Avatar billede jaboy Nybegynder
02. maj 2011 - 19:27 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

fil og/eller spil server

Hey alle

Jeg tænker på at købe en pc som jeg laver om til en server ...

Serveren skal bruges primært til filer men ville være godt hvis den også kunne bruges til spil som Counter-strike eller minecraft ...

Men er det nemt at lave ?!
Er der noget jeg skal tage højde for ?!
Er noget hardware der er bedre end andet ?!
Skal jeg evt. overveje en host i "skyen" til det ... hvis ja ... hvilken ?!

Jeg ved godt at hvis den skal stå hos mig selv ville den nok bruge noget strøm men er der andet ?!

På forhånd Tak
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2011 - 19:32 #1
Hvis serveren skal tilgaaes udefra skal du op paa dupperne med hensyn til sikkerhed.
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. maj 2011 - 19:45 #2
Arne_V: Jeg ved godt hvad du mener med sikkerhed, men igen. Hvis serveren "bare" er en CS server, så er sikkerheden vel ikke så "vigtig".
Hvis selvfølgelig den står i samme netværk som hovedserveren til nationalbanken eller børsen, så er vi da enige.
Men en game-server, er vel ikke verdens første server man ønsker at hacke. :o)
Avatar billede Blueeyez Mester
02. maj 2011 - 19:57 #3
Kommer helt an på din internet forbindelse, en server med skod forbindelse er intet værd (Hvis du nu regner med og kunne bruge den når du er ovre ved nogen os..)
Avatar billede chalde Seniormester
02. maj 2011 - 21:02 #4
#2 Du vil blive overrasket over hvad der bliver hacket, hvis man kunne få en oversigt over det :)
Enhver maskine er en mulig bot og er derfor et potentielt mål for hackere og malware.
Dertil er der naturligvis at hackere på begynderstadiet synes det er sjovt at forsøge at komme ind i alt.
Personligt får jeg penetrationsforsøg 2-5 gange om ugen hvor de kommer forbi den ydre perimeter (primært kinesere).
Avatar billede jaboy Nybegynder
02. maj 2011 - 23:25 #5
Jeg havet tænkt mig at bruge "Ubuntu Server" til pc'en
Hvis i har et bedre styresystem må i da gerne sige det :)

Men hvordan kan jeg komme "op paa dupperne med hensyn til sikkerhed" ?!

Med hensyn til sikkerhed, jeg ved der sidder en firewall i min router ... men hvor god den er ved jeg dog ikke
Er det nok eller ?!
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2011 - 23:31 #6
Med hensyn til sikkerhed, saa er der selv ved en CS server et par muligheder for gene:

1) hvis den bliver hacket og skal geninstalleres fra bunden af koster det tid og serveren vil vaere utilgaengelig et stykke tid, hvilket maa antages at genere spillerne

2) og saa er det vel traels af faa sparket doeren ind af politiet en tidlig morgen, blive varetaegtsfaengslet og faa sit billede paa forsiden af ekstrabladet fordi ens CS server er blevet hacket og brugt til distribution af boerneporno
Avatar billede jaboy Nybegynder
11. maj 2011 - 00:18 #7
undskyld jeg ikke har svaret et stykke tid

#6 jeg ved godt hvad hacker kan ... det jeg godt ville vide var ... hvordan undgår jeg dem ?!

som sagt i #5 har jeg en router i min firewall men jeg ved ikke hvor god den er
Avatar billede jaboy Nybegynder
11. maj 2011 - 00:19 #8
#8 kom lidt for hurtigt ud ... jeg har en firewall i min router
Avatar billede jaboy Nybegynder
24. maj 2011 - 16:10 #9
tror jeg lukke og slukker her .... nogen der vil ha points ?!
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2011 - 16:38 #10
tjo
Avatar billede Blueeyez Mester
24. maj 2011 - 22:05 #11
Altså oddsne for at du skulle blive hacket er minimal især hvis dem du giver adgang ikke fortæller andre om ipen.. men det er ikke helt umuligt og undgå, men jeg ved der pt er gang i it verdenen og dens sikkerhed, så jeg vil ikke mene du skal frygte noget, men et godt råd er og lukke alle porte som IKKE benyttes og så self. en firewall og at du måske kan holde øje med den, en hacker kan som regel ses hvis ram eller cpu bliver belastet eller ting ændrer sig på den, men igen oddsne er ikke så store igen (Hvis den  står privat) hvis det er en du lejer fra hosting firmaer så er chancen større, men de er jo os åbne mål skiver fo hackere...
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2011 - 23:12 #12
At satse paa at hemmeligholde ens IP addresse er haabloes som sikkerheds mekanisme.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. maj 2011 - 08:20 #13
Skriver nu os det ikke helt er umuligt;) Men oddsne er stadig bedre hvis det er privat hosted end ved hostingfirmaer.. men man skal self have ekstra sikkerhed på (Siger sig selv)
Avatar billede jaboy Nybegynder
27. maj 2011 - 15:51 #14
hvis nu at det kun er en spil server hvor 1 port er åbent ( med NAT og firewallen) ... ville det kunne stoppe en hacker ?!
Avatar billede jaboy Nybegynder
27. maj 2011 - 15:52 #15
eller bare gøre livet mega besværligt for ham ?!
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2011 - 16:27 #16
Afhaenger af om der er sikkerhedshuller i spil serveren.

Men du har ihvertfald gjordt det som du nemt kan for at sikre dig.
Avatar billede jaboy Nybegynder
06. juni 2011 - 19:38 #17
Jeg skal lære at svare noget hurtige på mine spøgsmål :)

#16 hvordan ?! med en firewall ?!
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2011 - 19:52 #18
En firewall med kun den noedvendige port aaben har indskraenket angrebsfladen meget.
Avatar billede jaboy Nybegynder
07. juni 2011 - 16:50 #19
godt nok for mig ....

Smid du et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2011 - 16:56 #20
svar