Avatar billede ps76 Forsker
25. april 2011 - 18:09 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

genskabe regedit

Har haft besøg af "xp home security 2011" - og var godt klar over, at det var noget med at få mig til at tro, at jeg var truet osv, for at jeg så skulle købe deres produkt.
I processen med at fjerne ovenstående, fulgte jeg en manuel vejledning, og fik derved fjernet noget ".exe" noget fra reg.databasen, inden jeg iøvrigt fandt et program som kunne gøre det for mig.
Men jeg har nok fjernet for meget, eller noget forkert...Ihvertfald kan jeg nu efter genstart ikke åbne .exe filer. Den spørger hele tiden om tilhørsforhold, og jeg kan iøvrigt ikke vælge flueben i "benyt hver gang fremover"...så jeg kan som sådan godt komme til mine filer, men det er sgu noget besværligt..!
Jeg har en sikkerhedskopi af reg.databasen som kun er et par måneder gammel, men når jeg vælger Kør/regedig, så spørger den jo også om tilhørsforhold...og ved ikke lige hvor jeg skal finde den..Nogen der kan løse dette problem, inden jeg får lavet flere ulykker..?
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 18:13 #1
Hvis det er en windows 7, så kør en reparer.
Avatar billede ps76 Forsker
25. april 2011 - 18:17 #2
det er xp home, sp3. Hvis den også kan køre en repair, kan du forklare hvordan det lige gøres?
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 18:24 #3
Gå ind i Start/Alle programmer/Vedligeholdelse. Derfra kan du lave en reperations CD. Den kører du så, og vælger reparer.

Nu er min win7 på engelsk, så jeg håber tingene hedder det jeg skrev.
Avatar billede ps76 Forsker
25. april 2011 - 18:24 #4
men på den anden sige...jeg har som sagt en kopi af databasen som burde kunne bruges? Det er vel derfor man tager kopi af den? Det er bare spøårgsmålet hvordan jeg får den "aktiveret"?
Avatar billede ps76 Forsker
25. april 2011 - 18:27 #5
Ingen "vedligeholdelse" cd her!? Og ingen gendannelsespunkter. Det har af en eller anden grund ikke virket et stykke tid.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 18:27 #6
Den burde aktivere sig selv, når man trykker på den. Det er jo en reg.fil.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 18:29 #7
"Ingen "vedligeholdelse" cd her!?"
Nej den skal du da selv lave, du skal bare have en tom CD og så starte programmet.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2011 - 18:42 #8
Han kører XP!

Backup af regbasen ligger jo i Notepad.
Kan du ikke højreklikke på filen og vælge "åbn med" og vælge notepad?
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 18:55 #9
XP - Ja for søren, det overså jeg. Men så vidt jeg husker fra XP, så laver man en backup inde i registrerings databasen, som så leverer en Reg.fil, som man bare skal aktivere ved at trykke på den med musen.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2011 - 19:16 #10
Inde i regbasen på XP der "exporter" man hvis man vil lave backup, og man "importerer" hvis man vil gendanne gammel regbase datafil.
Problemet er jo at når han vælger "kør" så vi pc have en filhenvisning til en exefilsom skal lokaliseres. Min ide var at køre den udenfor regedit for at se om den kunne tilføjes så regbasen kunne gendannes til gammel backup. Jeg ved dog ikke om det kan lykkedes.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 19:28 #11
Jeg er er i tvivl om hvad du mener med det. Man går jo bare ind der hvor man har lagt sin reg.fil backup, og trykker på den. Så bliver man spurgt, om man er sikker på, om man vil skrive til reg.basen.
Mener du, at notepad skulle læse den reg.fil? det kan den vel godt, men den kan ikke overføre data til reg.basen.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2011 - 19:39 #12
Filen er oprettet i notepad, men den skal desværre nok læses med registreringseditor. Jeg prøvede lige selv at oprette en backup, og den er oprettet i notepad. Kigger lige videre
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 19:54 #13
Har lige prøvet med win7. Det er det samme. Lavede en Eksport og fik den kendte grønne Reg.fil, som man bare skal trykke på, der hvor man har lagt den, for at gendanne basen.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2011 - 20:08 #14
Prøv at højreklikke på filen og vælg åbn med- vælg registreringseditor.
Virker det ikke så vælg program-Styresystem-Windows-system 32-regedt32
Avatar billede ps76 Forsker
25. april 2011 - 20:27 #15
jeg har nu prøvet noget af det foreslåede - men ingenting er ændret. Jeg kan ikke få åbnet reg.databasen, hverken ved at højreklikke eller køre via system 32 og regedt32.
Og jeg har også bare klikket på filen, hvorefter der spørges om jeg vil tilføje oplysningerne til regdatabasen - jeg svarer Ja, men det ændrer heller intet.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 20:36 #16
Det var da underligt. Har du prøvet at gå i kør og skrive regedit, og oppe under filer vælge importer, for derefter at vise hvor din reg.fil ligger?
Avatar billede ps76 Forsker
25. april 2011 - 20:43 #17
ja, men jeg kan jo ikke komme derind. Når jeg skriver regedit i kør, så kommer vinduet "åbn med.." frem, og så skal jeg jo henvise til et eller andet.
Der har jeg så prøvet med det foreslåede "C/windows/system32/regedt32", men når jeg så har valgt dette, sker...intet...?! Det er måske noget andet, jeg skal vælge for at få åbnet regedit?
Avatar billede ps76 Forsker
25. april 2011 - 20:56 #18
.eller måske skal vi tilbage til repair muligheden. Det er noget med at boote på XP disken og så vælge R på et eller andet tidspunkt? VIlle det mon genetablere med de manglende *exe filer?
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 21:00 #19
For mig lyder det til at du har fået slettet for meget til, at du kan genskabe det. Du bliver nok nød til, at køre en reperation - ikke nyinstallation - med din XP-CD.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 21:02 #20
Nemlig. Her har du recepten:

