynder
08. maj 2011 - 12:26 #20
Husk på jeg er ny herinde ;)