Avatar billede Weberen Nybegynder
26. april 2011 - 21:28 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hedder det en Hvis man eller en vis mand ?

Hvis jeg taler om en meget klog og gammel man hedder det så en vismand eller ?

og kan man sige man mangler en vis person ( er det så en person man bare holder meget af eller er det sådan en slaks gammel klog mand )

Og hvis jeg siger jeg mangler en hvis person hentyder jeg så bare jeg savner en af mine venner f.eks. ?

Det der er problemet er Vis/Hvis.

Total underligt spørgsmål men mig og en af mine venner kunne ikke blive enige ;)
Avatar billede Weberen Nybegynder
26. april 2011 - 21:29 #1
Hedder det en Hvis mand eller en vis mand ? ***
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. april 2011 - 21:31 #2
Vis.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. april 2011 - 21:31 #3
Avatar billede Weberen Nybegynder
26. april 2011 - 21:34 #4
så hvis du Savner en vis person    Menes der en klog person? :)
Og hvis du Savner en Hvis person    Så er det på en måde en du længes efter ?
Avatar billede store-morten Ekspert
26. april 2011 - 21:35 #5
Hvis eller vis?
Hvis og vis er vidt forskellige ord og bruges til forskellige formål. De lyder imidlertid meget ens, og mange kommer derfor til at blande udtrykkene sammen. Her kan du se, hvornår du bruger hvad.

Hvis
"Hvis" har flere funktioner; det er både et relativt og et spørgende stedord (pronomen). Derudover fungerer "hvis" også som et bindeord (konjunktion):

•Syntaksis er et firma, hvis kernekompetence er godt sprog (hvis = relativt stedord)

•Hvis er skylden? (hvis = spørgende stedord)

•Hvis du ikke kan komme til mødet kl. 14, så ses vi bagefter (hvis = bindeord)
"Hvis" indleder ofte en sætning (især ledsætninger), og står derfor som regel lige efter et komma eller et punktum.

Vis
"Vis" har ligeledes flere funktioner; det er både et navneord (substantiv) og et tillægsord (adjektiv):

•Syntaksis har på den vis ("måde") hjulpet virksomheder med deres skriftlige kommunikation (vis = navneord)

•Jeg er vis ("sikker") på, at skylden er min (vis = adjektiv)

•På mødet kl. 14 vil vi drøfte en vis ("bestemt") begivenhed (vis = adjektiv)

•De vise ("kloge") ord (vis = adjektiv)

Som adjektiv bruges "vis" stort set altid inde midt i en sætning og foran et navneord.

http://www.syntaksis.dk/script/site/page.asp?artid=158&Cat_ID=49
Avatar billede Himbear Nybegynder
26. april 2011 - 21:35 #6
Hehe ...

En vismand er meget vis
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=vis,3&query=vis

Hvis du siger, at du mangler en vis person, så betyder det ikke at du holder meget af ham, se 1.b
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=vis,2&query=vis

Så svaret er, at du begge gange skal vis og ikke hvis. Se her hvordan du skal bruge hvis ...
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=hvis&search=Søg
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. april 2011 - 21:42 #7
Man er ihvertifald ikke særlig VIS HVIS man lægger en tråd som svar når der er kommet en fyldestgørende forklaring.
Avatar billede Weberen Nybegynder
26. april 2011 - 21:42 #8
Så •De vise ("kloge") ord (vis = adjektiv) Betyder en klog person bare det jeg skal bruge svar på drenge ;)
Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
26. april 2011 - 21:44 #9
En meget klog og gammel man (mand er i øvrigt med 'd') - eller en vismand - er netop VIS.

Mangler en vis person - er det fordi man mangler én der er vis (og derved kan vejlede én)

Hvis man mangler en HVIS person - er det en indforstået reference til en person som den, eller de, du kommunikerer med, godt ved hvem er. At stå op før en hvis person vil gerne referere til mørkets fyrste.

Og så er 'slaks' i øvrigt med 'g'.
Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
26. april 2011 - 21:45 #10
QUOTE:
<< Så •De vise ("kloge") ord (vis = adjektiv) Betyder en klog person bare det jeg skal bruge svar på drenge ;) >>

YEZ :-)
Avatar billede Himbear Nybegynder
26. april 2011 - 21:48 #11
poko1 -> Den var vist til mig? Man er heller ikke særlig VIS, HVIS man ikke kan læse klokkeslettet for indlæggene :P
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. april 2011 - 21:54 #12
Ok rigtigt men det forklarer ikke at det er dem der har været på eksperten i mange år der konsekvent lægger svar :-(
Avatar billede store-morten Ekspert
26. april 2011 - 22:01 #13
Enig.
Jeg lægger konsekvent ikke et 'svar' :-) før jeg bliver bedt om det.
Avatar billede Weberen Nybegynder
26. april 2011 - 22:01 #14
Har rettede det du ;) men tak ;)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
26. april 2011 - 22:06 #15
Vis = en vis person ( som i visdom )

Hvis = en hvis person ( som i en bestemt person )
Avatar billede Himbear Nybegynder
26. april 2011 - 22:09 #16
Skal jeg ikke lægge et svar? Måske har jeg været her for længe, men sådan har jeg altid gjort når jeg mener jeg har et svar.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. april 2011 - 22:19 #17
Hvorfor er det lige at #9 accepteres?

Det er jo ikke rigtigt.
Avatar billede morgan_freeman Nybegynder
26. april 2011 - 22:28 #18
Uha! Først er det syntaks - siden er det de uskrevne regler...?

- Hvis man læser et indlæg og har et svar klar - så svarer man.
- Hvis man ikke ved om man har forstået spørgsmålet ordentligt, så forsøger man at få det uddybet. Og venter med at svare.

Og med en hvis rette mener jeg, at de ovenstående svar kunne præciceres. Ellers havde jeg ikke selv smidt svar.

Det er vel ikke bedre at svare hurtigt frem for korrekt? Men OK, det er måske kværulanternes holdeplads når vi stikker snuderne i både retstavning og rettro?
Avatar billede store-morten Ekspert
26. april 2011 - 22:29 #19
vis = en vis ("bestemt") person (vis = adjektiv)
Avatar billede Vandreren Novice
26. april 2011 - 22:48 #20
Og med en hvis rette mener jeg,

Hehe, funny stuff. :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. april 2011 - 22:54 #21
morgan_freeman>
Det er vel ikke bedre at svare hurtigt frem for korrekt?

I dette tilfælder er 1. svar både hurtigst OG korrekt.
Dit er derimod forkert.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2011 - 23:43 #22
Visse vasse. Hvis og Hvis? Det Danske sprog er vildt underligt, specielt når det kommer til tragedier som dette eller hint.

Tilflyttere har ikke en chance for at oversætte.

Vis eller Hvis, er dog ikke at tage fejl af, det kan oversættes til mange sprog.

Selv en Dansker kan tage fejl af Kvalifikationer og Kompetence :-)

En politiker er f.eks meget Kvalificeret.

Mens en Journalist eller en Borger, er mere Kompetent
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. april 2011 - 07:40 #23
Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.