"Repair"

Boot op med Windows CD. Ved valget mellem at trykke på "R" for
for at gå i konsollen, og at "Trykkke på Enter" for installation,
trykkes der på "Enter".
Ved installationen vil Windows fortælle, at der allerede er et
styresystem installeret, og man bliver spurgt, om man vil forsøge,
at reparere, eller om man vil foretage en nyinstallation.
Denne gang skal man så vælge "R" for reparation. Windows vil så
installere et nyt styresystem, uden at slette de eksisterende data.

Hvis den Windows CD man benytter kræver nøgle, så hav den parat.
Hvis man foretager en "Repair"for at bruge Windows på et nyt bundkort,
skal man huske, når Windows starter op, at installere den CD, som
fulgte med bundkortet, og som indeholder alle bundkorts driverne.
Hvis det er et helt andet bundkort, dvs. med et andet chipset, skal
man ikke forsøge at starte windows, men bare boote op på winCDén.

Da den Windows som bliver installeret er ny, har den ingen
opdateringer. D.vs. Man er nød til at tage en tur rundt om Microsoft,
for at hente dem alle igen.

Under "Repair" som jo er en "ny" installation, bør man tage sin
internet forbindelse fra.
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 21:04 #21
Rettelse. Du kan også bare køre frem til installation og vælge install. Hvis du her får muligheden for en repair, er det det nemmeste. Hvis ikke, så ovenstående.
Avatar billede milter Ekspert
25. april 2011 - 21:16 #22
Når du laver en backup af reg-databasen, kan du vælge mellem at kopiere hele databasen eller kun dele af den. Hvis din gamle kopi kun indeholder dele af den, vil dine sidste ændringer måske ikke blive omfattet af genetableringen.

Mht. .exe-filerne, så kig på dette link:

http://www.dougknox.com/xp/file_assoc.htm

Du skal lidt ned på listen til linien med teksten:

(Restore default association for EXE files)
Avatar billede ps76 Forsker
25. april 2011 - 21:27 #23
hallo der....der kom Milter lige ind med højrebenet, hvad...! For det virkede omgående. Tak for det. Men også tak for hjælpen til Jer andre.
Milter - du får point hvis du giver svar.
Avatar billede milter Ekspert
25. april 2011 - 21:44 #24
Velbekom :-)

I øvrigt kan jeg varmt anbefale Doug Knox's sider til næsten alt mellem himmel og jord, som har med XP at gøre.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. april 2011 - 16:29 #25
Super. Den side kendte jeg ikke. Et tilføjet værktøjskassen.